Creatie & Campagnes

De American dream is altijd een 'work in progress'

Nils Adriaans, redactie | 4 mei 2017, 22:06

Nils Adriaans bezoekt komende week namens Adformatie Creative Week in New York.

Gedurende de week vinden daar de ADC Awards en The One Show plaats, evenals de Creative Summit. Daarnaast zal hier dagelijks een interview met een Nederlandse creatief in New York te lezen zijn. De eerste aflevering - vooraf - is met Nick Klinkert, meest recentelijk Group Creative Director bij Droga5, die Amsterdam in 1999 verliet.

Hoe ben je in New York terecht gekomen?

‘Toen ik 15 jaar oud was, hebben we een keer een familietrip gemaakt naar New York. Ik denk dat ik toen al een beetje mijn hart heb verloren aan New York. Het was een stuk seedier destijds. Nu is het allemaal redelijk opgeruimd, te opgeruimd volgens sommige New Yorkers.

Hoe dan ook, toen ik ruim 10 jaar later in London bij Euro RSCG Wnek Gosper werkte en naar een shoot mocht naar New York, vond ik de energie hier weer zo geweldig dat ik mezelf voornam om hier ooit te gaan werken en wonen, als ik de kans zou krijgen. Die kans kwam toen ik in 2004 de mogelijkheid kreeg om hier bij BBH aan de slag te gaan als artdirector. Het was leerzaam en interessant en vermoeiend en indrukwekkend en absoluut geweldig! Ik ben nog steeds bevriend met bijna alle (creatieve) collega’s uit die tijd. En ik woonde slechts 5 blocks away, dus ik liep altijd naar m’n werk. Ik loop nog steeds overal heen; je ziet altijd wel iets interessants of inspirerends als je door deze stad loopt.

Daarna heb ik als Senior Creative Director bij BBDO NY gewerkt, en bij Goodby Silverstein in San Francisco als CD, en meest recentelijk bij Droga5, hier in NY. Geweldig bureau met geweldige mensen en een enorme honger naar geweldig werk. Maar hoewel New York nog steeds de meest geweldige stad in de wereld is, verlangden mijn vrouw en ik (we hebben inmiddels 2 zoontjes) terug naar de ruimte van de westkust. Ik ben ook erg geïnteresseerd in wat daar allemaal gebeurt op tech en media gebied, dus hebben we besloten binnenkort weer terug te keren naar San Francisco. Ik zal jullie op de hoogte houden van mijn nieuwe plannen aan de westkust.’

Wat is het grootste verschil met werken in Europa?

‘De bureaus zijn natuurlijk groter, evenals de financiële belangen die achter een campagne schuilgaan. Door de budgetten is er daarom soms wat meer ruimte is om te investeren in tech, en nieuwe media. Maar qua inhoud en ideeën denk ik dat het redelijk overeenkomt met elkaar. Althans, als ik werk uit andere landen op festivals of online zie.’

Welk werk heb je daar zoal gemaakt? Vertel daar eens over.

‘Ik zit hier nu al een tijdje, dus dat varieert nogal. Bij BBH heb ik bijvoorbeeld voor Axe een printcampagne met de ongelooflijk getalenteerde kunstfotograaf Todd Hido gedaan.

Ik heb bij BBDO veel werk gemaakt voor FedEx; dat was erg leerzaam omdat het meeste van mijn werk daarvoor veel visueler was, en FedEx meer comedy en performance gedreven is. Daarnaast werkte ik bijvoorbeeld op HBO en Gillette.

Bij Goodby Silverstein werkte ik onder andere op de NBA en moesten we tijdens Sandy (de storm) naar New York vliegen om 2 basketbalspelers te filmen. Wij naar Philadelphia gevlogen en toen met een huurauto naar New York gereden. Enorme rijen bij de benzinestations. Mad Max-achtig. Downtown New York zat zonder stroom en was compleet donker. Ons hotel was downtown maar in midtown was er wel stroom, dus daar hebben wij toen een van de spelers in een hotelsuite gefilmd. We hebben voor de NBA veel werk kunnen maken; de best bekeken daarvan op YouTube zijn Jingle Hoops en Big Color. We vlogen het hele land door om alle spelers apart te filmen en ze daarna bij elkaar te editen in een shot. En voor xfinity hebben we Jason Statham gefilmd terwijl hij korte metten maakte mat een aantal “bad guys” in een vliegtuig.

Bij Droga5 heb ik onder meer Air Wick: Home is in the air gemaakt, een korte documentaire over ouderen die naar een verzorgingshuis moesten verhuizen – en waar wij de geur van hun oude huis voor hebben nagemaakt, om de transitie makkelijker te maken voor ze.’

Wat is jouw American dream?

‘Ik heb het gevoel dat de American dream altijd een “work in progress” is, dus we zijn er nog lang niet. En dat is misschien ook wel het hele punt.’

Deze week vindt Creative Week plaats, wat is het belang ervan?

‘Ik pik er dit jaar niet zo heel veel van mee, helaas. Wij werken op een opdracht in San Francisco. Maar het is altijd goed om geïnspireerd te raken en een beetje jaloers te zijn op het geweldige werk van collega's. It keeps the fire burning.

‘Afgezien daarvan, een belangrijke les die ik van John Hegarty geleerd heb, luidt: you work in advertising, you don’t live in advertising. Met andere woorden: laat je inspireren door andere dingen dan reclame. Anders gaat alles op elkaar lijken.’

Wat vind jij de belangrijkste ontwikkeling in het vak op het moment?

‘Ik ben erg geïnteresseerd in het gebied waar entertainment (muziek, films, shows) en marketing elkaar ontmoeten. En natuurlijk de ontwikkelingen in Silicon Valley, die onze industrie beïnvloeden: de implicaties van VR en AR op de manier waarop we verhalen vertellen, en de ontwikkeling van AI. Ik las laatst een artikel waarin klanten geen bureau meer hebben, maar alles via AI laten lopen; de AI koopt digitale uitingen en optimaliseert de media en uitingen constant.’

En wat vind jij het mooiste recente voorbeeld van creativiteit en waarom?

‘Dougal Wilsons “We’re the superhumans” is een fantastische film.  En ik vond de integratie van Under Armour en de film de “Martian” bijvoorbeeld superslim, maar dat is van wat langer geleden. Recentelijk vond ik "The fearless girl” statue van McCann op Wall street vooral briljant. Wat een idee!’

Over de auteur

Nils Adriaans
hoofdredacteur Creatie Lees meer over Nils Adriaans

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Meer in channel Creatie & Campagnes

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Adfo Events

Populaire blogs