Creatie & Campagnes

Word het geweten van een merk

Wefilm Blog, blogger | 12 maart 2015, 6:30

Donderdagavond organiseren ADCN en Adformatie een vakinhoudelijk debat over ‘Reclame met inhoud’. Roel Welling van Wefilm doet een voorzet.

Er wordt nogal eens lacherig gedaan over de maatschappelijke rol die reclame kan spelen, maar ik denk dat we met de macht van creativiteit heel verantwoordelijk om moeten gaan en écht iets kunnen betekenen.

Drie jaar geleden overspoelde de film ‘’ YouTube. Een Amerikaanse vader was furieus over de daden van de Afrikaanse leider Joseph Kony, die kindsoldaten drilde om mensen te vermoorden. De maker nam zelf de camera ter hand en probeerde zijn zoontje uit te leggen wat Kony voor gruwelijke daden beging. Het filmpje was zo puur en krachtig, dat de documentaire honderd miljoen keer werd bekeken. Eén individu zette Kony op de kaart en drong aan op concrete actie van de wereld. Ineens werd de boef Kony een fenomeen waardoor hij moest vrezen voor zijn ondergang…

Toen ik destijds het filmpje zag, was mijn vriendin zwanger van ons zoontje Mats. Een spannende periode waarin verantwoordelijkheid ineens betekenis krijgt. Zoals veel ouders in de dop, ging ik me zorgen maken over de tijd waarin hij moet opgroeien. Hoe zal de wereld eruit zien als hij zo oud is als ik? Als de olie op is en het rijzende water ons land overspoelt, kan hij zich dan nog redden? Hoe schattiger m’n kleine ventje me aankeek, hoe langer ik er ’s nachts over wakker lag. En dat terwijl ik overdag vrolijk commercials en virals regisseerde voor grote merken die vaak in de laatste plaats om mensen of de wereld geven. Ik wilde een soortgelijke bijdrage leveren als die Amerikaanse vader, maar hoe kan ik dat doen met mijn werk? Misschien alleen nog maar werken voor goede doelen? Maar ja, die waren al goed bezig. Misschien alleen nog maar werken voor bedrijven die al heel goed bezig zijn? Tja, daar is weinig winst te boeken. 

In die tijd waren we bij Wefilm bezig met de “Waarom wachten met iets moois zeggen, als het ook vandaag kan” -films die we voor DELA en Ogilvy mochten maken. Hoe sceptisch ‘het vak’ er ook over was, we zagen hoe prachtig het effect van een oprechte boodschap kon zijn. De commercial emotioneerde het publiek dat soms daadwerkelijk zélf mooie woorden ging delen. En nog mooier: de mensen gingen DELA meer dan ooit waarderen, waardoor DELA niet anders kon dan deze prachtige gedachte te integreren in de bedrijfsstrategie. Een reclamegedachte werd werkelijkheid en het bedrijf werd er misschien wel ietsje mooier van omdat ze zich nu ook aan de belofte moest houden.

Als we een merk met een geweldige film iets moois laten zeggen, is de kans dus groot dat het grote publiek dit waardeert maar ook concrete navolging eist. Zolang de boodschap oprecht is en bij het merk past ontstaat er een win-win situatie: mensen gaan het merk weer meer vertrouwen omdat het merk nuttig en gewetensvol handelt.

Ineens wist ik dat ik die docu niet hoefde te maken: ik wist nu hoe ook ik de wereld vanuit ons vak als filmmaker kon verbeteren. Hoe prachtig zou het zijn als we een beetje invloed hebben en bedrijven (waarvan sommigen ons toch min of meer de afgrond in hebben geleid) een beetje beter kunnen maken? Oké, het klinkt allemaal een beetje naïef, maar ik wil Mats later zeggen dat papa het op zijn minst geprobeerd heeft. Als het ons lukt om die ene bank nét iets gewetensvoller te laten handelen, of die fastfood-keten nét iets gezonder of groener te maken, dan is de eerste stap naar reclame met inhoud gezet. En zo kan ik weer rustig slapen.

Roel Welling is mede-eigenaar van Wefilm

Over de auteur

Wefilm Blog
Wefilm is een productiemaatschappij uit Amsterdam, die pioniert in nuttige en spraakmakende films. Iedere 6 weken neemt een andere verhalenverteller van Wefilm de pen ter hand. Lees meer over Wefilm Blog

Reacties op dit artikel (3)

Comment author avatar
Avatar

Rik Heijmen

(12 maart 2015, 16:09)
http://www.kokoroamsterdam.com
Ik ben het geheel met je eens.

Ooit heb ik getwijfeld wat ik moest gaan studeren. Tussen bedrijfskunde of 'iets creatiefs'. Het werd iets creatiefs. Maar niet zonder mijn streven los te laten om bedrijven van binnenuit te helpen verbeteren.

Midden jaren negentig werd voor mij duidelijk welke impact internet op de maatschappij had en zou gaan hebben. Én hoe het bedrijven zou gaan veranderen. Internet dwingt organisaties tot transparantie en dat betekent dat het niet (meer) mogelijk is om je als merk anders voor te doen dan je bent. Dat was vroeger makkelijker vol te houden, toen de enige interactie met een bedrijf de klantenservice of medewerker was.

Het is cruciaal geworden om als organisatie 'inside' en 'outside' volledig op elkaar af te stemmen. Vanuit die visie is het mogelijk om met behulp van communicatie de beste eigenschappen van een organisatie aandacht te geven. Daarmee een brug te slaan naar interne merkbeleving en waarden en - uiteindelijk - cultuur. Dus is het daarmee mogelijk om als filmmaker of reclamebureau daadwerkelijk impact te hebben.

Het is mijn persoonlijke missie om dit in praktijk te brengen. Ik kijk uit naar het debat vanavond!
Avatar

Maarten Boer

(14 maart 2015, 20:46)
hear hear maat!
Avatar

Daan Steijnen van Eck

(18 maart 2015, 9:54)
Mooi stuk. Het is voor mij de kernvraag waar ik als maker dagelijks mee worstel. Ik ben het vak ingegaan vanwege mijn liefde voor film maken, maar vind misstanden in de wereld aanpakken belangrijker. Goede gedachten in (misschien) minder goede organisaties injecteren lijkt een zinvolle methode. Maar ik blijf zoeken naar meer. Misschien toch meer vrij werk bijvoorbeeld. Ik wou dat ik het antwoord had...

Gerelateerde items Gewetensvolle reclame Reclame met inhoud Debat