Premium

CEO Rik Ruts vertrekt bij UM 

Ruts heeft besloten om na ruim vier jaar te vertrekken bij het mediabureau. ‘Ik laat UM achter als een strategisch businesspartner voor onze klanten.’

Ruts vertrekt eind juni, als IPG Mediabrands (waar UM toe behoort) verhuist naar Amsterdam-Zuid. Hij zegt over zijn vertrek: ‘2016 was voor de hele groep een hectisch jaar, met onder meer pitches voor DPC, NLO en Coca-Cola. Wij zijn daar goed uitgekomen, maar in deze onrustige periode kwam ik tot de conclusie dat ik toe was aan een nieuwe uitdaging. Een vertrek komt nooit goed uit, maar nu is een beter moment om afscheid te nemen dan vorig jaar.’

Strategisch inhoudelijk advies
Ruts heeft de propositie: ‘Better Science, Better Art and Better Outcomes’ inhoudelijk vormgegeven. ‘Toen ik hier 4,5 jaar geleden kwam, was ik met een consultancy achtergrond bij 3MO voor UM een andere soort leider dan het bureau voorheen had gehad. Ik heb meer nadruk gelegd op het strategisch inhoudelijk advies van het bureau in combinatie met scherpe inkoop en kwalitatieve planning. Daarnaast geloof ik vanuit mijn tijd bij Endemol in de kracht van content en heb daarom de content creatieve tak UM Studios opgezet. En wij hebben fors geïnvesteerd in digitaal advies door in de afgelopen jaren acht digitale consultants aan te nemen. Voor de meeste klanten zijn wij verantwoordelijk voor strategie en planning van alle digitale media.’

Met deze investeringen kwamen er ook ‘mensen uit andere werelden’ bij UM. ‘Zoals Yvonne Prins (ook ex-3MO) en andere strategen die bij grote corporates hebben gewerkt en creatieven en datamensen’, somt hij op. 

Continuïteit
Het gaat nu om continuïteit en het voortzetten van de ingeslagen richting. Het managementteam dat bestaat uit Carolien van ’t Hek, Sander Pluijm, Richard van de Steeg en Yvonne Prins gaat daarmee aan de slag. Parallel wordt ‘in alle rust’ gezocht naar een nieuwe CEO. 

Opvolging
Volgens Ruts moet zijn opvolgster of opvolger ‘strategisch goed onderlegd zijn en op inhoud het verschil maken’. Daarnaast moet de nieuwe CEO volgens hem ook goed kunnen samenwerken met andere onderdelen van de groep. ‘Mediabrands heeft een unieke matrix structuur waarbij verschillende specialistische disciplines die voor UM klanten werken op groepsniveau zijn georganiseerd.’ 

Volgende stap
Een mooie volgende stap zou hij ‘een nieuwe uitdagende managementrol binnen de media’ vinden. Maar niet bij een ander mediabureau, benadrukt hij. Daarnaast ambieert hij ook ‘instappen’ in een kleinere onderneming en die naar de volgende fase brengen. ‘Nu ik mijn vertrek heb aangekondigd, krijg ik alle ruimte om een nieuwe uitdaging te vinden.’
 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie