Creatie maakt samen met AD sportnummer over juichen

De Persgroep wil met het magazine – op creatieve wijze – laten zien dat het sport als driver van communicatieboodschappen maar al te goed begrijpt.

Gasthoofdredacteuren van het nummer zijn Thomas Rijsman, sportcreatief en -journalist, Christiaan Ruesink, hoofdredacteur AD en Marco Jongeneel van Vijf890, tevens sportkenner, skateboardliefhebber en lid van de Rotterdamse Raad voor Kunst en Cultuur.

Creatie als prestatie bevorderend middel

De gedachte dat creatie leidt tot een hogere sportbeleving en daarmee de sportprestatie bevordert, vormt de leidraad van het nummer. Naast het feit dat sport, vanwege de almaar toenemende belangstelling, bij uitstek een geschikt (massa)medium is.

Het nummer kwam mede tot stand door , productiemaatschappij voor creatieve sportcontent en ontwerpbureau  uit Schiedam, dat sportcampagnes heeft gemaakt voor Jumbo (met Roy Donders), Nike SB, C1000 (Stars of Football) en Adidas en dit nummer van Creatie vormgaf.

De officiële lancering vindt vrijdag 12 februari vanaf 16 uur plaats bij Mediacafé Pjotr (gebouw INIT / de Persgroep Nederland), Jacob Bontiusplaats 9, Amsterdam. Het nummer wordt daarnaast meegestuurd met Adformatie.

Een greep uit het aanbod in het nummer:

Fotograaf Paul D. Scott maakte speciaal voor Creatie een serie over streakers.

Regisseur Johan Kramer nam de gelegenheid te baat een expositie over ‘vergeten voetballers’ te organiseren – deze maand te zien bij Halal http://halal.amsterdam.

Street-artist collectief Kamp Seedorf vereeuwigde het juichen van Marco Tardelli in een Hollands windmolenlandschap.

Auto- en merk-kenner Erwin Wijman verdiepte én verloor zich in Max Verstappen (komt er ook een deskundig boek over het fenomeen?).

Eigenaaar van Patta, Edson Sabajo, ooit een talentvolle linkspoot bij DCG uit Amsterdam-West, vertelt wat zijn favoriete sport-creatie is.

Sjoerd Mossou legt uit waarom de lichting van ’88 stijl had – en waarom de huidige voetballes meelopers zijn.

Carli Hermès en Bill Tanaka fotografeerden (ex-)topsporters en hun inspiratiebron.

MediaMonks maakte de mobiele game  met juichgeluiden uit de 18 Eredivisie-stadions.

En Sander Brouwer en vijf890 maakten beide een A2 uitklap-poster, over de haat/liefde-verhouding van het Nederlands Elftal met het Europees Kampioenschap Voetbal (lees: de komende EK-loze zomer).

 

En wat content uit het nummer:

Graskunst

De ‘schaduwbanen’ in het gras kenden toeschouwers wel, maar tijdens het WK Voetbal in 1994 in de Verenigde Staten nam het ontwerp van maaipatronen een enorme vlucht. Tegenwoordig maken de groundsmen er in Engeland (onder meer bij Southampton, Manchester City en Leicester City) er ook flink werk van. En riep FC Utrecht supporters afgelopen najaar nog op om een ontwerp in te sturen.

En dat in een tijd dat er – in Nederland althans – steeds meer op kunstgras wordt gevoetbald. Hier een ode aan graskunst; dat die maar welig mag tieren.

Beeld: Lothar Matthäus scoort een penalty in de verloren kwartfinale tegen Bulgarije (1-2) in 1994 in het Giants Stadium in New Jersey. Bezoekersaantal: 72.416.

Beeldbewerking: Plusworks

 

A2-poster Vijf890 (knip uit)

 

Het voorwoord:

De aftrap

De proloog. Het eerste minuscule stukje van de Tour. Het voorwoord van een roman. De aftrap. De eerste vonk van een idee.

En dan het ware verhaal, de echte wedstrijd. Het startschot. De executie.

De overeenkomst tussen creatie en sport is evident: hoog oplopende emoties, sterven in schoonheid, pijn lijden, winnen en de ontlading.

Vandaar deze lang gekoesterde wens: het maken van een Creatie over sport.

Samen met sportcreatief Thomas Rijsman, sinds 10 jaar freelancer voor Creatie, redacteur bij Studio Voetbal en medeoprichter van One Saturday Afternoon.

Met Marco Jongeneel van designbureau vijf890, uitgever van skatemagazine Fluff en onder meer bedenker van de gele trui van Jumbo afgelopen zomer.

En in samenwerking met het grootste sportmedium van Nederland, het AD – lees: de Persgroep, die als geen ander begrijpt dat Aandacht (emotie) x Bereik (sport) x Creatie x Dichterbij (overal in Nederland) leidt tot E: effectieve communicatie.

De gedachte dat creatie leidt tot een hogere sportbeleving en daarmee een prestatie bevorderend middel vormt, vormde de leidraad van dat nummer.

Naast de gedachte dat sport, vanwege de almaar toenemende belangstelling, bij uitstek een geschikt (massa)medium is.

De inspiratie was en is dan ook eindeloos. Van Nike tot fotografie, en clublogo’s tot stadiongeluiden.

Er zal altijd nieuw, beter werk gecreëerd worden, en er zullen altijd nieuwe doelpunten gemaakt worden.

Kortom, creatie en sport zullen elkaar blijven voeden, tot steeds grotere hoogten.

Onthoud die gedachte.

Want Emotie x Emotie leidt tot Extase.

Een mooiere combinatie bestaat in ons vak niet.

 

En tot slot een stukje sporthumor:

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie