Premium

Dubbelinterview: RTL Autovisie versus AutoWeek BigBoys

De autobladen gaan naar televisie. Wie wordt de Nederlandse Top Gear?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het heeft even geduurd, maar de vooraanstaande autobladen Autovisie (uitgegeven door TMG, betaalde oplage 45 duizend) en (uitgegeven door Sanoma, betaalde oplage 72 duizend) worden nu dan eindelijk naar televisie gebracht. Zowel als zijn wel al lang actief met het maken van videocontent.

Zeker voor Autoweek lag de gang naar televisie voor de hand, omdat Sanoma in 2011 de televisiestations van SBS Broadcasting overnam. TMG-titel Autovisie gaat een samenwerking aan met RTL. Adformatie legde Jaco Bijlsma, hoofdredacteur van Autovisie, en Maarten Roomer, marketingmanager Sanoma Automotive een aantal vragen voor.

 

Jaco Bijlsma, hoofdredacteur van Autovisie

Jullie starten begin september met RTL Autovisie. Wordt dat de Nederlandse Top Gear?
‘Zeker niet. TopGear is een instituut op zich, waar wat mij betreft geen enkel autoprogramma zich mee kan vergelijken. Wij staan pas aan de start en gaan proberen met RTL Autovisie een goed, onderhoudend, maar vooral ook eigen programma te maken.’

Wat wordt het voor programma?
‘Een praatprogramma over de passie voor alles wat met auto’s te maken heeft, onafhankelijk van de auto-industrie. Met nieuws, factchecking en onze columnist en autoliefhebber Maarten van Rossem. Maarten gaat elke aflevering met een auto op pad en geeft dan zijn ongezouten mening over auto&;s die hij zelf kiest maar ook over auto&;s die wij hem serveren. Aan tafel voeren we vooral lekker veel en felle discussies over smaak, want bij RTL Autovisie kunnen onze gasten daar wel degelijk over twisten.’

Hoe zijn jullie gekomen tot het presentatieduo Eddy Zoey en Autovisie-journalist Werner Budding?
‘Van Eddy wisten we dat het een echte “petrolhead” is die zelf meerdere auto’s bezit en onze Werner behoort tot de beste autojournalisten van Nederland. Een goede combinatie van passie en kennis dus.’


Werner Budding in een Autovisie-review op Telegraaf TV

Bijna tegelijkertijd start de concurrentie met AutoWeek BigBoys. Toeval?
‘Die startdatum is puur toeval; Volgens mij waren SBS en Sanoma ook al langer bezig met een dergelijk programma, net als wij. Blijkbaar hebben we het beide nu eindelijk rond. Geen enkel probleem, we zenden op heel andere tijdstippen uit. Nee, wat mij betreft alleen maar goed nieuws voor de autoliefhebbers, die hebben opeens lekker veel keuze.’

Is er al iets te zeggen over het verschil tussen de twee programma’s?
‘Daar kan ik nog niet veel van zeggen want ik heb simpelweg nog niet alles van BigBoys gezien. Duidelijk is wel dat BigBoys vooral een humoristische insteek heeft, wij gaan wat serieuzer op de materie in. Een ander verschil is dat wij weliswaar veel reportages in ons programma hebben, maar de basis blijft duidelijk onze studio.’

Op hoeveel kijkers per uitzending wordt er gemikt?
‘Daar hebben we nog geen idee van. Eerst maar eens de buis op en een goed programma neerzetten, dan komen die kijkers vanzelf wel.’


Een Autovisie-review op Telegraaf TV door Werner Budding. (Voor alle duidelijkheid: dit is geen preview van RTL Autovisie.)

Waarom heeft het zo lang moeten duren voordat Autovisie naar televisie werd gebracht?
‘Dit soort ondernemingen kosten tijd, je moet elkaar ontdekken en er allebei klaar voor zijn. De juiste mensen moeten met elkaar in contact komen. Zenderdirecteur Marco Louwerens had het enthousiasme en de wens om een autoprogramma te maken en wij wilden dat ook al lange tijd. Voor zowel RTL als Autovisie was het nu het moment om een autoshow aan hun programmering toe te voegen.’

Hoe is de samenwerking tussen TMG en RTL in deze tot stand gekomen?
‘Na meerdere gesprekken werden we steeds enthousiaster en waren we ervan overtuigd dat het koppelen van de Autovisie-expertise en die van de zender een goed programma zou kunnen opleveren.’

Is het in deze tijd te voorkomen dat een programma als dit een aaneenschakeling van gesponsorde items wordt?
‘Voor zowel RTL als Autovisie was dit geen vraagstuk. Er bestond geen enkele twijfel over het feit dat dit een onafhankelijk programma moest worden, dat was zelfs een must voor Autovisie. Natuurlijk zoeken we naar sponsoring, maar niet uit de auto-industrie zelf. RTL Autovisie moet echt journalistiek onafhankelijk zijn.’

Wat verwacht je dat dit oplevert voor de print/online/online video titel Autovisie?
‘Door het enorme bereik van televisie zal onze naamsbekendheid nog verder groeien en dat is altijd goed. In een tijd waarin de rol van print afneemt is zowel online als televisie steeds belangrijker. Je moet mensen pakken en boeien op de momenten dat ze daar nog de tijd voor nemen. De combinatie van een goed getimed tv-programma, onze pagina&;s in de grootste krant van Nederland en elke twee weken het liefhebbersblad Autovisie maakt prachtige combinaties mogelijk. Zowel voor de kijkers en lezers als adverteerders.’

 

Maarten Roomer, marketingmanager Sanoma Automotive

Jullie starten begin september met Autoweek BigBoys. Wordt dat de Nederlandse Top Gear?
‘Nou, het wordt juist vooral geen Top Gear. Dat moeten we ook helemaal niet willen, dat is uniek in z’n soort. Ons tv-programma is er wel eentje voor het hele gezin. Zaterdagnamiddag, naar het sportveld geweest, boodschappen gedaan, kop koffie d’r bij en lekker vanaf de bank kijken naar Edo en Roland die je als kenners, maar vooral als autofanaten meenemen langs de meest uiteenlopende hoogte- én dieptepunten in autoland.&;

Hoe zijn jullie gekomen tot het presentatieduo Edo Brunner en Roland Tameling?
‘Ze presenteren al enige tijd samen programma’s op AutoWeek.nl en dat doen ze leuk én goed, dat merken we ook aan reacties van kijkers. De combinatie liefhebber-expert, van ervaren tv-man en AutoWeek-testredacteur, het klopt, vinden wij. Dit tv-programma is ze letterlijk op het lijf geschreven.’

Bijna tegelijkertijd start de concurrentie met RTL Autovisie. Toeval?
‘Hoe meer aandacht voor auto’s op televisie, hoe beter. Da’s goed voor ons allemaal, ook voor de autobranche trouwens. Het lijken trouwens twee totaal verschillende tv-programma’s te gaan worden, en dan sowieso ook nog op twee totaal verschillende tijdstippen en zenders. Ik zie het niet echt als concurrentie naar elkaar.’

Op hoeveel kijkers per uitzending wordt er gemikt?
‘Dat is niet ter sprake gekomen. Weet je, we zitten niet op primetime of zo, dán mag je bepaalde verwachtingen hebben en die naar iedereen uitspreken. Natuurlijk draait onze marketingmachine op volle toeren, maar we gaan gewoon beginnen. En er zijn voor ons meer factoren dan alleen kijkers die bepalen of het een succes is.’

Waarom heeft het zo lang moeten duren voordat Autoweek naar televisie werd gebracht, terwijl de overname van SBS de weg zo schitterende opende?
‘Prioriteiten. We zijn al wel geruime tijd in gesprek over een tv-programma, maar het vinden van het juiste concept én de financiering ervan kost tijd. Los daarvan, we hebben dit alles helemaal zélf geproduceerd. We hebben een regisseur en productieleider ingehuurd, maar de uitvoering, het camerawerk, de editing, dat doet onze eigen videocrew allemaal zelf. Daar ben ik trots op, dat moge duidelijk zijn.’

Is het in deze tijd te voorkomen dat een programma als dit een aaneenschakeling van gesponsorde items wordt?
‘Voor ons was het vanaf moment één voorwaarde om een onafhankelijk en objectief tv-programma te kunnen maken. De SBS-directie respecteert dat. Importeurs kunnen zich dus niet inkopen, eromheen commercials inkopen kan natuurlijk wel. Branded content van andere automotive partijen, of autogerelateerde bedrijven is ook mogelijk, zonder dat we er een groots sponsorfeestje van gaan maken – daar prikt de kijker zo doorheen. We staan waar we voor staan, ook op televisie. Sterker nog: juist ook dankzij die onafhankelijkheid en objectiviteit zijn we de grootste geworden. Daar moet je dus niet aan tornen, ook niet op een commerciële tv-zender.&;


Edo Brunner en Roland Tameling in actie.

Wat verwacht je dat dit oplevert voor de print/online/online video titel Autoweek?
‘Dat het goed is voor het mérk AutoWeek. Dit tv-programma is een logische stap binnen ons portfolio, als je kijkt wat we de afgelopen drie jaar allemaal hebben gerealiseerd. Het past binnen de autoriteitspositie die wij innemen: denk je auto’s, dan denk je AutoWeek. Binnen welk mediatype ook, overal kom je ons tegen en dan bieden wij als vanzelfsprekend betrouwbare, onafhankelijke content voor de autoliefhebber en iedereen die op zoek is naar een andere auto.’

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie