MobileMarketing.nl

38,51% online bezoek in Nederland via mobiel device

Redactie | 29 februari 2016, 12:32

Het gebruik van smartphones blijft groeien, dat van tablets daalt.

2015 kwam 37 procent van het totaal aantal websitebezoeken vanaf mobiele devices. Dit is een groei van 18 procent ten opzichte van 2014.  Dat blijkt uit de Adobe Digital Index.

In Nederland kwam 38,51 procent van alle websitebezoeken vanaf een mobiel device. In Frankrijk was dit 34 procent en in Duitsland 32 procent. De minst mobiele landen zijn onder andere Tsjechië met slechts 22 procent en Brazilië met 28 procent.

Saoedi-Arabië is het enige land ter wereld waar mobiel verantwoordelijk was voor meer dan 50 procent van het totaal aantal bezoeken. Dit betekende voor Saoedi-Arabië een significante groei van 16 procent in mobiele bezoeken.

De top vijf van meest mobiele landen in de wereld:

•  Saoedi-Arabië: 62 procent

• Ierland: 49 procent

•  De Filipijnen: 47 procent

• Japan: 47 procent

•Verenigd Koninkrijk: 44 procent

Verband

De Adobe Digital Index toont een wereldwijd verband tussen de groei in het gebruik van smartphones en een vermindering in het gebruik van tablets.

In het merendeel van de landen was er in 2015 er een afname in het gebruik van tablets. De gemiddelde afname was 7 procent. India kende de grootste afname in tabletgebruik: er kwam 37 procent minder websitebezoeken vanaf een tablet ten opzichte van 2014.

De landen met de meest significante groei van websitebezoeken via smartphones, waren Slowakije (69 procent), België (66 procent), Tsjechië (65 procent) en China (65 procent).

‘Phablet’

Tamara Gaffney, principal analyst bij Adobe Digital Index denkt dat het tabletgebruik afneemt omdat ‘schermen van smartphones groter worden. Consumenten kopen nu niet meer een smartphone en een tablet, maar kiezen voor een “phablet”. Ze gebruiken alleen dit device, met een groter scherm, voor het browsen op internet.’

Adobe Digital Index

Onderzoek is gebaseerd op analyse van geselecteerde, geanonimiseerde en geaggregeerde data van meer dan 4.500 ondernemingen wereldwijd die gebruik maken van de Adobe Marketing Cloud om bruikbare data te verzamelen en activiteiten op hun website te analyseren.

Over de auteur

Reacties op dit artikel (1)

Comment author avatar
Avatar

Paul Haarman

(1 maart 2016, 9:14)
http://www.haarmaninternetmarketing.nl/
Toch mogen we de tablet nog niet afserveren. Het verkeer is nog steeds significant. Bovendien liggen de conversies vanuit tablet-traffic gemiddeld een stuk hoger dan die van mobiel. Die constatering doe ik op basis van eigen statische gegevens bij vele diverse klanten in verschillende markten. Daar moet bij aangetekend worden dat eerste contacten vaak wel via smartphone binnenkomen waarna de bestelling via tablet, laptop of desktop plaatsvindt. Als extra opmerking moet ik dan ook zeggen dat in sommige gevallen de directe conversie vanuit smartphones hoger ligt. Hangt erg af van de "nood" van de klant, hoe acuter die is hoe hoger de mobiele conversie (in gevallen van bijv. hongergevoel, probleem, plotseling onaangename verrassing).

Gerelateerde items Adobe

Meer in channel MobileMarketing.nl

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Adfo Events

Populaire blogs