Marketing Technology

Zes stappen om te komen tot een content kalender

Willeke Stam, blogger | 16 mei 2015, 13:06

Zie je met al die vormen van content, platforms en doelgroepen de bomen door het bos niet meer? Dan is het tijd voor content planning.

Het werken met een content kalender heeft een aantal voordelen:

  • Je krijgt een goed overzicht van de content die je de komende tijd gaat delen
  • Je weet van tevoren wat je gaat plaatsen, dus geen last minute stress 
  • Je kan content van te voren voorbereiden en inplannen op social media
  • Je zorgt ervoor dat je continu communiceert, waardoor je continu aanwezig bent
  • Je klanten weten dat er altijd nieuwe content is, dus meer terugkerende bezoekers
  • Je werkt efficiënter aan je content marketing zodat je tijd overhoudt!

Genoeg voordelen. Het belangrijkste is, dat je een goed overzicht behoudt. Dat maakt content marketing een stuk makkelijker. Maar hoe maak je dan een content kalender?

Stap 1: Verschillende content vormen
Wanneer je een content strategie hebt bepaald, weet je wat voor een soort content je gaat delen met je doelgroep. Je hebt bijvoorbeeld besloten dat je elke week een terugkomend thema deelt op social media, twee wekelijks een blog schrijft en elke twee weken een inspirerende video op YouTube plaatst. Belangrijk is om eerst in kaart te brengen welke soorten content je gaat maken. Maak daar een lijstje van.

Stap 2: Verschillende distributie kanalen
Oké, je hebt voor ogen wat voor een soort content je gaat maken. Nu moet je gaan bepalen op welke kanalen je dit gaat wegzetten. Ga na welke owned-media kanalen je hebt, maar ook welke kanalen van derden je kan gebruiken. Kanalen van derden? Ja, deel je blog bijvoorbeeld op andere websites. Maak wederom een lijstje van je distributie kanalen.

Stap 3: Doelen
Content marketing doe je met een doel. Je wilt bijvoorbeeld meer traffic naar je website of betere engagement op social media. Zet je doelstellingen onder elkaar en bepaal welke het meest belangrijk zijn. Heb je nog geen doelen? Denk dan aan maandelijks bereik, engagement, autoriteit claimen of interactie aangaan. Voel je het al aankomen? Maak een overzicht van je doelen.

Stap 4: Alles samenvatten
Goed, je weet hoe je je content gaat delen en welke kanalen je daarvoor gaat inzetten. Nu is het tijd om alles samen te vatten in een content kalender. Ter illustratie hebben wij een content kalender gemaakt. Nu kan jij aan de slag, bereid eerst je content kalender voor in Excel en vul daarna je kalender in! Een voorbeeld van een kalender is als volgt: 

Deze kalender is fictief en is niet gekoppeld aan data van het jaar 2015. 

Stap 5: Voorbereiding kalender

  • Zet de weken op een rij, maak de data daarmee overzichtelijk.
  • Maak een kolom met jouw verschillende content vormen. Zie voorbeeld ‘content vormen’.
  • Maak een kolom met jouw verschillende distributiekanalen Licht dit uit door verschillende kleuren. Zie voorbeeld ‘Distributiekanalen’.
  • Maak een kolom met doelstellingen. Zie voorbeeld ‘Doelen’.

Stap zes: Invullen kalender

  • Bepaal per content vorm hoe vaak je die wilt delen. Zorg daarbij voor regelmaat. Facebookberichten plaats je bijvoorbeeld elke week, een blog plaats je om de week.
  • Vul bij de content vormen in op welk platform je dit gaat communiceren, licht dit uit door de verschillende kleuren die je bij de kanalen hebt gekozen.
  • Bepaal wanneer je aan welke doelen wilt werken. Plan dit ook per week in. 

Content van dag tot dag
Je hebt nu een overzicht van wat je de komende tijd met je content gaat doen. Het staat overzichtelijk in een document. Maar op Facebook communiceer je meerdere malen per week, bijvoorbeeld met tekstberichten, infographics en foto’s. Om dit overzichtelijker te maken, kan je voor je social media inzet een aparte kalender maken, gespecificeerd per dag. Zo weet je precies op welke dag je wat gaat communiceren. En vergeet niet, content kan je ook herhalen. Neem dit ook mee in je planning.

De laatste tip: plan tijd in je agenda om verschillende content vormen te ontwikkelen. Op deze manier ben je altijd voorbereid en hoef je niet op het laatste moment content te ontwikkelen. Schrijf bijvoorbeeld tien Facebookberichten voor de komende drie weken en plan die allemaal in op Facebook. Je hebt er geen omkijken meer naar en je hebt je tijd efficiënt ingezet. Vergeet niet om te reageren als je berichten gepubliceerd zijn! De interactie met je doelgroep blijft belangrijk.

Tijd om aan de slag te gaan met jouw content kalender! 

 

Over de auteur

Willeke Stam
Online Marketeer bij Crowdmedia Lees meer over Willeke Stam

Reacties op dit artikel (2)

Avatar

Anonymous

(23 maart 2016, 15:13)

Beste Willeke, ik lees min of meer wat ik 15 jaar geleden bij een digitaal weekblad op de redactie al deed. En iets dergelijks had uiteraard ook allang een vast onderdeel moeten zijn van om het even welk mediacommunicatieplan. Gewoon van te voren content per kanaal inplannen. Is dit iets dat nog niet structureel gebeurt dan? En heeft dat soms weer met de hijgerige ad hoc hypecultuur binnen PR te maken waarbij het nu nu eenmaal voor het straks gaat?

Adfo Books Bestsellers

Gerelateerde items Content Marketing Content Kalender

Meer in channel Marketing Technology
Blijf op de hoogte
Van onze partners
Whitepapers
Populaire blogs