'Blendle is 's werelds best converterende paywall'

Over hoe traditionele mediacontent online een nieuw leven krijgt en social media steeds traditioneler worden. Een ochtend op MarCom.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Nadat Pieter Zwart (CoolBlue), Bas Hoogland (Landal) en Rupert Staines op dinsdag de show stalen, betraden woensdagochtend Marten Blankesteijn (oprichter Blendle), Felipe Camara (creative strategist SuperHeroes) en Facebook-topman James Quarles het podium.

Het succes van Blendle
Marten Blankensteijn wist de zaal - waarvan het grootste deel nog geen Blendle-account had - binnen no-time te overtuigen zich in te schrijven. Hij presenteerde de business-case van Blendle dat binnenkort de 60.000 inschrijvingen (na 1 maand) bereikt. ‘Blendle is de best converterende paywall ter wereld. Dit komt onder meer omdat we one-click-pay hebben geïntroduceerd, als je klikt, koop je meteen. In combinatie met de niet-goed-geld-terug-knop klopt dit model. Uitgevers waren er een beetje huiverig voor, maar wij vonden het belangrijk dat mensen alleen betalen voor een artikel dat ze de moeite waard vinden. In de praktijk blijkt dat tijdschriftartikelen vaker worden terug gegeven dan krantenartikelen. Waarschijnlijk omdat het vele beeld dat tijdschriften bevatten, ontbreekt.’

Uitgevers experimenteren momenteel met de prijsstelling. NRC verhoogde de prijzen recent met 10 cent naar 29 cent per artikel en zag het aantal verkochte artikelen flink dalen, maar de omzet omhoog gaan. ‘De vraag is wat het doel is: veel lezers in aanraking laten komen met artikelen of omzet genereren. Dat verschilt per uitgever. We zien dat uitgevers die bang zijn dat Blendle kannibaliseert op eigen abonnees hoge prijzen vragen. Blendle kan het magazinegevoel nooit evenaren. Wij denken dat uitgevers hun lezersmarkt vergroten, omdat mensen artikelen kopen die het tijdschrift toch nooit zouden kopen. Het leuke is dat Blendle ook veel vooroordelen wegneemt. Ik lees bijvoorbeeld veel meer Telegraaf-artikelen dan ik dacht.’

Door de populariteit kloppen steeds meer adverteerder, zoals Vodafone en PayPall, bij Blendle aan. ‘We zijn daar nooit vanuit gegaan, maar merken worden uiteraard aangetrokken als er een groot publiek te vinden is. Ze doen sympathieke acties, zoals het opwaarderen van accounts. Vodafone selecteert ook artikelen die zij interessant vinden en mensen kunnen Vodafone volgen. Merken kunnen op die manier laten zien dat ze goede smaak hebben.’

4 tips
De Braziliaanse strateeg Filipe Camara maakte de aanwezigen wegwijs in hoe je innovatie kan inbedden in een bedrijf. Zijn verhaal in 4 praktische tips:

  • Geef mensen een doel. ‘Innovatie begint van binnenuit en je moet een stip op de horizon zetten’
  • Je hebt tijd nodig om creatief denken te stimuleren. ‘Als je business innovaties wil doen, neem een time-out!’
  • Koester diversiteit. ‘Neem verschillende nationaliteiten aan, laat mensen wisselen van werkplek, nodig een hondenfluisteraar uit, het kan op verschillende manieren.’
  • Zie innovatie als onderdeel van je merkwaarden. ‘Schep een cultuur waarin mensen durven te falen, wees trots op het proces en vervolgens ook op het succes.’

Facebook
James Quarles
(regional director EMEA Facebook) sloot de ochtend af in een afgeladen zaal. Hij had een verrassend nuchtere boodschap voor aanwezige marketeers: ‘Good marketing on Facebook, is just good marketing. De vier basisprincipes zijn altijd toepasbaar: doelgroep, content, media en meten.’

Mensen staan volgens Quarles open voor commerciele boodschappen op Facebook, als het maar relevant is en dat is helaas nog niet altijd het geval. Als voorbeeld voor hoe het wel moet noemde hij de Coca-Cola-SuperBowl-commercial. Coca-Cola plaatste na afloop op verschillende doelgroepen gerichte boodschappen op timelines. Moeders kregen iets anders te zien dan jongeren.

 

;s Beautiful - Official :60

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie