door Elsbeth Eilander, redactie | 15 januari 2014, 12:50 in Media MobileMarketing.nl
Deloitte Connected Tv Tablets

Deloitte: iedereen en alles connected in 2014

De wereldwijde verkopen van smartphones, tablets, pc’s , tv’s en videogameconsoles zullen in 2014 meer dan 750 miljard dollar bedragen. De tabletmarkt wordt gelaagder en het volume aan instant messages is ruim tweemaal zo groot als sms.

Dit zegt Deloitte in zijn nieuwste Technology, Media en Telecommunications Predictions 2014750 miljard dollar, dat is 50 miljard meer dan in 2013, en een verdubbeling van het bedrag in 2010. De groei gaat wel iets langzamer. Alle grote veranderingen in kijk- en belgedrag hebben ervoor gezorgd dat in 2014 de woonkamer bijna helemaal digitaal en connected is. De komst van second screens heeft kijkgedrag van consumenten veranderd. Toch kijkt nog steeds even veel traditionele tv, ondanks het feit dat steeds meer mensen betalen voor programma’s zonder reclame-onderbrekingen.

Tabletmarkt wordt gelaagder
Volgens Deloitte zullen mensen in 2014 meer kleinere formaten tablets kopen dan de formaten die we eerst zagen. In het eerste kwartaal van 2014 worden er 165 miljoen compacte tablets verkocht, tegenover 160 miljoen klassieke formaten. De kleinere formaten nemen hierdoor binnen 18 maanden na lancering het marktleiderschap over van de klassieke tablets.

De verschillen in formaat hebben grote invloed op het gebruik van content. Een tablet van 10 inch heeft 50 procent meer ruimte voor content dan een tablet van 8 inch, bijvoorbeeld.  Daarnaast zullen de verschillende devices ook verschillende doelgroepen aan zich binden, en zullen consumenten meerdere devices in hun bezit hebben.

Wat betekent dit voor marketeers? Die zullen hun strategie moeten varieren per tabletmodel. Adverteren op kleinere formaten is lastiger, maar die ervaring is er al met smartphones. Wanneer de schermen kleiner worden, kan dat een impact hebben op de inkomsten uit display. Maar er zijn ook positieve geluiden: dankzij de handzame formaten spenderen consumenten veel meer tijd op tablets.

Instant messaging
Het volume aan instant messaging bedraagt in 2014 70 miljard aan dagelijkse berichten. De bulk (50 miljard) gebeurt op smartphones. En dat is ruim tweemaal zoveel als het aantal sms-berichten in 2014: 21 miljard dagelijkse berichten. Twee jaar geleden lagen die aantallen nog gelijk.

Slimme brillen
Deloitte voorspelt verder dat er dit jaar 10 miljoen slimme brillen (Google Glass), fitnessbandjes en horloges over de toonbank zullen gaan. En dat levert 3 miljard euro op. Van deze wearables zullen de brillen het meeste opleveren, Deloitte denkt dat er zo’n 4 miljoen verkocht gaan worden voor een gemiddelde prijs van 500 dollar. Fitnessbandjes gaan ook 4 miljoen keer over de toonbank, maar kosten gemiddeld 140 dollar.

Er kleven nog een hoop nadelen aan de eerste slimme brillen. Zo werken ze niet goed in direct zonlicht, is het contrast laag en kun je er lastig lange video’s op kijken, en omdat het formaat erg klein is kun je er niet meer dan 10 woorden tegelijk op lezen. Daarbij geven de batterijen een probleem: er zijn nog geen goede, hele kleine batterijen die in de bril passen. Maar Deloitte meent dat de brillen de volgende stap zijn in de uitrol van ‘connected’ schermen in onze professionele en privelevens. Ze staan daarom voor continuiteit, niet voor een start van iets heel nieuws. Consumenten zijn gewend geraakt aan de vele vormen van second screens, dus zullen ze de brillen snel oppakken, aldus Deloitte. Het gebruik van de brillen zal zich in het begin vooral richten op diensten voor consumenten. Zakelijk is later aan de beurt.

Reacties op dit artikel (0)

Log in of registreer om reacties te posten

Gerelateerde items Deloitte Connected Tv Tablets