Bureaus & Accounts

Waarom bestaat er geen Rotterdamse reclamecultuur?

Martijn de Vreeze, blogger | 22 oktober 2016, 12:16

Waar blijven Rotterdamse reclamebureaus?

Loop door Rotterdam en alle inspiratie-sluizen gaan open. Maar een bekend bureau zul je er niet vinden.

Als freelancer heb je wel eens een dagje vrij. Soms zelfs meer dagen. Heerlijk. Het geeft je de kans om frisse inspiratie op te doen. Nieuwe kunst te ontdekken. Opkomende subculturen te observeren. Rarigheid op straat te zien. Wat jou weer een ’oooooh’ gevoel geeft en op gekke ideeën brengt. 

De laatste tijd ga ik dan graag naar Rotterdam. Want ja, Roffa Rules.

Waar Amsterdam binnen de ring stilletjes dichtslibt met rolkoffers, AirBnB-bewoners, expats, provincialen en andere dagjesmensen, bouwt Rotterdam aan een metropool van megalomane, museale grootsheid. Sidderend van spannende architectuur en cultureel vuur. Een stad waar je kippenvel pas verdwijnt als je er weer uit rijdt. 

Rotterdam beleef je in een permanente staat van euforie: de torens, het CS, de kades, de schepen, de bruggen, de musea, de straten, de culturele mix, de nieuwe Kuip aan de Maas. Alles is groots en gebouwd op ideeën die onvermijdelijk tot veel meer groots gaan leiden. Grote kansen voor de creatieve industrie, zou je zeggen.

Ik kan het mis hebben, maar ik zie geen bekend bureau in Rotterdam. Behalve de Willem de Kooning Academie. Maar zodra je daar klaar bent, pak je als creatieve ketelbink de boot naar Mokum.

Reclameprijzen worden gewonnen door Amsterdamse bureaus die uitgereikt worden tijdens Amsterdamse evenementen, waarover lang wordt nageborreld op Amsterdamse feestjes. De business zit duidelijk hier. Daar is niks mee. Voor mij zelfs handig, want op fietsafstand. Maar het is raar.

Ligt het aan de aard van de Rotterdammert? Zijn het geen reclamemakerts? Story tellerts? Ik bedoel, de archetypische Rotterdammer poetst dingen niet graag op. Het is zoals het is en dat moet goed genoeg zijn. Geen praatjes. Geen mooimakerij. Die nuchterheid met nasale klank botst totaal met ons werk. 

Maar toch… waar blijft het Rotterdamse bureau dat het de Houthavens, Schinkel en grachtengordel bureaus lastig gaat maken? Dat werk de wereld in ramt dat net zo monumentaal is als de stad waar het vandaan komt? De tijd is er meer dan ooit rijp voor. Of heb ik het mis? Rotterdam geeft z’n geheimen niet zomaar prijs. Het spannendste gebeurt natuurlijk ondergronds,

 

Over de auteur

Martijn de Vreeze
Freelance creatief en copywriter. www.copycommando.nl Lees meer over Martijn de Vreeze

Reacties op dit artikel (11)

Comment author avatar
Avatar

Hoof

(24 oktober 2016, 14:04)
Ik denk dat het hem best in dat stukje 'reclameprijzen' zit, en andere vormen van jezelf in de kijkert spelen. Daar doen Rotterdamse bureaus meestal gewoon niet aan mee. Kost alleen maar tijd en dat ken je wel beter gebruiken dan om naar nultwintig te rijen om elkaar lampen toe te duwen. Gewoon goed werk maken waar klanten van groeien. En dat kan ook gewoon nuchter (qua aanpak).
Avatar

Martijn Hendrikx

(24 oktober 2016, 14:49)
http://www.stormoog.nl
Bureaus genoeg hoor. En al helemaal geen gebrek aan talent.
Maar inderdaad; geen cultuur van 'laten we samenkomen en elkaar complimenten geven'. Zodra ik daar behoefte aan heb, laat ik het je weten. :-)
Avatar

Paul Kroef

(24 oktober 2016, 17:29)
Jammer dat je Rotterdam pas ontdekt als het hot en happening is.

Ik denk dat in het algemeen de 'nationale bekendheid' van Amsterdamse bureaus vooral binnen de ring A10 vrij hoog is. Maakt niet zoveel uit. Het zijn vooral de klanten van de bureaus die bekendheid moeten genieten.
Groeten uit Rotterdam
Avatar

Andy Mosmans

(24 oktober 2016, 22:01)
http://www.ara.nl
ARA bestaat pas sinds 1975...en Het Zwitserleven Gevoel bestaat pas 30 jaar...en is inmiddels opgenomen in De Grote Van Dale...even opletten Martijn. En een keur aan andere prachtige klanten, zie ara.nl, weten van oudsher en zelfs in toenemende mate prima de weg buiten de ring. Omdat het op prijs wordt gesteld dat wij als bureau niet groot zijn geworden in het hart van de Nederlandse reclame, maar van de Europese economie. Kom uit de loopgraven copycommando en wordt een frontsoldaat!
Avatar

Jolien

(25 oktober 2016, 12:27)
Ik vind dit een beetje een ouderwetse benadering van bureaus. In Rotterdam barst het namelijk van de bureaus maar misschien niet de traditionele reclamebureaus zoals jij ze kent. Wel bijvoorbeeld de digitale bureaus die zich vooral richten op online strategie, communicatie, vormgeving en storytelling. Kijk naar een Dumbar, IN10, Fabrique, TamTam, Hoppinger, Oxima, Mirabeau..to name a few. Loop maar eens de Van Nelle fabriek binnen of het Lloyd kwartier en je struikelt over de creatieve bedrijven.
Avatar

Martijn de Vreeze

(25 oktober 2016, 15:34)
Dank voor alle reacties uit Rotterdam. Zo zie je maar... ik ken de stad vooral als buitenstaander en niet als insider.

Het blog is vooral geschreven vanuit een gevoel van bewondering én verwondering toen ik dacht 'Gek dat er hier, volgens mij, geen bekende bureaus zijn.'

Ik heb wel een kleine research gedaan. Zo zocht ik in Rotterdam naar reclamebureau op Google maps en vond ik eigenlijk niks. En thuis googelde ik op 'Reclamebureau Rotterdam'. De eerste 30 bureaus die ik zag, waren mij totaal onbekend of meer design of studio. Voor de zekerheid googelde ik ook op 'Reclamebureaus Amsterdam' en dan zie je al snel de bekende namen.

Mijn volgende vrije dag in Rotterdam zal daarom een creatieve cruise worden langs zoveel mogelijk bureaus, of welke naam ze ook hebben, die ik nog niet ken. Als ik tenminste nog binnen mag komen ;-).
Avatar

Bart

(26 oktober 2016, 10:49)
Het gaat hem vooral om het plakken van dat labeltje "reclame". Heeft niks met Rotterdam (of Winterswijk of Dokkum) te maken. Verbreed je horizon en er gaat een wereld voor je open ;)
Avatar

Hulk

(26 oktober 2016, 22:39)
We willen dat in Rotterdam graag zo houden. Elk multi-lul digital branding ruk bureau is er 1 teveel.
Avatar

Han

(27 oktober 2016, 8:20)
en Rotterdam ligt NIET aan de Maas, maar aan de Nieuwe Maas (eigenlijk de RIJN)!
Avatar

Pablo van Gastel

(3 november 2016, 18:06)
Goed hoor Martijn,
R'dam mooie stad en zeker goed waargenomen; er heerst een iets andere instelling van de bureaus.
Maar er wordt niet minder creatief gewerkt in Rotterdam, zoals enkele genoemde bureau's en wij als nu: amsterdammers innig samenwerken met https://www.nurotterdam.nl/
Best of both worlds !
Avatar

Pim van Helten

(4 november 2016, 10:52)
http://www.dpdk.com
Martijn, dat jij de Rotterdamse reclame-cultuur niet kent zegt meer over jou dan over de Rotterdamse bureaus denk ik. Kom je binnenkort even koffie drinken?

Gerelateerde items Rotterdam

Meer in channel Bureaus & Accounts

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs