Premium

Coolblue laat zich na kritiek niet meer zien op omstreden site Breitbart

Coolblue heeft besloten om per direct te stoppen met advertenties en banners op de site , dat wordt beschuldigd van racisme, seksisme en antisemitisme.

Het Nederlandse elektronicabedrijf bleek vorige week te adverteren  op de omstreden Amerikaanse site en werd daar op Twitter op aangesproken.

 

 

Zwarte lijst

Het bedrijf reageerde naar eigen zeggen meteen op. Via zijn PR-bureau laat het weten:

‘Coolblue zorgt ervoor dat de sites waarop advertenties te zien zijn passen bij Coolblue. Onder andere. Breitbart is daarom op een lijst gezet zodat hier geen advertenties van Coolblue te zien zullen zijn.’

Via mediabureau

Coolblue had beter kunnen weten, want er was gewaarschuwd. al lieten zes Nederlandse merken weten niet meer op Breitbart te willen adverteren: Het Concertgebouw, ING, Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), reisorganisatie Kras, het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek en Basic-Fit.

Deze zes wisten niet dat ze via hun mediabureau op de site adverteerden.

Eigen inkoop

Coolblue had die kennis wel kunnen hebben, simpelweg omdat het zijn eigen ‘programmatic’ inkoop doet van online advertentieruimte. Het had Breitbart al lang op zijn eigen zwarte lijst kunnen zetten.

De Nederlandse mediabureaus zien overigens niet een grote beweging dat Nederlandse merken sites als Breitbart in de ban doen, blijkt uit een korte rondgang.

Economische censuur

In Amerika hebben diverse merken wel laten weten Breitbart in de ban te doen. Bedrijven als, Allstate, Nest, EarthLink, Warby Parker, SoFi, de dierentuin van San Diego stopten met adverteren op de site.

Ze deden dit een veel gevallen publieke druk van onder meer twitteraccount , dat bedrijven aanspreekt die op Breitbart adverteren.

En Breitbart zelf? Dat spreekt van een ‘economische censuur’ in de politiek. Met de hashtag roept het mensen geen producten van Kellog’s meer te kopen.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie