Premium

Is de nieuwe Jumbo app een 'Appie-killer'?

Stoot de nieuwe Jumbo app haar concurrent eindelijk van de troon?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Ruim 4 jaar na de lancering van Albert Heijn&;s Appie heeft Jumbo een eigen mobiele app gelanceerd. De op één na grootste supermarktketen had al enkele jaren geleden de Jumbo Recepten Shaker app uitgebracht. De app is overigens ontwikkeld door Ice Mobile. Dezelfde partij die ook verantwoordelijk is geweest voor de populaire app van Albert Heijn. Met de nieuwe app kun je echter het assortiment bekijken. Kan Jumbo met hun nieuwe app één de beste marketing apps van Nederland -Appie-  verslaan?

MobileMarketing.nl vroeg het aan diverse specialisten:

August de Vocht (Gemoro): ‘Ik moet eerlijk zeggen dat ik goede hoop had dat Jumbo de Appie van de troon zou stoten als supermarkt app. Maar helaas. De app van Jumbo is een goede eerste stap, maar er zullen nog wat updates nodig zijn om de Appie te verslaan.De uitleg van de app en het lijstje onderin op elke pagina werken ideaal. Overigens ben ik er nog niet achter wat het verschil is tussen “zoeken” en “boodschappen”, volgens mij hadden die wel samen gekund. Ik denk dat deze app als eerste nog een paar optimalisatie slagen nodig heeft nadat het grote publiek de app gebruikt heeft.’

James Tjan (Marktplaats): ‘Deze eerste versie is een mooie start voor Jumbo, maar nog geen Appie killer. De Appie app heeft alle functies die ik hier zie al een tijdje. Voor het Jumbo publiek die Appie niet gebruiken is het natuurlijk een mooie boodschappenhulp op de smartphone met alle essentiele functies. Ik zal hun updates met veel interesse volgen maar ik verwacht meer een Appie-cloner en niet een Appie-killier strategie van Jumbo.’ 


Jelle Kolleman (Shoot2Share): &;Als ik de app bekijk, krijg ik niet de indruk dat ze de ambitie hebben gehad om ‘m beter of slimmer te maken dan die van AH. De Jumbo app is prima, maar voegt niet heel veel toe. De ‘slimme’ boodschappen lijst, waarbij je ‘exact’ het product vindt wat je wilt kopen, lijkt mij niet iets wat mensen vaak gaan gebruiken. Ik red me wel met PASTA, in plaats van &;Honig Italiaanse Pasta van €2,89’ te zijn.  Verder denk ik dat de designer wat betere ogen heeft dan de gemiddelde gebruiker. Erg klein en moeilijk leesbaar allemaal. In Appie zitten wat meer advies-functies zoals de wijnscanner, waardoor ik al met al moet concluderen dat Appie voorlopig nog winnaar is.&;

Gonny van der Zwaag (iCulture): ‘De Jumbo-app is degelijke app en werkt goed, maar is allerminst verrassend. Dit is een app die Jumbo qua functionaliteit ook vier jaar geleden had kunnen uitbrengen, gelijktijdig met Albert Heijn. Jumbo had AH in één klap kunnen inhalen, maar er ontbreken slimmigheidjes zoals streepjescode scannen en winkellooproute.’

Jeroen de Bakker (Boodschapp): &;De Jumbo app is geen Appie-killer, maar –net als de recent gelanceerde online shop- een randvoorwaarde voor elke supermarkt die haar dienstverlening wil aanpassen op de mediaconsumptie van vandaag. Bij de Zwitserse retailer LeShop wordt al 1 op de 3 orders via hun app gedaan. En de bestelfrequentie op mobiel is twee keer hoger dan online. Ondanks het kleine scherm gooien gebruikers binnen 10 minuten met gemak 60 items in hun mandje. Verder kopen de klanten van LeShop die de winkel bezoeken en online boodschappen doen twee keer zoveel dan een klant die alleen in de supermarkt komt. Albert Heijn stoot Jumbo met deze nieuwe app niet van de troon. Wel hebben ze de afgelopen jaren veel omzet laten liggen…&;

Vincent Koopmans (Resoluut): ‘Wat me opvalt in positieve zin zijn de fijn getimede animaties, wat me tegenvalt is de manier van navigeren. De lijst valt als ‘modal’ over alles heen, maar biedt geen duidelijke manier van sluiten, na een paar taps kwam ik daar pas achter. Ook is het design niet heel erg strak neergezet, knoppen voelen wat klein en ook een duidelijke hiërarchie in typografie mist. Dit maakt dat het visueel wat rommelig oogt. Er is dus nog werk aan de winkel om een echte Appie killer te worden.’
 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie