Premium

Bureau Zandbeek woedend op Teun van de Keuken: ‘Hij is zélf niet zuiver op de graat’

Programmamaker noemt kritiek op zijn column ‘zwak’

 

‘Ik was verrast door het stuk, en dat is een understatement. Een bekende  uit de mediawereld zei tegen me: Je bent een oor aangenaaid. Zo voelt dat ook.’

Listig en doortrapt

Jasper van Zandbeek, eigenaar van bureau Zandbeek, is boos op Teun van de Keuken, die vanochtend in zijn in de Volkskrant ingaat op onbetaalde pitches. Van de Keuken haalt Zandbeek aan dat hem vorige week benaderde voor een documentaire. Van de Keuken noemt de email van het bureau het ‘oneerbaarste voorstel van laatst’, en stelt dat dit ‘listig in elkaar’ zit.

Van de Keuken: ‘Doortrapt. Het was afkomstig van Zandbeek.’

Weinig vleiend

Ook de andere kwalificaties zijn weinig vleiend. Jasper van Zandbeek is ontzet door de column. Hij vindt dat Van de Keuken het op de man speelt.

Van Zandbeek: ‘Bovendien klopt wat hij schrijft, echt niet. We hebben een creatief idee bedacht voor een documentaire en dat in een projectplan voor onze klant opgenomen. Wij hebben geen documentairemakers in huis, dus hebben we er twee benaderd met de vraag of zij geïnteresseerd zijn en tijd hebben. Dat is iets anders dan een pitch. Als je Teun van de Keuken niet zo goed kent, ga je toch eerst met elkaar praten en kijken of je een klik hebt. Hij doet het in zijn column voorkomen alsof hij gratis alle creatieve ideeën moet aanleveren, maar dat is natuurlijk niet zo.’

Column al in krant

Volgens Van Zandbeek is er ‘in dit stadium helemaal niet over geld gesproken’:  ‘We zijn ons aan het oriënteren en hebben hem vrijdag om drie uur benaderd. Even later, om halfvijf, stuurde hij een reactie met de vraag: “Hoeveel betalen jullie voor deze pitch?” Toen we vanochtend wilden antwoorden had hij zijn column al in de krant staan. Hij noemt ons van alles in dat stuk, maar hij heeft zelf niet zuiver op de graat gehandeld.’

Gewoon diefstal

Van Zandbeek stelt dat zijn bureau er enorm op tegen is ‘dat mensen worden benaderd om hun ideeën later zelf over te nemen&;. ‘Dat is gewoon diefstal.&;

Het spanningsveld zit er volgens hem in dat dienstverleners geen standaardproduct hebben, maar dagelijks bezig zijn om klanten te overtuigen met ideeënkracht en visie. &;Een deel van de uitvoering daarvan zit natuurlijk bij derde partijen, bij wie je te rade gaat of ze voor je kunnen en willen werken. Dat is nu ook gebeurd. Niet meer en niet minder. Een storm in een glas water, waar we wel erg veel last van hebben.’

Koffie drinken

Van de Keuken zelf wijst de kritiek van de bureaudirecteur van de hand. Volgens hem laat de geciteerde tekst uit de geheime briefing (ook wij konden hem niet inzien, red.) weinig te raden over.

‘Er wordt gesproken over een pitch van maximaal een half uur, inclusief "creatieve doorvertaling". Die mag je kosteloos komen doen- als dit niet zo was zou er wel gewag zijn gemaakt van een vergoeding- en dan kiest de opdrachtgever daarna iemand uit.’ 

Van de Keuken vindt het verweer dat ze hem niet kennen zwak. ‘Normaal gesproken heb je een idee dat je met een bepaalde "documentairemaker" in zee wilt en dan ga je daarmee koffie drinken om te kijken of het klikt. Zo doen omroepen en nette producenten dat. Dat is iets heel anders dan een gratis pitch, waar alle creativiteit van de regisseur moet komen.’  

Ermee wegkomen

Wat dit bedrijf doet is een perfect voorbeeld van een organisatie die regisseurs lekker gratis werk laat doen voor een plan ‘dat nog in ontwikkelfase zit’, aldus Van de Keuken.  ‘Waarschijnlijk komt dit bedrijf normaal met dit soort praktijken weg, en  dat moet iedereen zelf weten, maar ik vond het een onbeschofte mail, die toch ook kenmerkend is voor hoe veel opdrachtgevers werken.’ 

Probleem blootleggen

Van de Keuken erkent dat er weinig tijd zat tussen zijn mail en de publicatie van de column, maar vindt het opmerkelijk dat ook nu nog niet over een vergoeding wordt gepraat. ‘Daaruit kan ik concluderen dat Zandbeek nooit van plan is geweest iets te betalen. Zeker niet als iemand er niet naar vraagt. Hun uitspraak dat er in dit stadium helemaal niet over geld is gesproken, legt precies het probleem bloot. Een nette opdrachtgever zou daar zelf mee op de proppen komen.’

Voor degenen die zichzelf een oordeel willen vormen, hier de tekst van de mail van Zandbeek. De briefing is niet beschikbaar gesteld. Het onderwerp van de documentaire hebben we hier weggelaten op verzoek van Zandbeek:

Beste Teun,

Voor een van onze opdrachtgevers uit de financiële branche onderzoeken we de mogelijkheden om een documentaire te maken.

Daarvoor zijn we op zoek naar een documentairemaker die dit met ons wil gaan doen. In de bijlage vind je een briefing.

 We nodigen je van harte uit om jouw ideeën te komen presenteren. Op basis daarvan maken we met de opdrachtgever de keuze voor een documentairemaker.

 We zitten nog in de verkennende fase. Daarom willen we je vragen om deze informatie vertrouwelijk te behandelen en niet verder te verspreiden.

 Graag horen we of je interesse hebt in dit project.

 Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Timo Vorstenbosch
Director
Zandbeek Videocontent

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie