'Embedden van Youtube op eigen website moet je echt niet doen'

Wat is de strategische rol van online video? Zeven vragen aan Jeroen Meeter, directeur van Blue Billywig,

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

1. Veel bedrijven plaatsen video op YouTube omdat het zo gemakkelijk is. Blue Billywig heeft z’n eigen video management systeem. Waarom zou je voor zo’n systeem kiezen?

&;Veel bedrijven gebruiken nog niet zo lang video. Pas als ze het een tijdje gebruiken, komen ze erachter dat videocontent een paar unieke aspecten kent waar een eigen systeem voordelen biedt en opzichte van YouTube. Denk aan branding,  een belangrijke doelstelling voor het inzetten van video. Met een eigen systeem, kun je dit veel beter ondersteunen. Onder meer doordat je op je website een volledig eigen uiterlijk aan je player kunt geven.

Om bereik te creëren is YouTube natuurlijk geen slechte keuze. Net zoals  Twitter, Facebook of Linkedin, kan YouTube helpen om bezoek naar de eigen site te trekken. Maar je kunt nergens zo makkelijk en gestructureerd je bezoekers informeren, betrekken en converteren als op de eigen site.

Het embedden van YouTube op de eigen website moet je echt niet doen. Bezoekers laat je met een klik vertrekken naar Youtube en vandaar komen ze echt niet meer terug. Het integreren van een eigen player stimuleert het bezoek daarentegen juist om meer video op de eigen site te bekijken. Een goed voorbeeld is de Allerhande site waar je terecht kunt voor de kookvideo’s. In eerste instantie gebruikten ze alleen YouTube. Door  eigen players te installeren, is het bezoek sterk toegenomen en de gemiddelde duur van het bezoek verzesvoudigd.

Waarvoor een eigen videosysteem echt veel beter werkt, is engagement. Vooral doordat je gemakkelijk interactiviteit kunt toevoegen en die interactiviteit ook echt op alle devices kunt gebruiken. Interactieve elementen bij YouTube zijn bijvoorbeeld niet te gebruiken op iPads of mobiele telefoons, terwijl de statistieken over de interactie beperkt zijn.

Een laatste aspect is de beheersing en controle over de content. Je wilt profiteren van de boost die video je vindbaarheid kan geven. YouTube is van oorsprong een publiek platform, maar video ten behoeve van interne communicatie wil je graag intern houden. Daarvoor zal je dan ook een andere oplossing moeten gebruiken, zoals een eigen platform.&;

2. Vaak zie je nog dat bedrijfscontent op YouTube wordt geplaatst met een persoonsgebonden YouTube account. Als de betreffende medewerker uit dienst gaat, kan je als bedrijf dus niet meer bij de content.

&;Juridisch is het een hoop gedoe, ook al omdat je veel rechten op jouw video’s weggeeft aan YouTube. Vaak onbedoeld. En als laatste misschien nog een klein voorbeeldje van wat YouTube niet kan op beheergebied: het vervangen van een video door een geüpdatete versie, waarbij alle links op bijvoorbeeld Twitter, YouTube en Facebook gelijk blijven.

Kortom: er is niets mis met het gebruik van YouTube als bereikgenerator. Het gaat pas fout als je YouTube Players gaat embedden op de eigen site en je daarmee YouTube als beheersysteem gaat gebruiken. Daar is het niet voor gemaakt en dat ga je echt merken.&;

3. Een onderbelicht punt is de seo van online video. Een goed bekeken video op YouTube levert niet vanzelfsprekend een hogere ranking in Google. Hoe kun je er als bedrijf voor zorgen dat je online video bijdraagt een de vindbaarheid van je website?

