door Roderick Mirande, redactie | 13 december 2013, 15:38 in Media
Cebuco Ndp Nieuwsmedia

Cebuco houdt op te bestaan

De naam Cebuco verdwijnt na 78 jaar.

NDP Nieuwsmedia, de brancheorganisatie voor nieuwsbedrijven, staakt de collectieve promotionele activiteiten op de advertentiemarkt. Daarmee valt het doek voor Cebuco voorgoed. Die beslissing vloeit voort uit de gewijzigde strategieën van de individuele lidbedrijven.

NDP Nieuwsmedia meldt in een persbericht dat de leden tegenwoordig zelf fors investeren in marketingcampagnes voor hun nieuwsmerken. NDP Nieuwsmedia: 'Cebuco liep in de afgelopen jaren op deze ontwikkeling vooruit met de claim: "Elke reclameboodschap verdient de impact van het nieuws." Tot die tijd promootte Cebuco het mediumtype dagbladen - ongeacht het nieuwsmerk. Inmiddels promoten de individuele lidbedrijven juist hun nieuwsmerken - ongeacht het mediumtype.'

De heroriëntatie gaat ten koste van 3 fte. Voor de betrokken medewerkers wordt gekeken naar mogelijkheden tot herplaatsing.

NDP Nieuwsmedia wil voor adverteerders, mediabureaus en de sales- en marketingafdelingen van de lidbedrijven een belangrijke partner blijven op het gebied van onderzoek en analyse. Het gaat de activiteiten op de advertentiemarkt dan ook concentreren op onderzoek. Olaf Croon (tot nu toe directeur van Cebuco) en Erik Grimm (research director) vormen het beoogde team om deze opdracht gestalte te geven. Dit zal gebeuren onder de vlag van NDP Nieuwsmedia.

 

 

Reacties op dit artikel (2)

Log in of registreer om reacties te posten
Avatar

Arjen Vaalburg

(4 maanden geleden)

Spijtig nieuws. Toch fijn voor de branche als er een onafhankelijke koepel bestaat die zonder een direct belang het mediumtype levend houdt. Naast de onderzoeken, bijvoorbeeld de legendarische jaarboeken met nooit-te-vergeten werk uit binnen- en buitenland, De Krant, Dagbladgoud zijn maar een paar voorbeelden. Ook voor de ADCN heeft Cebuco veel betekend. Met name voor aankomend creatief talent door de gezamenlijke workshops in de afgelopen 20 (!) jaar, jonge creatieven zich konden ontwikkelen (en profileren), en deel konden nemen aan de Best YET. Team Cebuco: heel veel dank! Arjen Vaalburg (ADCN)

Avatar

Paul Disco

(4 maanden geleden)

Klinkt logisch. Wat gebeurt er met het archief? Verhuist dat mee?

Gerelateerde items Cebuco Ndp Nieuwsmedia