Creatie & Campagnes

Bavaria strikt Morgan Freeman voor grootse introductie Swinckels’

Roderick Mirande, redactie | 8 maart 2017, 7:00

Na tien jaar bouwen in het horecakanaal brengt het familiebedrijf het zogenoemde ‘superior pilsener’ naar de supermarkt.

Het Nederlandse pilsenerschap blijft in beweging. Na recente introducties van Heineken Nederland (onder meer Amstel Ongefilterd en Brand Ongefilterd) komt familiebrouwer uit Lieshout, Bavaria, nu Swinckels’ superior pilsener. Dat merk is al tien jaar verkrijgbaar bij horecazaken in het hogere segment, nu maakt Swinckels’ de gang naar de supermarkt.


Six-pack Swinckels'

Aromatisch
Bavaria spreekt van een ‘bijzonder pils voor een breed publiek’. Volgens Gijs Swinkels, lid van de brouwersfamilie en global brand manager ’ bij Bavaria, is er behoefte aan een premium pils met smaak. ‘Het is aromatischer dan gewone pilseners, maar zonder dat het scherpte heeft van een IPA.’

Lees een meer uitgebreid interview met Gijs Swinkels en brandmanager Laurie van Zeeland over de introductie van Swinkels' in het supermarktschap.

 

Premium wordt Superior
Swinckels’ – dat volledig separaat ge-branded wordt van Bavaria - wordt premium neergezet met een onderscheidende (bruine) fles, verpakt per 6 of per 15 in een kartonnen verpakkingen voor een premiumprijs van 5,99 euro respectievelijk 13,99 euro. Geen kratjes dus, en geen statiegeld. Swinkels: ‘Het meeste pils is gemeengoed, daar wilden wij vanaf en dus wilden we het op een andere manier insteken. Op deze manier willen we waarde creëren in het bierschap.’

Versch
​Swinckels’ werd jaren geleden als Swinkels’ Volmaakt op de markt gebracht. En wel als vers bier. Dat wil zeggen dat de koelketen niet werd onderbroken en dat het bier zo snel mogelijk naar de plaats van consumptie werd vervoerd. Initiatiefnemer Peer Swinkels wilde de bierconsument kennis laten maken met de onvergelijkbare smaak van net vers gebrouwen bier. Later werd dit concept losgelaten omdat het logistiek te ingewikkeld was. Vorig jaar lanceerde Heineken zijn ‘Extra Vers’ dat ook snel, gekoeld en donker naar de winkel wordt vervoerd. Dat product staat na een jaar nog steeds in de winkels. Andere merken zijn nog niet op ingestapt op de nieuwe subcategorie.

 

Eerbetoon
Bavaria wil het merk Swinckels’ laden met de eigenschap van eigenzinnigheid. De eeuwenoude familietraditie schrijft namelijk een heilig vertrouwen in eigen intuïtie voor. Swinkels: ‘We brouwen al generaties lang zoals wij denken, of beter nog, voelen dat het goed is. Los van conventies, overdreven marktdenken of de waan van de dag. Swinckels’ superior pilsener is een eerbetoon aan intuïtie. Onze inner voice.’ (In presenteert de zevende generatie 'Swinkelsjes' zich als de familie 'waar belangrijke beslissingen nog steeds aan de keukentafel van tante Corry worden genomen'.)

Tekst loopt door onder afbeelding

Spokesman
Voor de introductiecommercial (bureau: Dawn), wist Bavaria de Amerikaanse acteur Morgan Freeman te strikken. Bavaria: ‘Met zijn unieke stemgeluid en sterke persoonlijkheid is Morgan Freeman de perfecte spokesperson om dit verhaal bij een breed publiek bekend te maken.’ De Swinckels’ ‘Inner voice’-campagne is vanaf week 12 in heel Nederland te zien. Daarnaast bestaat de crossmediale campagne uit outdoor- en online uitingen, een social media campagne en activaties op de winkelvloer, in horeca en events. Dit is de commercial (lange versie): 

Swinckels' presents: Inner Voices starring Morgan Freeman

Podcast
Verder geeft de campagne invulling aan het begrip defining moments. Dat doet Swinckels’ door de handen ineen te slaan met andere ‘inspirerende personen’ die vertrouwen op hun inner voice: van artiesten en ondernemers tot  chef koks. Zij delen hun defining moments de komende tijd via events, optredens en podcasts. Het gaat bijvoorbeeld om jazzmuzikant Benjamin Herman, Patron cuisinier François Geurds en regisseur Martin Koolhoven.

Tekst loopt door onder afbeelding

Credits Swinckels’ ‘Inner voice’-campagne
Verantwoordelijk bij Swinckels’: Gijs Swinkels, Laurie van Zeeland
Bureau: Dawn
Productiemaatschappij: Bonkers
Regisseur: Bram Schouw

DOP: Ruben Impens

Geluid: Soundircus 

Offline: Annelien van Wijnbergen
Online: Laurens Orij
Social media bureau: MEC/Wavemaker
Mediabureau: Mindshare
PR-bureau: NewsLab

 

Over de auteur

Roderick Mirande
Redacteur Merk & Strategie Lees meer over Roderick Mirande

Reacties op dit artikel (4)

Avatar

Patrick

(8 maart 2017, 15:19)

Denk dat het gaat om "Soundcircus"

Avatar

pablo

(9 maart 2017, 8:55)

Smaakt dit bier echt beter nu er een ,,bekende " voor een leuke som geld reclame voor maakt ? sprookjes rondom een product...

Avatar

feike

(12 maart 2017, 6:22)

het gaat idd om Soundcircus hihi

Adfo Books Bestsellers

Gerelateerde items Bavaria Swinckels' Gijs Swinkels

Meer in channel Creatie & Campagnes

Blijf op de hoogte
Adfo Events
Van onze partners
Whitepapers
Populaire blogs