ACM steunt IAB Nederland in aanpak malvertising

Instanties spreken maatregelen af tegen het verspreiden van virussen en malware via advertenties.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft tijdens een overleg begin deze week positief gereageerd op de manier waarop IAB Nederland de malvertisingproblematiek wil aanpakken. ACM gaat nu de betrokken ministeries informeren en spreekt ze haar steun uit over dit plan naar de wetgever. Beide instanties spreken de verwachting uit hiermee &;mogelijke wetgeving of rechterlijke uitspraken over malvertising voor te zijn&;. 

Het belang voor de online branche om tot afspraken te komen met de ACM is aanzienlijk. Malvertising, het verspreiden van virsussen en schadelijke software (malware) via online advertenties, is in toenemende mate voor een extra kostenpost voor het bedrijfsleven. Ook ligt er reputatieschade op de loer. Behalve dat cybercriminelen zelf banners met schadelijke malware maken en zich voordoen als adverteerder, worden bestaande online marketingcampagnes van buitenaf gehackt en misbruikt. Dit laatste maakt duidelijk dat de hele advertisingketen doelwit kan zijn en het een zeer complexe problematiek is

De ACM wil publiek en bedrijfsleven beschermen. Een reele mogelijkheid zou zijn dat ACM een publiek advies uitbrengt om ad-blockers te installeren, zo liet IAB Nederland-directeur Govaert Plesman vorige week doorschemeren tijdens een door IAB georganiseerde zomerborrel.

Uit een vorige week gepubliceert rapport blijkt dat nu al ad-blockers heeft geïnstalleerd. Een publiek advies om actief banners te gaan blokkeren, zou serieuze schade aanbrengen aan de bedrijfstak. Dankzij de afspraken die IAB Nederland en ACM deze week hebben gemaakt over een gerichte aanpak van malvertising, lijkt dit gevaar voorlopig weggenomen. 

IAB Nederland kondigt nu aan samen met partners Deloitte, Fox-IT en enkele expert IAB-leden verder te werken aan de &;oplossingsrichting&;, voor zowel het bedrijfsleven als de consument. Hoe deze er uit gaat zien, kan Plesman nog niet zeggen. &;Voordat wij ons verder verdiepen in de mogelijkheden, risico’s en bijhorende kosten van onze oplossingsrichting, was het voor ons absolute noodzaak om samen met de andere belangrijke stakeholders, waaronder ACM, om de tafel te zitten.&

Plesman noemt feedback van ACM cruciaal voor het uitwerken van de verder te nemen stappen. &;Ook zij vonden ons voorstel haalbaar en realistisch om dit complexe probleem kleiner te maken. Het is een oplossingsrichting waarin zowel de belangen voor de sector als consument centraal staan. Helaas kan ik op dit moment verder geen inhoudelijke mededelingen doen aangezien we nog volop in de concrete uitwerking van onder andere een detectiemechaniek zitten.&;

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie