Marketing Technology

Aantal aankopen met smartphone stijgt met 68%

Rob Beemster, redactie | 6 april 2017, 10:14

Consument koopt steeds meer mobiel, maar doet dit wel het liefst in eigen huis.

Dat blijkt uit cijfers van de eCommerce Payment Monitor, een onderzoek naar online betaalmethoden in Nederland dat wordt uitgevoerd door GfK, in samenwerking met iDEAL en Thuiswinkel.org.

Nederland loopt achter

Terwijl het totale aantal online aankopen vorig jaar groeide met 22% (van 142 miljoen naar 174 miljoen), groeide het aantal mobiele aankopen met 68% (van 8,9 miljoen naar 14,9 miljoen). Toch worden de meeste online aankopen op een laptop of desktop gedaan (74%). Het aandeel van de tablet bleef stabiel op 14% en het aandeel mobiel groeide van 6% naar 9%.

Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org, merkt op dathet aantal transacties met de smartphone weliswaar sterk is gestegen, maar dat deze nog geen 10% uitmaken van alle online betalingen. 'We lopen daarmee fors achter op bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk, waar al meer dan 30% van alle e-commercetransacties via de smartphone verloopt. In China ligt dit zelfs boven de 70%.'

Binnen het betalingsverkeer op smartphones is een verschuiving waarneembaar in gebruikte betaalmethoden. iDEAL groeit en is inmiddels ook hier de meest gebruikte betaalmethode (47% van alle aankopen). Dit gaat vooral ten koste van het aandeel creditcards (van 22% naar 16%) en PayPal (van 10% naar 7%).

Populaire categorieën

De smartphone wordt relatief veel gebruikt voor het kopen van media & entertainment (13%), telecom (11%) en fashion (10%). De stijging in het aantal aankopen via de smartphone is het grootst in de categorieën speelgoed (+268%) en fashion (+214%).

Niet alleen het aantal aankopen via de smartphone groeit, ook de aankoopbedragen stijgen (21%). Per aankoop besteedden consumenten gemiddeld €68,-, tegen € 56,- een jaar eerder. 

Piet Mallekoote, directeur van Betaalvereniging Nederland: “Bijna een kwart van alle online aankopen gebeurt vanaf een mobiel apparaat. Mobiel afrekenen wordt steeds makkelijker. Zo kan tijdens een aankoop op desktop of laptop de betaling met behulp van iDEAL QR-codes worden afgerond op smartphone of tablet, zonder extra inlogapparaatje. Dat schept veelbelovende vooruitzichten voor de verdere groei van mobiel betalen bij webwinkels.'

Ook al wordt mobiel kopen steeds gemakkelijker, consumenten doen mobiele aankopen nog latijd het liefst thuis. 81% van de respondenten zegt de laatste mobiele aankoop via de smartphone vanuit huis te hebben gedaan. 

 

 

Over de auteur

Reacties op dit artikel (1)

Comment author avatar
Avatar

Anu

(25 april 2017, 11:12)

I am a big fan of your site.Thank you for just useful article. I agree that reader should want to know what will happen in the book. The job of the writer is to feed reader's interest. Keep it up.
. Visit :http://www.essayscouncil.com

Gerelateerde items Thuiswinkel.org Mobiele Aankopen

Meer in channel Marketing Technology

Meer in channel MobileMarketing.nl

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Adfo Events

Populaire blogs