door Roderick Mirande, redactie | 5 december 2013, 19:03 in Creatie
Eurobest 2013 Interactive Mobile

Eurobest: 'We gaan weg van social media'

Wesley ter Haar, coo bij Mediamonks, kwam naar de Eurobestjury en zag dat het goed was.

Nee, de Eurobest jury’s worden niet zo geleefd als in Cannes. Maar toch haalden de meesten de openingsparty in het Hardrock Café aan de Avenida da Liberdade (zeg maar de Ramblas van Lissabon) niet: uitgeblust. Het zijn toch twee volle dagen waar de inzendingen tot een shortlist teruggebracht moeten worden en dan moet nog bepaald worden wie er met metaal naar huis mag.

Wesley ter Haar zat voor Nederland in de Interactive én de Mobile jury. Dat zijn toch even 405 en 131 inzendingen die door de digitale vingers heengaan. Maar van de kwaliteit werd Ter Haar wel blij. ‘Die was bij sommige cases echt heel hoog.’

Nog veel politieke spelletjes tegengekomen?
'Nee, ik vond het een heel prettige jury, alles is in goed overleg gegaan, er is niet op tafel geslagen. Misschien ook omdat het een relatief jonge jury was en er zaten veel creatieven in. Die zijn in mijn beleving toch wat schoner in hun beoordeling.’

Wat viel op?
‘Dingen beginnen steeds meer samen te komen, te integreren. De categorie Mobiel is bijna niet meer te definiëren en dat maakt het jureren soms moeilijk. Je vergelijkt apps met websites met campagnes met installaties. En de ontwikkeling die al was ingezet – weg van tech driven en meer naar story telling – zet zich voort. En echt opvallend is dat er heel weinig campagnes zijn die zich volledig richten op social media. We bewegen daarvandaan.’

Is dat goed?
‘Dat denk ik wel ja. We hebben de afgelopen jaren veel geinig “gimmickie” social werk voorbij zien komen. Dat blijft teveel hangen op leuk. Adverteerders gaan weg van Facebook. Ik zie weer verrassend veel microsites.’

Wat sprong eruit voor jou?
‘Ik heb opvallend veel goed werk uit Noorwegen gezien. Aan één daarvan heeft MediaMonks ook meegewerkt: 7 days of rain van Geox (ingezonden door SMFB Oslo, red). Dat is echt een grote film geworden, een heavy campagne.’

'Een heel interessante mobiele case uit Noorwegen is Kaizervirus. Kaizer Orchestra is een Noorse band die het met een ingenieuze app mogelijk maakte om de telefoons van mensen bij het langs elkaar lopen te laten “infecteren” met een nummer van hun nieuwe plaat. Klonk op papier niet zo spannend, maar de Noren in de jury vertelden wat een ongelofelijke impact de campagne heeft gehad. Heel sterk. Ook een campagne voor Diesel, Yuk Shoe, komt uit Noorwegen. Die gaat uit van het jaar 1993, waarop de schoen gelanceerd zou zijn. Er is niets social aan, het telt je stappen niet en is niet aangesloten op het internet. Het steekt op een hilarische manier de draak met interactiviteit, terwijl het wel een interactieve case is.’

Wat vind je van Eurobest?
‘Ik vind het wel leuk. Het grote USA is weg, dus er is meer ruimte voor regionaal en lokaal werk. Neem bijvoorbeeld de campagne van New Movement over het terugbrengen van rust en verdraagzaamheid in Macedonië. Veelbetekenend en bijzonder werk. Dat soort werk verlies je in Cannes wel eens uit het oog. Bij Cannes weet je meestal van tevoren al wat er wint. Locaal en slim werk krijgt hier veel meer een kans. Ik zie hier vaak nieuwe dingen.’

Vind je dat er vanuit Nederland voldoende waardering  is voor Eurobest?
‘Dat kan wel beter vind ik. Er mag meer ingestuurd worden. Dat moeten we willen opbouwen en ondersteunen. En niet onbelangrijk voor de prijsbewuste reclamemens uit Nederland: het is hier in Lissabon een stuk betaalbaarder dan in Cannes.’

Wesley ter Haar is coo van productiebedrijf MediaMonks dat zelden tot nooit de inzendende partij is. Als samenwerkende partij doet MediaMonks het goed bij Eurobest. Met 21 shortlistvermeldingen voor de campagnes voor Adidas, KLM en Geox. 

Lees ook hoe vaak Nederlandse bureaus vrijdagavond precies kans maken op een Eurobest Award.

Reacties op dit artikel (4)

Log in of registreer om reacties te posten
Avatar

Christian Van den Balck

(4 maanden geleden)
www.totaldesign.be

The only way out is the way out of social media. Dit is de tendens waar we naartoe gaan, of men het nu wil (horen) of niet. Adverteerders zoeken meerwaarde en persoonlijkheid, ook op gebied van marketing dat eerder een persoonlijke beleving worden, dan pas zal de consument de adverteerder naar waarde schatten. Een goed voorbeeld daarvan is Tissue-pack marketing, een slimme 'one-to-one', sympatieke en vooral nuttige manier van marketing voeren (Zie bijvoorbeeld www.pac-pac.eu). Dit wordt zeker één van de hypes in de toekomst. In België zijn ze er al volop mee bezig. En ze zoeken nog vertegenwoordiging in Nederland ... Waar wachten jullie nog op? werk aan de winkel ;-)

Avatar

Tim Arts

(4 maanden geleden)
http://www.timarts.nl

In Cannes won de campagne van New Movement uit Macedonië een Titanium Lion. Niet de minste onderscheiding...

Avatar

Hans van der Pol

(4 maanden geleden)

Blijf ons op de hoogte houden via ons nieuwe Cms :-) Hans

Gerelateerde items Eurobest 2013 Interactive Mobile