Creatie & Campagnes

Deze exclusieve content is met je gedeeld door Jasper Mulder

The Backpacker Intern: hoe een Brabants jochie de wereld veroverde

Susanne van Nierop, redactie | 25 juni 2014, 16:13

Mark van der Heijden aka The Backpacker Intern levert het bewijs: een goed idee brengt je overal.

De Nederlandse creatief Mark van der Heijden (28) zat het afgelopen jaar in een rollercoaster: als The Backpacker Intern kwam hij binnen bij ’s werelds beste bureaus en opdrachtgevers, stond hij op het podium bij TEDxTeen (uitgezonden in 150 landen door MTV) en liep hij stage bij topproducer en wereldster Nile Rodgers.

Hoe kwam het zo? Een jaar geleden werkte Van der Heijden nog bij Lemz; veel jonge creatieven zouden er – zeker na vorige week – een moord voor doen. Van der Heijden (28) wilde echter wat meer van de wereld zien en besloot eind vorig jaar zijn baan op te zeggen voor een wereldreis.

Hij kwam er achter dat hij zijn budget ontoereikend was om te doen wat hij wilde. ‘Ik dacht: Fuck, ik moet iets bedenken zodat ik het langer kan volhouden’, vertelt hij tijdens een interview in Cannes waar hij met de Jonge Honden-bus naar toe reisde als oud-bestuurslid. ‘Ik  kwam tot het inzicht dat het mij niet om het geld gaat, maar om de ervaring. Dus toen kwam ik tot het idee mijn skills te ruilen voor het enige wat ik nodig heb: eten en een bed.’

Hij bedacht de naam, schreef het op een stukje karton, maakte een filmpje en the rest is history. Al voordat zijn vliegtuig op Bangkok was geland, stond Van der Heijden met zijn verhaal in AdWeek en kreeg 100 stages aangeboden. Tien jaar geleden was dit ondenkbaar geweest. Je zou kunnen zeggen dat hij de personificatie is van de netwerkgeneratie en met The Backpacker Intern het ultieme bewijs levert van de kracht van het idee.

Hij liep het afgelopen halfjaar stage bij topbureaus als TBWA\Chiat\Day en DDB San Francisco, maar ook bij goede doelen als Amnesty International en Saigon Children’s Society, Muttville Senior Dog Rescue, Las Vegas Photomaar ook bij Adverture Film School. 

Wat was de ultieme ervaring?

‘Nile Rodgers was de host van TEdxTeen en had me daar on stage uitgenodigd voor een stage. Hij kwam zijn woord na. Tijdens die stage had ik echt een abnormale ervaring. Ik zat in de studio in LA naast Avicci (bekende Zweedse DJ) en Chris Martin (Coldplay). Links zat Avicci, Chris Martin was wat aan het zingen en toen kwam Nile erbij met ‘air gitaar’. Gingen ze met z’n drieën zitten jammen. Niet normaal, dat je daar dan zit tussen drie van die supertalenten.’

Hoe verhoudt zich dat tot reclametalent?

‘Het komt natuurlijk niet in de buurt. Maar ik denk dat ik veel energie heb en uitstraal, en daardoor een positief effect heb op mensen. Ik ben goed in het connecten van mensen, heb veel ideeën en ben niet bang om vragen te stellen. Ik denk dat dat wel een goede combinatie is.’

Wat is de belangrijkste les?

‘Dat je minder moet denken, maar meer moet doen. Je hebt niets te verliezen en leeft waarschijnlijk maar een keer, dus je moet iedere dag zo awesome maken als het maar kan. En als je geen verwachtingen hebt, dan is alles eigenlijk tof.’

Jij gaat na zo’n leven niet gewoon bij een Nederlands bureau van start, of zie ik dat verkeerd?

‘Nee, dat denk ik niet. Ik denk dat ik zelf wat ga doen, wat weet ik nog niet precies, maar ik ben wel met wat dingen bezig. Ik wilde dit eigenlijk een halfjaar doen, maar ik heb er een paar maanden aan vastgeplakt. Mijn geld is bijna op, maar ik wil het een jaar doen en in alle werelddelen zijn geweest. Afrika, Zuid-Amerika en Oceanië staan nog in de planning, ik heb er al een paar opties voor staan.’

Mark van der Heijden spreekt vanavond bij Club ADCN tijdens het Summer Program (uitverkocht).

Lees het hele verhaal van The Backpacker Intern in Adformatie #27.

Bekijk hier de TED-talk van Mark:

How a piece of cardboard sent me around the world: Mark van der Heijden at TEDxTeen 2014

Het filmpje waarmee het allemaal begon:

The Backpacker Intern

Over de auteur

Reacties op dit artikel (0)

Adfo Books Bestsellers

Gerelateerde items The Backpacker Intern

Meer in channel Creatie & Campagnes
Blijf op de hoogte
Adfo Events
Van onze partners
Whitepapers
Populaire blogs