Creatie & Campagnes

Dit zijn de 10 allerslechtste slogans van 2015

Rob Beemster, redactie | 15 december 2015, 12:23

Winnaar: ‘Iedere paal gaat er in’

‘Iedere paal gaat er in’, van Heibedrijf Steenman uit Oosterblokker is uitgeroepen tot allerslechtste slogan van 2015. Hoewel de tekst op zich best neutraal is – misschien zelfs wat aan de slappe kant - kreeg deze doordat hij leesbaar is op het broekje van een vrouwelijke wielrenster, een wel heel ordinaire lading.

Deze en andere tenenkrommende bedenksels zijn genomineerd voor de allerslechtste bedrijfs- en reclameslogans van 2015. Organisator van de verkiezing is het platform Slechte Slogans, een initiatief van Christine Liebrecht en Tefke van Dijk, die dit voor het vierde jaar op rij doen. Liebrecht is Neerlandica en communciatiewetenschapper, Van Dijk is freelance journalist.

Een tienkoppige jury maakte een selectie van de slogans die het afgelopen jaar bekend, waarna mensen hun stem konden uitbrengen op . Dat gebeurde door tienduizend mensen.

De nummer 1.

De overige genomineerden:

Aarts sanitair service, Eindhoven: ‘Voor ‘n plasje of ‘n scheetje: huur een Aarts-WC-tje’

 

Azië Wok, Roosendaal: ‘Zit u te balen om Chinees te halen, bel dan zonder vrees: de Race Chinees!’

 

Beausense beautysalon, Landsmeer: ‘Wilt u ook een kale poes?’

 

Ed Zorn Dakbedekking, Nieuw-Vennep: ‘Ed your service&;

 

HGE Transport, Vlaardingen: ‘Grenzeloos moeizaam!’

 

Eierhandel Marco Kleijer, Putten: ‘Regelrecht van kippekont naar mensenmond.’

Autodealer Nefkens, Bunnik: ‘Rara wie Bunnik?’

Bakkerij Van den Bemd, Roosendaal: ‘Van korstjes krijg je borstjes’

Van Dijk banket, Zwartsluis: ‘Ik cake al naar je uit’

Voorgaande jaren wonnen ‘The worst musical ever’ (Hema de musical), ‘It’s De Cock that makes de man’ (Jan de Cock mode) en ‘Een timmer timmert, een tandarts boort, maar wij zitten lekker in Velsen Noord’ (aannemer Leon Braak).

 

 

 

Over de auteur

Reacties op dit artikel (23)

Comment author avatar
Avatar

Robert jan van Kampen

(10 december 2015, 17:21)
Wel prime op RTL 4 voor 'de paal'.... ;)
Avatar

Helmer Molenaar

(10 december 2015, 19:56)
Eigenlijk zijn de meeste van deze slogans eigenlijk gewoon waarvoor een slogan ooit bedoeld was. De "professionals" komen meestal met iets holle frasen. Seat: auto emocion.. nee dat is lekker.

Is de "pay-off" überhaupt nog wel van deze tijd?
Avatar

Anonymous

(10 december 2015, 22:51)
"neerlandica" is niet met een hoofdletter. Toch een beetje jammer...
Avatar

Rob Beemster

(11 december 2015, 9:24)
Tja, blijft toch een kwestie van smaak. Over gebrek aan aandacht hebben de meeste van deze sloganvoerders iig niet te klagen. Dus effectief zijn ze wel.
Avatar

Edward Stolze

(11 december 2015, 9:25)
Ik moet bekennen dat ik er meer plezier in heb dan in heel veel niet slechte slogans. Topwerk.
Avatar

Hans van Veen

(11 december 2015, 9:31)
Reclame is irritant, stompzinnig, vervelend, schreeuwerig, zeurderig, ongepast, zouteloos. En er is ook nog eens veel te veel van dus is de ontvanger sowieso niet meer geïnteresseerd. Hij zapt en blockt of kijkt gewoon de andere kant op.

Om het bereik van bijna nul omhoog te krijgen, komen reclamemensen regelmatig met het creatieve idee dat reclame leuk, verrassend, interessant dan wel op z'n minst verteerbaar gemaakt moet worden met creatieve ideeën. Als je dan bovenstaande ellende allemaal ziet.... Dan weet je wel dat de creatieve armoede waar de reclamewereld onder te lijden heeft, een diepgeworteld, structureel probleem is. Er lopen mensen rond bij reclamebureaus die creatieven heten, maar wie echt creatief is wordt kunstenaar of gaat nuttige dingen uitvinden en ontwerpen. Met reclame wordt het dus nooit wat.

Avatar

Wiet ten Doeschate

(11 december 2015, 10:25)
@Rob Beemster: aandacht. dus effectief zijn ze wel..? Dat is toch niet hetzelfde?
Avatar

Eric Miedema

(11 december 2015, 11:06)
Een vrouwelijke wielrenster? Nou nou.
Avatar

Rob Beemster

(11 december 2015, 14:09)
Als het je doelstelling is om je bedrijf onder de aandacht te brengen, zeker wel.
Avatar

Ina

(11 december 2015, 16:39)
Ik vind de slogan van waterbedrijf Evides ook slecht bedacht. "Ongekend veelzijdig". Water is een homogeen natuurproduct, het moet overal en altijd hetzelfde zijn. Wat zit er dan in dat het veelzijdig is bij Evides?
Avatar

Helmer Molenaar

(11 december 2015, 21:59)
Alle slogans die beginnen met "Meer dan..." Zijn bijna per definitie de slechtste slogans. Ipv dat je iets verduidelijkt, maak je het namelijk alleen maar vager.
Avatar

Bob Duynstee

(15 december 2015, 20:13)
Woordgrapjes. Tja... Vaak zijn ze ook zo goed als het niveau van de klant.
Avatar

Jeroen Ranzijn

(15 december 2015, 21:53)
Ik herinner me de pizza-doos van een pizzaketen. Tikje ordinair maar door ophef was de naamsbekendheid enorm verhoogd.
Avatar

Rob Beemster

(16 december 2015, 0:11)
Eens. Water is per definitie veelzijdig. Dat maakt de bijdrage van Evides niet onderscheidend. Mijn stem heb je.
Avatar

Ana Prieto Lestegas

(16 december 2015, 8:32)
Ik vind ze geweldig! Effectiever en zeker veel authentieker (houden we toch zo van) dan de meeste standaard onzin die zogenaamde professionals bedenken :-)
Avatar

Koen Denolf

(16 december 2015, 9:00)
De 'van korstjes krijg je borstjes' is een 10-tal jaar geleden nog de nationale broodcampagne geweest in België.
Avatar

Ernst Dirkzwager (Exponential)

(16 december 2015, 11:22)
Dit zijn toch gewoon hele slechte woordgrappen, die juist daarom opvallen en ook best wel leuk zijn. Doel deels bereikt lijkt me. Wel benieuwd naar de defnitie van slecht.....
Avatar

Anonymous