Media

Dutch Digital Design en Brabant scoren in Adformatie100

Redactie | 5 januari 2015, 7:30

In de Adformatie100 wordt nu al één ding duidelijk. Het vak loopt massaal uit voor de Wesley ter Haars, Victor Knaaps, Paul Manuels en Bert Hagendoorns van deze wereld.

Zij eindigen hoog, heel hoog (we verklappen nog niet hoe hoog, dat hoort u donderdag a.s. op Koffiedik Kijken). Delfts Blauw is Dutch Digital Design geworden en het is niet Delfts maar Amsterdams.

Amsterdam op de kaart zetten is Nederland op de kaart zetten. Zo redeneert minister Henk Kamp van EZ, die Amsterdam bombardeerde tot uithangbord van het StartupDelta-plan van @NeelieKroesEU. Kamp lijkt wel een reclameman. Het jaarlijkse 24Festival in Amsterdam voorheen ‘24 uur van de Reclame’ is in feite het 8760Festival, het gaat 365 etmalen per jaar door. De ‘24 uur van de Reclame’ is 8760 uur van de Digitale Reclame geworden.

En wees eerlijk, veel in Nederland gebeurt ook in Amsterdam. IADCN. IAchtung! IAdformatie. ADAM torent boven Nederland uit, vraag maar aan @MassiveHans Brouwer.

Bepaalt Amsterdam dan heel Nederland? Nee, er is één regio die dapper weerstand biedt en dat is Brabant. Jumbo uit Veghel is de gele olifant waar ze in Zaandam niet aan proberen te denken – hij staat ostentatief in de bestuurskamer, there to stay. Met pal daarnaast oer-Brabo - want Tilburger - Roy Donders in dito juichpak.

Het vak heeft dat door. Het juicht collectief voor de directeur marketing van Jumbo, Matthijs Moeken, die als ex-Houdini uit de C-1000 boeien de gouden graal weet te vinden. Moeken, donderdag een van de sprekers op Koffiedik Kijken. Op welke plaats in de Adformatie100 (voorheen de Adformatie 100 Onmisbare Mensen in het vak, maar ze blijven onmisbaar) komt Moeken binnen?

Amsterdam mag dan de hóófdstad van de reclame zijn, Brabant staat voor het buikgevoel. Exponent daarvan is natuurlijk het Brabantse lefgozertje Mark van der Heijden uit Best die als The Backpacker Intern de adwereld veroverde. 

Een Brabo op de wereldkaart. Dat is ook Nederland. Reclame is als voetbal. Ajax mag dan al vier jaar op rij Nederlands kampioen zijn, PSV staat dit jaar vier punten voor.

Over de auteur

Reacties op dit artikel (4)

Avatar

Martijn Oostra

(5 januari 2015, 21:57)
http://www.martijnoostra.com

Wat een rare tekst! – Brabanders zijn overigens al zo’n vier decennia oververtegenwoordigd in de Amsterdamse creatieve industrie. (Dat heeft volgens mij iets te maken met het gegeven dat ze in hun jonge jaren met creatieve dingen als carnaval opgroeiden.) En dat Brabant hot is en een stad als Eindhoven in het bijzonder bleek natuurlijk al toen de uitreiking van de Designprijzen naar het zuiden werd verhuisd en de Design Academy niet meer zonodig in de Beurs van Berlage hoefde te exposeren.

Adfo Books Bestsellers

Gerelateerde items Adformatie100 Koffiedik Kijken 2015 Dutch Digital Design

Meer in channel Media
Blijf op de hoogte
Adfo Events
Van onze partners
Whitepapers
Populaire blogs