Premium

ABN Amro: voor het eerst sinds 2008 positieve signalen uitgeefbranche

Uitgevers ontdekken prijs als middel om te groeien in de markt en verdere digitalisering te stimuleren.

ABN Amro sector Technologie, Media en Telecom meldt dat in een nieuw rapport dat vanochtend is gepubliceerd.

De bank ziet dat de uitgeefbranche na jarenlange worsteling weer boven komt. Steven Peters, Sector Banker Technologie, Media en Telecom, zegt: ‘ABN Amro ziet positieve signalen voor de sector. Voor het eerst sinds 2008 kwam de omzet in het eerste halfjaar van 2016 weer boven de nullijn. Hiermee lijkt een einde te komen aan een langdurige malaise.’

Uitgevers (dagbladen, tijdschriften en boeken) zijn de afgelopen acht jaar samen zo’n 30 procent van hun omzet kwijtgeraakt. Het zijn vooral de professionele en boekenuitgevers die nu goede zaken doen. De omzet op de boekenmarkt (+3,5 procent) steeg in 2015 voor het eerst in zeven jaar. Dagbladen en tijdschriften lijken ook de zwaarste jaren de rug te hebben, al gaat het daar nog niet goed, concludeert Peters.

Digitalisering versnelt
De digitalisering van de uitgeverijsector versnelt volgens ABN AMRO. De infrastructuur bij consumenten voor digitaal lezen is vergevorderd: 85 procent beschikt over een smartphone, 70 procent over een tablet en 25 procent over een e-reader. Hierdoor kwam de digitalisering bij dagbladen de laatste jaren in een stroomversnelling.

In 2015 steeg het aandeel volledig digitale krantenabonnementen in 2015 naar 13,1 procent. Ook op de boekenmarkt nam de digitalisering toe en is vorig jaar 6,9 procent van de boeken digitaal verkocht.

Prijs doorslaggevend
“Dagbladuitgevers nemen digitaal uitgeven serieuzer dan in 2008. Bij landelijke dagbladen is het percentage digitale lezers dan ook sterk toegenomen. Uitgevers ontdekken prijs als middel om te groeien in de markt en verdere digitalisering te stimuleren’, legt Peters uit.
Hij neemt in het rapport NRC als voorbeeld. ‘Van 2014 op 2015 steeg het digitale NRC Handelsblad met circa 50 procent, het hoogste percentage onder de landelijke dagbladen. Dit is geen toeval: de NRC is momenteel de goedkoopste kwaliteitskrant. Een scherpere prijszetting is ook weer een sterke push factor richting de verdere digitalisering van de dagbladwereld.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie