Mensen & Carrière

Dit zijn de 10 grootste clichés in LinkedIn-profielen

Redactie | 21 januari 2016, 7:00

Welke eigenschappen dichten we ons het meeste toe?

Vind jij jezelf ook zo creatief? Schrijf dat maar niet op, als je het tenminste echt pretendeert te zijn. Creatief staat namelijk op de eerste plaats in de ranglijst in de meest gebruikte clichéwoorden op linkedIn.

Jaarlijks stelt het sociale netwerk een ranglijst samen van de meest gebruikte lege termen in de profielen. Het doet dat op 21 januari, omdat dat de dag is waarop de meeste mensen actief zijn op LinkedIn om hun profiel een update te geven.

Nederland zit duidelijk niet verlegen om creatieve, gedreven en gespecialiseerde ‘experts’, mogen we concluderen. Al deze buzzwoorden eindigen hoog in de top 10 van 2016. Ook zijn we behoorlijk gepassioneerd en enthousiast. Deze omschrijvingen eindigen op een vijfde en negende plaats.

De volledige top-10:

1.     Creatief

2.     Gedreven

3.     Strategisch

4.     Verantwoordelijk

5.     Gepassioneerd

6.     Gemotiveerd

7.     Gespecialiseerd

8.     Expert

9.     Enthousiast

10.  Analytisch

 

Foto: ANP, Lex van Lieshout

Over de auteur

Reacties op dit artikel (15)

Comment author avatar
Avatar

Unlink!

(21 januari 2016, 12:54)
LinkedIn is het bewijs dat mensen bang zijn.
Avatar

Anonymous

(21 januari 2016, 13:35)
Wat is hier nieuw aan? Deze clichés kom je al jaren tegen in sollicitatiebrieven, of bedrijfsprofielen van bijvoorbeeld trendy netwerk websites
Avatar

John Holloway

(21 januari 2016, 14:09)
I think these 'empty' self-descriptors also reflect the ridiculous criteria in the language of recruitment ads in the (marketing) communication industry. I am amazed at the list of qualifications, experience, qualities and skills required from recruits, for junior positions variously and innacurately described as 'specialist', 'adviser', 'professional', etc. Particularly when you then notice that the position is often for (a lot) less than 40 hours/week and carries a junior (secretarial-level) salary totally inappropriate to the level of skill and experience required. It perhaps denotes a scary combination of lack of knowledge of the communication business among recruiters and employers - and perhaps over-simplification and wishful over-reliance with regard to the useful output of such recruits. A function perhaps of thinking that communication cost efficiency can be increased by employing cheaper, more junior people. And/or of the increasing demand for specialisation, while in reality the big picture of efficiency and connnected-up accountability on a 'cost per sale' basis . . . is probably the same as it was 100 years ago. I think Lester Wunderman said that the computer has not made us more efficient as marketers. It has merely enabled us to process more info about more consumers - at the same efficiency in terms of cost per sale. I wonder if this is suppported by how communication cost per sale has trended over the last 50 years?
Avatar

Karin Leijsten, tekstbureau Katharos

(21 januari 2016, 20:25)
Kan én wil iemand de top 10:

Creatief + Gedreven + Strategisch + Verantwoordelijk + Gepassioneerd + Gemotiveerd + Gespecialiseerd + Expert + Enthousiast + Analytisch

samenvatten in één (enkel) woord? Dank op voorhand!
Avatar

Anonymous

(22 januari 2016, 12:34)
@karen ik zou zeggen "perfect" of "perfect match" of wellicht toch "ego"
Avatar

Magda Knijff

(22 januari 2016, 12:56)
Alle clichés zijn waar. ☺
Avatar

Madame

(22 januari 2016, 12:57)
Is toch prima die clichéwoorden!
Avatar

Anonymous

(22 januari 2016, 15:28)
Dezelfde top 10 geldt voor vacatureprofielen. Het is wat werkgevers zeggen te zoeken.
Avatar

Roy Visser (Managing Director [VES] Visser Executive Search

(22 januari 2016, 19:43)
Elevator pitch -VS- buzzwords

Om met de deur in huis te vallen, als ultramoderne founder en promotor van "IN-THE-BOX 2.0" (wellicht een contradictio in terminis) zeg ik: gewoon blijven gebruiken die buzzwords totdat je zo "creatief" bent dat je op basis van je persoonlijke successen je profiel kunt maken.
Sinds jaar en dag promoot ik de terugkeer van het "IN-THE-BOX" denken, zo nu en dan "OUT-OF-DE-BOX", niets mis mee, noem het beestje bij de naam, gebruik wat je wilt, ben je niet gepassioneerd, ook niet erg toch?....Maar laat je niet verleiden om je positieve eigenschappen te vangen in buzzwords!

Trigger voor potentiele werkgevers is een persoonlijk verhaal.

Ontbreekt je gedrevenheid en enthousiasme als expert op analytisch gebied, is er gebrek aan verantwoordelijkheid op strategisch nivo, mist de gepassioneerdheid, ga er dan vooral niet creatief mee om (of toch wel....).

Het nieuwe "IN-THE-BOX 2.0"..... het benoemen van je persoonlijke successen is belangrijker dan een opsomming van kreten!

Lastig?...neem dan contact met mij op.
Avatar

Anonymous

(25 januari 2016, 15:30)
Cliché's zijn niet voor niks cliché's. Waarom moet je dat proberen te omzeilen? Dat is een stuk erger dan ze gewoon gebruiken als ze helemaal op je van toepassing zijn. Just be yourself!
Avatar

Peter

(25 januari 2016, 16:14)
Tegenwoordig worden deze 10 cliché-eisen ook gevraagd in een vacatureprofiel voor schappenvuller.
Avatar

20 jaar oud en 15 jaar ervaring

(26 januari 2016, 13:40)
Op zoek naar een nieuwe uitdaging.

Ik ben een enthousiaste en gedreven creatieveling die is gespecialiseerd in het op analytische en creatieve wijze gemotiveerd maar vooral gepassioneerd werken aan strategische opdrachten waarin ik de verantwoordelijkheid op neem in de rol van een expert.
Avatar

Ehhh geen creatieveling

(27 januari 2016, 10:40)
Ik ben benieuwd hoe men reageert op een omschrijving als:
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan, als iets werkt dan vooral niets meer aan doen. Ik kan heel goed luisteren en pik andermans ideeën op, verander wat details en... Viola! Aan overwerken doe ik niet, sterker nog, ik vertrek wat vroeger dan de rest want ik heb mijn werk gewoon altijd af.

Shit... Ik ben toch minder creatief met de non-clichés..... Voel me ook een beetje gestigmatiseerd....
Avatar

Odette Contant

(28 januari 2016, 11:24)
Staat pro-actief niet in de lijst en team player?
Ook van die woorden die ik niet meer kan horen, bleh!..

Gerelateerde items Linkedin

Meer in channel Mensen & Carrière

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Adfo Events

Populaire blogs