&;Het is wonderlijk, dat seo en video seo in het bijzonder nog steeds onontgonnen vakgebied is. In de basis is het helemaal niet zo moeilijk. Belangrijkste is: zorg dat Google de juiste informatie krijgt over jouw website en jouw content. Voor video geldt dat des te meer, omdat video nu eenmaal zwaarder telt. Voeg dus metadata toe aan je video’s. Dat kan nu ook door automatische teksttransscriptie van je video, waarbij de zelfstandig naamwoorden als metadata worden meegenomen. En zorg  dat deze metadata bij YouTube komt. Dat wil je natuurlijk het liefst automatisch. Dat kan via een eigen video platform, zoals wij dat aanbieden. Wij genereren ook automatisch en dynamisch een video sitemap voor Google om te indexeren. Daarnaast zijn er nog , zoals minisites met je verzameling video&;s op 1 pagina. Dat helpt ook.&;

4. Online video lijkt vooral te worden gewaardeerd in termen van entertainment en engagement. Kun je het ook inzetten voor salesdoelstellingen?

&;Steeds meer. Vooral door de sterk toegenomen mogelijkheden met interactiviteit. Vanuit de productvideo kun je direct artikelen in winkelwagens stoppen of productdocumentatie downloaden. Kortom alles wat je nu op je website hebt, kan ook met video. Wij hebben klanten die hun hele homepage hebben vervangen door een full browser spelende video, met  interactieve mogelijkheden voor meer informatie.

5.  laat zien dat slechts 10% betaalt voor online video abonnement. Er komen wel steeds meer aanbieders als Netflix. Hoe waarschijnlijk is het dat betalen voor kijken gaat groeien?

&;Lastige vraag. Waarom wordt print minder verkocht? Omdat mensen vergelijkbare content ook digitaal kunnen zien en gratis? Of omdat ze geprinte media niet meer fijn vinden? Als aantrekkelijke content gemakkelijk en zonder te veel hindernissen te krijgen is voor een redelijke prijs, zal men willen betalen. Uiteindelijk zijn we ook gaan betalen voor muziek via iTunes en Spotify.

6. Met de digitalisering van tv-kijken in de huiskamer wordt de afstand tussen het kijken op laptop of tablet steeds kleiner. Op welk punt gaan die twee in elkaar over?

&;Volgens mij is dat al lang gebeurd. Je kanbij alles kiezen op welk scherm je het wilt zien. Alleen het gemak, waarmee je de verschillende contentvormen op het ene of op het andere scherm vertoont, kan nog beter. Online video bekijken in de huiskamer wordt net zo mainstream als het NOS Journaal live kijken op je tablet.

7. Online video is steeds vaker een alternatief voor de traditionele tv. Maar wat betekent dit voor een bedrijf? Wat is het rendement?

&;Het betekent in ieder geval, dat adverteren op traditionele tv minder effectief zal worden. Standaard tv-campagnes worden daarom aangevuld met online video campagnes. Dat biedt een aantal voordelen, zoals betere meetbaarheid en targeting. Daarnaast ontstaan er nieuwe mogelijkheden, zoals de InArticle, waarbij je adverteert in de content op een website – in het gezichtsveld van de bezoeker. Een ander voordeel is dat er, zeker in long form content, geen skip-mogelijkheden zijn in commercials. Anders dan bij interactieve tv, waarbij veel mensen opnemen en reclame doorspoelen.&;

Online kun je video campagnes ook veel kleiner beginnen dan tv-campagnes. Video campagnes zijn daardoor bereikbaar voor kleinere bedrijven. De rendementen van online campagnes variëren sterk, net als die van tv-campagnes. Aan de andere kant: online video campagnes zijn zo langzamerhand nog de enige echte forced view campagnes. Rendement lijkt mij dan ook vanzelfsprekend.&;

Adfo Groep Events organiseert in samenwerking met Blue Billywig op 24 juni het eerste online videocongres over strategische inzet van online video. In een compact middagprogramma worden de bezoekers bijgepraat over hoe je (interactieve) online video kunt inzetten binnen de bedrijfsstrategie. De laatste nationale en internationale trends en statistieken worden gepresenteerd door comScore en topsprekers als Dagan Cohen en Tom Coronel inspireren het publiek met ieder hun (eigenwijze) visie op het zakelijke online video landschap. Inschrijven voor het event kan .

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie