46 Nederlandse vermeldingen op shortlist bij Eurobest

Shortlists in 13 categorieën zijn woensdag vrijgegeven. Nederland doet vooral lekker mee in Interactive.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Anders dan bij Cannes Lions, worden bij Eurobest – het gezellige kleine zusje van de het jaarlijkse internationale event aan de Cote d’Azur – bijna alle shortlistvermeldingen in één keer vrijgegeven.

Behalve de categorieën Film Craft en Integrated, waarvan de shortlists vrijdagochtend worden onthuld, zijn de vermeldingen in de overige 13 categorieën bekendgemaakt. Nederland staat er 46 keer op. De complete lijst vindt u onderaan.

We are interactive
Nederland doet het traditioneel goed met digitaal werk. Afgaand op de shortlistvermeldingen: hier ook. Het zijn er twaalf en daar mogen we Hallelujah bij roepen. Kijk maar naar het aantal inzendingen voor Interactive, dat zijn er 33. Meer dan een derde is ‘geshortlist’. Het ‘vrolijke gemiddelde’ voor Nederland is dat een kwart op de shortlist terechtkomt. Gezien de ontwikkelingen die de markt doormaakt – voorwaarts, en rap een beetje – is dit een opsteker. (Ja, kleine kanttekening, de bekroningen zijn nog niet bekend gemaakt.)

Subsub

Door het grote aantal subcategorieën zitten er overigens wel veel dubbelingen in de shortlistvermeldingen. KLM Space (gedeelde inzending van DDB & Tribal Amsterdam en Rapp, zie verderop) staat er bijvoorbeeld negen keer op. Adidas Nitrocharge your game (DDB & Tribal Amsterdam) vijf keer. Het zal de pret niet drukken bij de genoemde bureaus.

Verrassing!
De Outdoor shortlist kent 7 Nederlandse shortlistvermeldingen, en dat is wél een verrassing. Nederland wint heus wel eens wat: één in 2010 en twee in 2011 (vorig jaar niets). Maar ‘onze’ categorie is het niet. Dit jaar lijkt een goed jaar te kunnen worden, Nederland zond 29 keer in in deze categorie; twee keer zoveel als de jaren ervoor. FHV heeft vier vermeldingen voor verschillende posters in de campagne voor The Economist.

Ook goed
In de categorie Promo & Activation haalde Nederland vijf vermeldingen uit het vuur. Bij de categorieën Media en Mobile ieder vier.

Koning Keizer Admiraal: DDB & Tribal 
Het bureau met de meeste shortlistvermeldingen op zijn naam is DDB & Tribal: 19 in totaal. De vermeldingen zijn voor campagnes voor Adidas, Heineken, Inshared en KLM Space. Die laatste case betreft een samenwerking tussen DDB & Tribal en Rapp. DDB & Tribal was 6 keer de inzendende partij en Rapp 3 keer. FHV BBDO noteert 7 vermeldingen, voor The Economist, Mercedes en Eneco.

Overlap
Wie de lijst doorvlast, ziet veel bekende namen terugkeren. Dat is onvermijdelijk, want de inzendperiode voor Eurobest kent een behoorlijk grote overlap met – onder meer – Cannes Lions, wat betreft de inzendtermijn. Voor Eurobest 2013 kon werk ingezonden worden dat liep van september 2012 tot en met oktober 2013 (14 maanden). Voor Cannes Lions 2013: van maart 2012 tot en met april 2013 (idem).

Hieronder de complete lijst met shortlistvermeldingen tot nu toe, per categorie.

Interactive (33 inzendingen)
KLM Space door DDB & Tribal (4x)
KLM Space door RAPP
Nitrocharge your game voor Adidas Football door DDB & Tribal (3x)
GTI Bannerbahn voor Volkswagen door Achtung! (2x)
Tweetphony voor Metropole Orkest door Havas Worldwide
So real it’s scary voor LG Electronics door Superheroes

Outdoor (29 inzendingen)
What’s the rush? voor The Economist door FHV BBDO
Your train may never come voor The Economist door FHV BBDO
Next stop, the moon voor The Economist door FHV BBDO
And now, the Mexican traffic report voor The Economist door FHV BBDO
The word on the street voor The Economist door FHV BBDO
Kitkat have a seat voor Nestlé door JWT Amsterdam
Heineken Ignite door DDB & Tribal

Promo & Activation (24 inzendingen)
GTI Bannerbahn voor Volkswagen door Achtung! (2x)
Heineken Ignite door DDB & Tribal
KLM Space door RAPP
Why wait until it’s too late? voor Déla door Ogilvy

Media (22 inzendingen)
Heineken Ignite door DDB & Tribal (2x)
KLM Space door RAPP
Why wait until it’s too late? voor Déla door Ogilvy

Mobile (6 inzendingen)
Nitrocharge your game voor Adidas Football door DDB & Tribal (2x)
Mercedes-Benz Blue Efficiency app door FHV BBDO
KLM Space door DDB & Tribal

Film (20 inzendingen)
Bubble wrap voor InShared door DDB & Tribal
Camouflage caravan voor Inshared door DDB & Tribal
Doorbell path voor Inshared door DDB & Tribal

Branded Content & Entertainment (3 inzendingen)
Tweetphony voor Metropole Orkest door Havas Worldwide
Why wait until it’s too late? voor Déla door Ogilvy

Design (10 inzendingen)
KLM Space door DDB & Tribal
Heineken Ignite door DDB & Tribal

Direct (12 inzendingen)
Why wait until it’s too late? voor Déla door Ogilvy
Couldn’t make the turn voor Eneco door FHV BBDO

PR (10 inzendingen)
Tweetphony voor Metropole Orkest door Havas Worldwide
Our heroes are back voor ING door JWT Amsterdam

Radio (4 inzendingen)
Cayenne kilometer voor Porsche door Achtung!
Seal voor Sky Radio door Joe Public

Print (15 inzendingen)
QR-code bystanders voor Nederlandse Hartstichting door Publicis

Craft: Print & Poster (6 inzendingen)
Geen vermelding

 

Dit bericht is gecorrigeerd op donderdag 5 december om 11:18 uur.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie