Premium

Cannes: Grand Prix voor G-star's Raw for the oceans en nog eens zes keer goud voor Lemz

De Grand Prix in Product Design gaat naar de combinatie FHV BBDO/Part of a bigger plan. En Lemz pakt stevig door.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Nederland boekt groot succes in de hagelnieuwe, dit jaar geïntroduceerde categorie Product Design. De hoofdprijs - de Grand Prix - gaat namelijk naar het product c.q. de campagne . Het project is een gezamenlijk inzending van FHV BBBDO (Mark Muller) en Part of a bigger plan (Christian Borstlap). De twee staan dan ook als gezamenlijke winnaar op de lijst. 

G-Star brengt de -collectie uit in samenwerking met Bionic Yarn, mede-opgericht door Williams. Bionic Yarn is een speciaal soort garen gemaakt van gerecycled plastic. Een derde partner is Parley for the Oceans, een organisatie die creativiteit inzet om bewustwording over het belang van schone oceanen te vergroten. De collectie is dus gemaakt van plastic dat afkomstig is uit de oceanen. Het product wordt overigens bekroond voordat het er is, want de speciale collectie wordt pas in augustus uitgebracht.

De jury zei overigens dat Bionic, het bedrijf van Pharrell Williams, ook gerust bij de credits had kunnen staan. &;We hebben het product bekroond, de draad, gemaakt van plastic uit de oceaan. G-Star heeft laten zien wat de mogelijkheden en toepassingen zijn en wij hopen dat er nog vele voorbeelden zullen volgen. Het past bij het merk en het is echt een samenwerking geweest. Dit product lost een enorm probleem op en dat maakt het zo knap. Voor ons is dit de holy grail in product design.&;

Dit is de animatiefilm die FHV BBDO en Part of a bigger plan voor het project maakten: 

Cyber
Eerder meldden wij al dat dé topper van dit jaar, Sweetie van Lemz voor Terre des Hommes, uit Cannes onmogelijk een Grand Prix mee naar huis kan nemen, omdat het een non-profitcampagne betreft. Wat goud betreft ligt Sweetie inmiddels alleszins op stoom. De teller stond voor vanavond op zes keer goud (in de categorieën Direct, Promo & Activation, PR en Media). Daar komen er nu zes bij in de categorie Cyber. Lemz &;verzilvert&; daarmee alle shortlistvermelding naar het hoogste edelmetaal om uit te komen op een zelden vertoonde tussenstand van 12 keer goud.

Het gouden team van Lemz:

De Sweetie-campagne werd alom geprezen door de jury. &;Er was geen enkele categorie waarin de campagne omstreden was. Eigenlijk kun je dit zien als de vierde Grand Prix in Cyber&;, zegt Wesley ter Haar, het Nederlandse jurylid. Juryvoorzitter Susan Bonds zei over Sweetie: &;Het raakt alle belangrijke onderwerpen: real time, craft, effectiviteit, creativiteit, het heeft iedereen in de jury geraakt en het heeft onze kijk op het vak definitief veranderd.&;

De overige (negen!) Nederlandse shortlistvermeldingen, waaronder Adidas Nitrocharge your Game van DDB & Tribal Amsterdam, Absolut Nextframe van Sid Lee en EA Life size Messi van Wieden + Kennedy Amsterdam, vielen teleurstellend genoeg buiten de prijzen. &;De lat lag te hoog&;, volgens Wesley ter Haar. (Lees het interview met Ter Haar.) Toch deed Nederland het rekenkundig benaderd beter dan vorig jaar in Cyber. Toen werden &;slechts&; vier leeuwen mee huiswaarts genomen.

Cyber Grand Prix&;
De jury maakte gebruik van het feit dat er in Cyber 3 Grand Prix uitgereikt mogen worden en bekroonde de volgende drie cases:

1. Pharrell Williams, , Universal / IAMother, Bureau: Iconoclast Paris, Frankrijk

2. Live test series, Volvo Trucks, The new Volvo FMX/FL/FM, Bureau: Forsman & Bodenfors Gothenburg, Zweden

Aflevering &;Pamplona&; hieronder. De ander live tests zijn te vinden.

3. The Scarecrow, Chipotle Mexican Grill, Fast Casual Dining, Bureau: Creative Artists Agency LA, USA

Zie hieronder de film die de basis van de campagne vormt. Voor een uitgebreide &;behind the scenes&; case film, inclusief informatie over de bijbehorende mobile game, klik .

Press
In de overige categorieën, waarvan de winnaars woensdag bekend werden gemaakt (Press, Design en Radio) viel Nederland geheel buiten de prijzen. In de categorie Press had Nederland met de inzending van N=5 (Alzheimer Nederland) wel een positie op de shortlist, maar die werd niet omgezet in een bekroning.

Adam&eveDDB Londen won zijn tweede Grand Prix voor de kerstcampagne ‘Sorry, I spent it on myself’ voor Harvey Nichols. De jury zei hierover: &;Als geheel is het een fantastische campagne, maar daar hebben wij niet naar gekeken.  Deze advertenties zijn zo prachtig gedaan, met een sterk idee, ze staken met kop en schouders boven de rest uit.&;

Zie hieronder de case film:


 

Design
Ook in Design stond Nederland met lege handen. Het Nederlandse jurylid Claire Parker had wel een verklaring voor waarom Nederland er ondanks de goede reputatie in design en Dutch Digital Design geen bekroningen voor ons land vielen. &;De traditioneel goede bureaus weten de weg naar Cannes nog niet te vinden. Er wordt fantastisch werk gemaakt in Nederland en helaas was dit niet ingestuurd.&; Er werd dit jaar vanuit Nederland 13 keer ingestuurd in deze categorie. Vorig jaar was dat nog 32 keer.

De Grand Prix in Design ging naar Noorwegen voor het Bergen International Festival (Festspillene i Bergen), een van de oudste en grootste culturele festivals in Scandinavië. Het in 1953 opgerichte festival brengt muziek, theater, dans, opera en visuele kunst. Het festival duurt 15 dagen lang en brengt meer dan 220 evenementen. Het bureau ontwierp de visual identity van het festival op dezelfde manier als een muziekakkoord is opgebouwd.

Case film:

Radio
In de categorie Radio werden ook geen Nederlandse inzendingen bekroond. De twee inzendingen die wel de shortlist haalden, &;&; en &;&; van DDB & Tribal Amsterdam voor Tomtom, vielen dus buiten de boot. Niets nieuws, de laatste twee jaar won Nederland - ondanks de inspanningen van het RAB om radiocreatie op de kaart te zetten - ook geen leeuwen in deze categorie.

De Grand Prix&; gingen naar drie commercials voor het sportdrankmerk Lucozade, gemaakt door Ogilvy & Mather Johannesburg. De commercials duren anderhalve minuut.

De eerste (&;Teleconference&;) is hieronder te beluisteren. De andere twee vindt u en .

;Teleconference&;

Nog 5 categorieën te gaan
Met de bekendmaking van bovenstaande bekroningen, zijn er nog vijf categorieën te gaan. Dat zijn Film craft, Branded content & entertainment, Innovation, Titanium & Integrated en Film. De winnaars in die categorieën worden zaterdag om 22:00 uur bekend gemaakt.

 

 

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie