Dit is het pijnlijke resultaat van Blokkers woordvoering in key messages

Jasper Mulder, redactie | 16 april 2016, 8:49

390 mensen eruit, geen empathie, maar oplepelen wat in de Q&A bedacht is

Blokker kondigde gisteren een ;compromisloze&; transitie aan en gooit de winkels en organisatie om in een poging de slechte resultaten van de afgelopen jaren te keren. Daarbij raken ook 390 medewerkers hun baan kwijt. 

Ziehier het resultaat van wat al leidt: het oplepelen van tevoren bedachte antwoorden. De topman van Blokker is in dit interview met de NOS gedegradeerd tot een buikspreekpop van key messages.

Iemand die niet meer naar de vragen luistert, omdat hij  toch al weet wat hij gaat antwoorden.

Luister en huiver! (Mocht de video niet afspelen op je mobiel, klik dan

 

Lees hier ook een van deze case.

Over de auteur

Jasper Mulder
Journalist voor CommunicatieOnline, MarketingOnline, Adformatie.nl en de bijbehorende magazines. Lees meer over Jasper Mulder

Reacties op dit artikel (36)

Comment author avatar
Avatar

Anonymous

(16 april 2016, 9:47)
Huiveringwekkend...zet dit eens af tegen Pieter Zwart van CoolBlue die de troepen toespreekt...Ja, die heeft in het algemeen leuker nieuws te melden, maar hij zou zelfs slecht nieuws nog op een originele wijze brengen.
Avatar

-

(16 april 2016, 11:25)
Jemig...
Avatar

Angelina Hammond

(16 april 2016, 15:47)
Tenenkrommend....en triest! Is dit zijn eerste klus? Ze hadden net zo goed een bandje kunnen afspelen :-(
Of misschien is dit niet echt de woordvoerder en is hij ineens erbij gesleept om de pers te woord te staan? Dat kan natuurlijk ook.
Avatar

Anonymous

(16 april 2016, 16:44)
Dit is geen haastig opgetrommelde PR vertegenwoordiger. Dit is Rob Heesen en hij de algemeen directeur van Blokker B.V.
Avatar

:-)

(16 april 2016, 18:02)
Deze man maakt helemaal geen contact en vertegenwoordigt een organisatie die alleen met zichzelf bezig is. Dat is in ieder geval congruent in dit verhaal.
Avatar

Cars

(16 april 2016, 22:51)
Vreselijk... Op zo'n manier antwoorden laat zien dat je niet sterk in je schoenen staat als organisatie.
Avatar

Lisa

(17 april 2016, 10:29)
Help help help, zou er iemand zijn die hierin trapt?
Avatar

Judith Claus

(17 april 2016, 11:26)
Oh jee... is dit een topman? Waar is de woordvoerder?
Goede Q&A opgesteld, maar het toepassen daarvan is ook een kunst blijkbaar. Wat blijft hangen is niet de boodschap maar een organisatie die getuigt van weinig creativiteit, openheid/transparantie en slecht luistert. Is dit misschien de reden waarom het zo slecht gaat met Blokker?
Avatar

chris van alem

(17 april 2016, 17:41)
Dit is een typische bedrijfsautist.
Avatar

Roland Kroes

(17 april 2016, 20:58)
Het is natuurlijk gissen naar wat hieraan vooraf is gegaan. Om positief te beginnen: de CEO staat er. Wat betekent dat hij & het bedrijf belang hechten aan deze boodschap, aan dit verhaal. Dan is het ontzettend jammer dat die boodschap verloren gaat in de uitvoering. Iedereen heeft alle aandacht voor de uitvoering, maar ik wil nog wel een boom opzetten over de inhoud. Want ook als die boodschap er soepel uit was gekomen, dan nog was het tamelijk oppervlakkig gebleven. Want: wat is nu precies die boodschap?
Avatar

Jaap Hengeveld

(17 april 2016, 21:33)
"Voor de medewerkers die weggaan hebben wij een goed sociaal plan. Maar het belangrijkste is dat wij 100 miljoen gaan investeren in de toekomst van Blokker...." En echt, deze twee zinnen spreekt hij achter elkaar uit...
Avatar

marc

(18 april 2016, 10:25)
"Wat vond u zelf van dit gesprek?"
"Wij investeren in Blokker door ruim 100 miljoen te investeren in de toekomst met een radicale ingrijp in de transformatie op alle fronten. Daar gaat het kom."
Avatar

Marieke

(18 april 2016, 10:34)
Ik ben benieuwd naar de mening van het begeleidende communicatiebureau over dit hemeltergende resultaat van hun advies en training.
Avatar

Charles

(18 april 2016, 11:15)
Ongelooflijk!!! Wie heeft die man daar neergezet?
Dit laat heel duidelijk zien hoe het in zichzelf gekeerde Blokker er niets aan gelegen is om (met haar klanten) te communiceren.
Ga zo door en gooi die 100mio maar in de sloot.
Avatar

Harie

(18 april 2016, 11:19)
Ongelooflijk! Geeft weinig vertrouwen! Als ik op dit artikel reageer moet ik verklaren dat ik geen robot ben. Dus kan die Rob van Heesen van Blokker niet op dit artikel reageren: Hij is een wel robot! Nul empathie, nu luistervaardigheid! Nul sociale vaardigheden!
Avatar

Jan

(18 april 2016, 11:43)
Waar is de oude heer Blokker, als je hem nodig hebt?
Avatar

Deborah

(18 april 2016, 13:12)
Echt knappe interviewer... Ik zou na vraag 1 al radicaal en ingrijpend opgeven.
Avatar

Charlotte Andriesse

(18 april 2016, 13:47)
Echt horror.
Avatar

Rolf de Wit

(18 april 2016, 13:56)
Geen enkele empathie met de bijna 400 mensen die eruit moeten. In plaats daarvan een ingestudeerde boodschap met de kernwoorden "radicale transformatie", "toekomst" en "100 miljoen". Het meest schokkende antwoord komt op de vraag wat het betekent voor de mensen die weggaan: "....een goed sociaal plan, maar het BELANGRIJKSTE is dat we ruim 100 miljoen gaan investeren...". Belangrijkste?? De toekomst van Blokker is dus belangrijker dan de toekomst van de bijna 400 ontslagen. Overigens had de verslaggever daar wel wat stelliger op kunnen reageren. De top-man van Blokker komt er wel gemakkelijk mee weg.
Avatar

Albert

(18 april 2016, 15:21)
En daarom gaat blokker het niet redden je zal en moet investeren in je medewerkers laat zij belangrijk zijn tenslotte zullen zij het.moeten waarmaken en verdienen.
Avatar

Anonymous

(18 april 2016, 17:13)
Wat een slecht idee om deze man het woord te geven. Hij was volgens mij ook heel zenuwachtig. Niet goed voor Blokker en niet goed voor hem
Avatar

Judith

(18 april 2016, 18:48)
Het is soort van sneu hoe hij zich probeert staande te houden. Ik mis een flinke dosis empathie. Hij weet zich echt geen raad. Mijns inziens laat hij zich vooral door de angst gijzelen om vooral niets verkeerds te zeggen. Aan de andere kant is het moedig, want Blokker staat niet bekend als een bedrijf dat veel naar buiten treedt. Ze moeten ergens beginnen....... ;)
Avatar

Paul

(19 april 2016, 6:11)
Tijd voor een nieuwe en vooral ook echte 'topman'. Deze hork is omhoog gevallen door gebrek aan gewicht...
Avatar

feetje

(19 april 2016, 15:10)
Stoethaspel. Is dit een reclame van de Volkskrant? En daar wint Blokker de oorlog mee? Gelukkig hebben ze een nieuw logo...
Avatar

Jan de Louw

(19 april 2016, 15:13)
Waarschijnlijk zijn eerste en laatste publlieke optreden!
Ongelooflijk! Verder kan ik me alleen maar aansluiten bij al het eerdere commentaar.
Avatar

Renee

(19 april 2016, 16:07)
Uit een interview met de topman van Blokker Holding vorige maand: ‘Dat heeft met de stijl van leidinggeven te maken’, zegt de man die eerder werkte voor Unilever, Ahold en Morrisons op het hoofdkantoor in Amsterdam Zuidoost. ‘Ik denk dat je belanghebbenden moet managen en daar past een normaal mediabeleid in. De markt is veranderd. Het is niet goed om als groot bedrijf helemaal niets over jezelf te vertellen. Dan lok je uit dat anderen het over je gaan hebben.’ Conclusie: Blokker heeft nog veel te leren op het gebied van media relaties en woordvoering.
Avatar

John

(19 april 2016, 16:12)
C' est le ton qui fait la musique. Werknemers moeten op kunnen kijken maar hun managers. Ongeacht het tijdstip, omstandigheid of emotie moet men kunnen acteren. Jammer.
Avatar

Robert Bosma

(20 april 2016, 9:42)
Na het afgeven van mijn commentaar, dien ik op deze website een vinkje te geven bij 'Ik ben geen robot'.

Heeft deze ijspegel van Blokker ooit dat vinkje ergens gezet?
Avatar

Frederique

(20 april 2016, 12:51)
Shocking. Helaas zijn er heel veel van dit soort 'topmannen' in de zakenwereld. Bedrijfsautist is het juiste woord.
Avatar

PaulS

(20 april 2016, 17:07)
ik kan het na 1 minuut wel afzetten. Hij valt in herhaling...
Avatar

Anonymous

(23 april 2016, 16:40)
Dramatisch. Eerst het duurdere personeel eruit, jonge mbo-ers erin. Om dat te verhullen een kletsverhaal over 100 miljoen. Komende twee jaar de zaak leeghalen en daarna hop, op de fles. Vuilnisman.....
Avatar

Peter Nonhof

(26 april 2016, 14:57)
Tenenkrommende journalistiek. Alleen maar vragen oplezen over de toekomstige rouwadvertentie van Blokker, zonder oog voor de poging 7.000 banen te behouden, een transitie van de winkelformule en de investering van 100 miljoen.
Hoe zuur en zwart kun je zijn?
Avatar

Marcel

(26 april 2016, 21:47)
Dit schetst precies waarom bedrijven als Blokker, V&D niet in staat zijn te overleven. Niet luisteren naar de consument...
Avatar

oud werknemer HK.

(5 november 2016, 20:29)
Wat een sukkel...... ik ken hem. Dit wordt een lachertje bij Blokker holding!
Avatar

Robert Pennekamp

(2 januari 2017, 22:47)
tja... ga daar maar eens wat negatiefs over zeggen

Gerelateerde items Blokker key messages

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Adfo Events

Populaire blogs