Merk & Strategie

VandeBron profiteert van gebrek aan ervaring in energiemarkt

Redactie | 23 maart 2016, 6:00

De groene energie-opwekker is genomineerd voor een Dutch Marketing Award. Een interview.

[Gastblog]

Vandebron - gelanceerd in 2015 - is een marktplaats voor groene energie, consumenten kunnen er hun stroom rechtstreeks van de energie-opwekker afnemen. ‘Zo gaan we de intransparantie in de energiemarkt te lijf. En zorgen we tegelijkertijd voor een eerlijke prijs voor de opwekker.’ Vandebron geeft op die manier invulling aan hoe de energiemarkt opgschud kan worden in de deeleconomie. Het leverde hun een nominatie op voor een Dutch Marketing Award. We stelden Jaap Grolleman, copywriter bij Vandebron, 3 vragen.

Hoe verliep de lancering van Vandebron?

‘Waarom kunnen we niet rechtstreeks energie kopen van een boer met zonnepanelen of een windmolen? Die vraag stond centraal in de totstandkoming van Vandebron. Het antwoord daarop zijn we gaan onderzoeken en al snel bleek dat we niet zomaar konden starten met Vandebron. Om een energiemaatschappij te beginnen moet je aan allerlei wet en regelgeving voldoen. Grip krijgen op de energiemarkt was dus een essentiële eerste stap. In deze industrie ben je minimaal 1,9 miljoen euro verder voordat je je eerste klant kunt verwelkomen. Een simpel idee werd zo een complex project, maar onze gezamenlijke missie gaf ons de energie om door te blijven vechten. Nu we een jaar draaien profiteren we juist van het gebrek aan ervaring in de markt.’

Op welke manier profiteer je daarvan?

‘We worden niet gehinderd door het hebben van kolencentrales, blikvernauwende ervaring in de markt of eeuwenoude bedrijfspolicies. Hier bij Vandebron heeft niemand zoiets van ‘zo moet het’. We zijn volledig blanco begonnen met het opbouwen van een energieleverancier in de 21e eeuw. Dat zorgde niet alleen voor die directe lijn tussen consument en afnemer, maar ook voor ons vernieuwende verdienmodel. Wij vinden het gek dat traditionele energiemaatschappijen roepen dat ze duurzaamheid hoog in het vaandel hebben maar vervolgens wel winst maken op basis van de hoeveelheid energie die de consument afneemt. Wij willen juist dat mensen minder energie verbruiken en maken daarom geen winst op de energie die onze klanten afnemen, maar rekenen vaste abonnementskosten.’

‘Bij Vandebron hebben we niet het gevoel dat we aan marketing doen. We betrekken mensen bij de transitie naar duurzaam.’

Waarom zijn jullie genomineerd?

‘Omdat we vanuit onze kern bezig zijn met het verduurzamen van energie in Nederland en voor zowel producent als consument een beter alternatief zijn. Marketingwise verzinnen we niets, maar zijn en doen we simpelweg. Uiteraard is onze website van levensbelang en leren we veel door naar andere start-ups met sterke websites te kijken. En ja, we doen veel met social, seo en growth hacking. Maar centraal staan de verhalen die die kanalen lading geven. We gaan naar onze boeren en halen daar echte verhalen op. We laten dankbare boeren zien die zichtbaar maken waar jouw energie vandaan komt. Bij Vandebron hebben we niet het gevoel dat we aan marketing doen, we betrekken mensen bij de transitie naar duurzaam.’

Bezoek de op 31 maart en laat je inspireren door het beste dat Nederland qua marketing te bieden heeft!  Abonnees op Tijdschrift voor Marketing, Adformatie en Communicatie, maar ook Nima- , PIM- en MEC-leden krijgen korting.

Geschreven door Stefan Hanzevoort, PIM. Het orginele artikel is verschenen op de .

Over de auteur

Reacties op dit artikel (5)

Comment author avatar
Avatar

Joris

(23 maart 2016, 16:24)
Waarom zijn jullie genomineerd? antwoord moet zijn: omdat ons verhaal puur marketing is!!

laten we eerlijk zijn, er komt echt geen andere stroom of gas je huis in als je klant bent bij Vandebron. verder: van wie krijg je bij hen stroom als het even niet waait eigenlijk? bij wie kopen ze die stroom eigenlijk in als het niet waait en de zon niet schijnt?...toch niet van kolencentrales!!! oeps!!

juist ja: gewoon goede marketingpraat!!
Avatar

Wilbert

(23 maart 2016, 22:04)
@Joris: Volgens mij moet je je eerst eens een beetje verdiepen in hoe het energienet werkt in Nederland, want je bent onzin aan het uitkramen :)

Avatar

Joris

(25 maart 2016, 14:53)
@Wilbert, toevallig weet ik heel goed hoe die markt werkt en dat is dus niet zoals Vandebron belooft. Het is gewoon marketingpraat. Ze sluiten overeenkomsten met boeren met windmolens (op papier) en betalen meer dan de markt voor hun stroom, dit terwijl die windmolens al gierend veel geld opleveren voor die boeren door alle subsidies die erop zitten. Dus die boer vindt het al lang best. vervolgens claimen ze dat die "hollandse wind" bij jouw in je huis komt. dat is de grootste bullshit toch? en nog belangrijker, er wordt verder helemaal niet meer duurzame stroom gemaakt door hen, ze kopen vooral oude bestaande windmolen stroom. kortom, Wilbert, misschien moet jij je even gaan verdiepen in deze markt.
Avatar

Joris

(25 maart 2016, 14:56)
en verder is het dus gewoon een energieleverancier zoals alle andere, dat plaatje hierboven klopt ook voor geen meter, maar niemand die er kritisch naar kijkt, dat stoort me, vooral van journalisten die hier podium voor geven. de vaste kosten bij Vandebron liggen behoorlijk hoger dan bij andere leveranciers en hun tarieven zijn zeker niet lager, wat ook niet gek is, want ze betalen meer dan markt voor hun stroom.
Avatar

Peter

(31 mei 2016, 10:01)
Joris,

je hebt helemaal gelijk. In Nederland is maar 6% stroom dat "groen" is en de rest komt uit centrales of import uit buitenland.
Dus VandeBron houdt mensen voor de gek. Maar ja.......dit natuurlijk ook uit onwetendheid.

Gerelateerde items vandebron deeleconomie Dutch Marketing Awards 2016

Meer in channel Merk & Strategie

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs