Advertentieomzet Telegraaf-concern daalt met 17 miljoen

De opbrengsten en EBITDA van Telegraaf Media Groep (TMG) stonden onder druk bij vrijwel alle onderdelen in het derde kwartaal van dit jaar.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De opbrengsten zijn in de eerste drie kwartalen met 5,7 procent gedaald naar 374,9 miljoen, zo meldt het mediaconcern in een trading update.

Zowel het resultaat uit oplage als uit advertenties daalde in de eerste negen maanden ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De opbrengsten uit oplage daalden met bijna 7 miljoen. De advertentiemarkt blijft eveneens moeilijk met een daling van 17 miljoen naar 122,0 miljoen. Dat is een daling van 12,6 procent.

De resultaten van het derde kwartaal daalden volgens TMG in lijn met vorige kwartalen. ‘Hoewel het kostenreductieprogramma van 120 miljoen euro op schema ligt, vallen de opbrengsten tegen en zijn de besparingen onvoldoende om de EBITDA te laten stijgen.’


Ceo Geert-Jan van der Snoek: ‘De opbrengsten uit printactiviteiten blijven achter en de kosten van de promotionele acties die in het verleden zijn gehouden om de oplagen te stimuleren, wegen niet op tegen de opbrengsten van die acties.’

De resultaten van De Telegraaf op tabloid, het verdwijnen van Spits en de vernieuwde Metro gaan we pas terugzien in het vierde kwartaal. Die stappen werden op 10 oktober gezet.

Sky Radio Group en Keesing
Door de daling van het aantal luisteraars bij Radio Veronica daalden de inkomsten van Sky Radio Group. Veronica heeft zich per 1 september geherpositioneerd.
De oplage-inkomsten van Keesing Media Group bleven stabiel.

Nieuwe raad van bestuur
In het derde kwartaal werd de Raad van Bestuur geheel vernieuwd met als belangrijkste stap het aantreden van ceo Van der Snoek. Hij zegt: ‘De afgelopen 3 maanden hebben we een eerste analyse gemaakt van alle bedrijfsonderdelen. We hebben direct een aantal operationele zaken aangepakt en werken nu aan een koers voor de langere termijn. Uit onze analyses komt een beeld naar voren dat we op veel gebieden verbetering kunnen bereiken in onze marktpositie.’

Volgens Van der Snoek liggen er veel mogelijkheden om vanuit de ‘omvangrijke productie van content een grotere synergie te bereiken’ tussen de verschillende bedrijfsonderdelen. ‘We zien dat landelijke adverteerders hun budgetten steeds sneller verschuiven naar tv en online. In die verschuiving van de markt naar online mediagebruik liggen onze kansen om een voortrekkersrol te gaan spelen. Ook intern zien we veel ruimte voor verbetering. We voeren analyses uit naar de onderliggende performance van alle business units. Het kostenbewustzijn van de onderneming, de focus en executiekracht, en de efficiency van processen en systemen moeten beslist naar een hoger niveau.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie