Creatie & Campagnes

Bavaria gooit 'Zo, nu eerst een Bavaria’ overboord

Roderick Mirande, redactie | 14 november 2016, 6:00

Het biermerk gaat met de nieuwe internationale pay-off ‘Welcome to the family’ een geheel andere koers varen.

‘Welcome to the family’, dat is de nieuwe - en internationale - slogan van Bavaria. Met dit nieuwe campagneconcept neemt de Brabantse bierbrouwer na zo&;n 30 jaar afscheid van ‘Zo, nu eerst een Bavaria’, en slaat een heel nieuwe weg in; die van een internationale positionering. De nieuwe campagne start op maandag 14 november.

Lees een interview met Lieke Duijmelings, global marketing director Bavaria, naar aanleiding van deze radicale herpositionering.

 

Dit is de nieuwe commercial (full credits onderaan dit bericht):  

Bavaria zegt met deze campagne het gevoel dat het samen drinken van een biertje oproept te willen vieren: ‘Wie je ook bent en waar je ook vandaan komt, je hoort er altijd bij.’ Met deze boodschap en bier als verbindende factor wil Bavaria mensen samenbrengen.

Zeven generaties
Bavaria zegt in de nieuwe campagne zijn visitekaartje af te geven als de grootste onafhankelijke familiebrouwerij ter wereld met passie voor bier. Bavaria is al zeven generaties lang in handen van de familie Swinkels. Bavaria: ‘Kenmerkend voor onze familiebrouwerij is het ondernemerschap, de innovatieve denkwijze en authenticiteit.

Erbij horen
Het uitgangspunt van de nieuwe merkcampagne is volgens Bastiaan Weers, strategic director van N=5, het reclamebureau van Bavaria, het gegeven dat binnen Bavaria 28 leden van de familie Swinkels actief zijn, maar dat alle ruim duizend medewerkers zich onderdeel voelen van de brouwersfamilie. Weers: ‘Hiermee spelen we in op het gevoel van erbij horen, en willen we verschillende bierdrinkers waar dan ook aanspreken.’

Mensen samenbrengen
In de campagne die internationaal wordt uitgerold, (Bavaria spreekt van een ‘360° geïntegreerde multimediale campagne’) wil Bavaria het familiegevoel uitdragen naar alle bierliefhebbers wereldwijd. De brouwer: ‘In de campagne staat de belangrijkste reden voor het drinken van Bavaria bier centraal, namelijk het delen van spontane, leuke en vooral gezellige momenten samen. Op deze momenten is het belangrijk dat iedereen zich onderdeel van de groep voelt en zichzelf kan zijn.’

Campagne voeren
De crossmediale campagne van Bavaria bestaat, naast een aantal tv-commercials, uit advertenties in dagbladen, outdoor- en online uitingen, een social media campagne en activaties op de winkelvloer.

Credits
Verantwoordelijk bij Bavaria: Lieke Duijmelings, Carlo Haerens, Ralph Bongaerts, Kitty Houdijk
Bureau: N=5
Creatie: Lukas van de Ven, Jeroen van der Sluis
Strategie: Bastiaan Weers, Marc Oosterhout
Account: Ole Christern, Ralph Balk
Productiemaatschappij: Halal
Regisseur: Andreas Pasvantis
DOP: Thomas Buelens
Offline: Kapsalon
Online: [MPC]
Music composer: Massive Music

Bavaria over Bavaria N.V.
‘Bavaria heeft als onafhankelijke familiebrouwerij een unieke positie op de internationale biermarkt. Al zeven generaties lang wordt het bedrijf geleid door de familie Swinkels. Doordat het bedrijf beschikt over twee eigen mouterijen is het gehele brouwproces nog in eigen beheer. Bavaria is de enige grote brouwer in Nederland die haar bier brouwt met zuiver natuurlijk mineraalwater uit eigen bronnen. Dit kenmerkt de belangrijkste filosofie van Bavaria: een constante hoge kwaliteit van haar bieren. Van de ruim 6 miljoen hectoliter bier die de in Brabant gewortelde organisatie jaarlijks produceert, is 65 procent bestemd voor de buitenlandse markt. Inmiddels genieten meer dan 120 landen van Bavaria bier.’

Over de auteur

Roderick Mirande
Redacteur Merk & Strategie Lees meer over Roderick Mirande

Reacties op dit artikel (5)

Avatar

Jacques Peters

(14 november 2016, 8:26)

Dat krijg je met nieuwe trends, nou ja, zo nieuw is ook 't weer niet.

Merken moeten menselijke worden..... Ieder fatsoenlijk merk wordt nu in de campagne 'mens'..

Avatar

P. M. Iterson

(14 november 2016, 10:21)

Prut. Alsof de eigendomsstructuur (privaat/niet privaat) van de brouwerij relevant is voor een bierdrinker, laat staan als haakje voor marketingcommunicatie......

Avatar

Yvo Bronsvoort

(14 november 2016, 11:37)
http://thebrandhotel.com

@ P. M. Iterson: de eigendomsstructuur is hier niet het haakje. Het haakje is familie. Aangezien 'verbinding' en 'authenticiteit' steeds belangrijker worden voor merk en consument is dat een zeer relevant haakje. Zeker voor een biermerk, en helemaal als dat biermerk nog steeds een familiebedrijf is.

Avatar

Hubert van Wensen

(16 november 2016, 14:40)

Hier pakt Bavaria precies de positie die nog niet is ingenomen door andere biermerken (althans in Nederland), maar die wel op de oerkracht van bier zit. En op die van Brabant: gezelligheid! In de roos dus! Spannend op welke manieren ze 'gezellig' wereldwijd gaan vertalen.

Adfo Books Bestsellers

Gerelateerde items Bavaria Welcome to the Family N=5

Meer in channel Creatie & Campagnes

Blijf op de hoogte
Adfo Events
Van onze partners
Whitepapers
Populaire blogs