'EU kijkt opnieuw naar reclame-activiteiten Google'

Vertegenwoordigers van de Europese voerden gesprekken met adverteerders over de praktijken van de online gigant.

Dat meldt op basis van anonieme bronnen. Het moet WPP-topman Sir Martin Sorrell tevreden stemmen. Hij gooide afgelopen jaar de knuppel in het hoenderhok door te dat Google (maar ook Facebook) faalt als het gaat om harde data over zichtbaarheid van reclame. Daarnaast trekken de twee megaconcerns &;walled gardens&; op en willen adverteerders opsluiten binnen hun netwerken. 

Deal met Apple
Volgens Bloomberg wil de EU weten of Google de mededingingsregels niet overtreedt. Er komt een document waarin staat waar Google zoal de fout mee ingaat. Eén van de punten is de deal die het concern met Apple heeft gesloten rond de iPhone. Tegen betaling van 1 miljard dollar heeft Google kunnen regelen dat het zijn zoekmachine in de smartphone houdt. Ook worden de zoekmachineresultaten die Google toont tegen het licht gehouden. Brussel vraagt zich af of die resultaten wel op een eerlijke manier worden getoond en of kleinere partijen daarvan niet de dupe zijn.

Topman Pichai in Brussel
Opvallend is dat Google ceo Sundar Pichai met Europees Commissaris Margrethe Vestager (Mededinging) spreekt. Het is niet bekend waarover. Bronnen spreken van een kennismakingsgesprek, maar het lijkt logisch dat  de twee ook zullen spreken over de reclamepraktijken van Google. Vestager kondigde afgelopen voorjaar officieel de eerste stap aan. De Europese Commissie begon onder meer ook een onderzoek naar besturingssysteem Android. 

Miljardenomzet uit reclame
Google haalt jaarlijks een groot deel van zijn omzet - de totale omzet was in 2015 bijna 75 miljard dollar - uit reclame. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie