‘Bureaus moeten inspiratie halen uit Silicon Valley’

In alle branches is een transitie gaande, maar de bureauwereld is er volgens Erik van Engelen van Eneco nog niet klaar voor.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Foto: Kees Rijken

Of Eneco zal kiezen voor N=5 of Dawn als opvolger van FHV BBDO, is nog niet bekend. Maar als het aan directeur Consumenten Erik van Engelen ligt, gaat er wel wat veranderen in de manier van samenwerken.

‘Ik ben voor veel kortere lijnen en een strakkere aansturing’,  zegt hij in een interview met Adformatie. ‘En ik vraag ook aan het bureau om ons daarop te challengen. Ik wil de leadtime van briefing tot de start van campagnes echt verkorten.’

Hij vindt ook dat er ‘best wat’ discussies in de bureauwereld worden gevoerd die ‘off topic’ zijn voor adverteerders: over wie het nu beter weet, pr- of reclamebureaus, en over hoe ‘zingevend’ communicatie moet zijn. 

‘Wij halen enorm veel inspiratie uit Silicon Valley en de Singularity University. Wat mij betreft mogen bureaus veel meer inspiratie halen uit Silicon Valley dan uit Cannes.&;

Leren van transitie

Volgens Van Engelen is in veel branches een transitie gaande, &;maar ik mis het gevoel voor urgentie bij de reclamebureaus en het doorklappen naar een nieuwe wereld, het zoeken van de verbinding&;. 

Illustratief: hij is ‘wel negen keer’ gebeld door bureaudirecteuren die met Eneco willen werken, &;maar er zijn er maar weinig die tegen mij zeiden: ik wil met jullie spreken over wat transitie in het algemeen betekent en wat we ervan kunnen leren&;.

Wat Van Engelen betreft mag de discussie &;wel wat meer&; worden aangezwengeld door Vea en BVA. &;Ik vind dat de bureauwereld absoluut nog niet klaar is voor de transitie waar ze eigenlijk al middenin zitten.’

Lees het volledige interview met Erik van Engelen (alleen voor abonnees)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie