door Roderick Mirande, redactie | 22 januari 2014, 12:07 in Creatie, Digital , Social
Cannes Lions 2014 Cyber

Cannes Lions: Cyber op de schop

Onder andere subcategorie Banners gekilled. 'Cyber weer helemaal in lijn met de huidige digitale trends.'

De subcategorieën binnen de categorie Cyber, zijn voor het Cannes Lions International Festival van 2014, stevig op de schop gegaan.

In 2013 luidden de zeven subcategorieën nog:

  • Websites and microsites
  • Digitally led integrated campaigns
  • Banners and other rich media
  • Craft
  • Other digital solutions
  • Viral advertising
  • Online video

In 2014 gaat Cyber naar negen:

  • Craft
  • Web campaign
  • Web platforms
  • Online Ad
  • Online video
  • Social
  • Branded games
  • Branded tech
  • Integrated multi-platform campaign

(Op het gevaar af dat het ingewikkeld wordt: de negen subcategorieën zijn weer onderverdeeld in in totaal 56 (subsub)categorieën. In 2013 waren dat er 39.)

Daarmee zijn onder meer afgevoerd de subcategorieën Banners, Other en Viral. De organisatie zegt dat de nieuwe subcategorieën een weergave zijn van waar de sector nu staat. De introducties zouden de Cyber Lions weer nieuw leven inblazen. Met de vernieuwing volgt Cannes Lions de (eigen) trend van ieder jaar meer categorieën en/of subcategorieën.

Cannes Lions noemt in een persbericht vooral Social, Branded Technology en Branded Games:

Social
De Cyberjury zal bij Social kijken naar werk dat het ‘social denken’ als uitgangspunt neemt. Van belang is de mate van betrokkenheid van de consument en het bereik via sociale netwerken, alsook het commerciële effect.

Branded Technology
Werk dat beloond wordt in Branded Technology gebruikt technologie op zo’n manier dat het een merk aanvult of verbetert.  

Branded Games
Bij Branded Games is vooral brand experience een belangrijk beoordelingscriterium.

Inzenden in Cyber kost 425 euro per inzending. Hier zijn meer specifieke details te vinden over inzenden in de categorie Cyber.

Inzenden
Inzenden voor de Cannes Lions Awards (editie 61) kan vanaf 23 Januari. Alle informatie over inzenden, klik hier.

Inspiratie
Hieronder de case film van de Grand Prix winnaar in (onder andere) Cyber van 2013: The beauty inside van Intel en Toshiba.

Reacties op dit artikel (0)

Log in of registreer om reacties te posten

Gerelateerde items Cannes Lions 2014 Cyber