Fabrikanten: geen reclame meer gericht op kinderen jonger dan 13 jaar

De bestaande Reclamecode geldt nu nog voor kinderen tot 7 jaar.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

16 december is door het bestuur van de Stichting Reclamecode (SRC) een voorstel van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie ( tot wijziging van de bestaande Reclamecode voor Voedingsmiddelen aangenomen.

Met deze wijziging is het vanaf 1 januari 2015 niet langer toegestaan reclame voor voedingsmiddelen te maken gericht op kinderen tot 13 jaar oud, tenzij producten aan specifieke voedingskundige criteria voldoen.

De grenswaarden voor de voedingskundige criteria op Europees niveau afgesproken.

De aanpassing van het voorstel is afkomstig vanuit de fabrikanten zelf, aldus FNLI.

FNLI geeft aan dat een uitzondering op deze regel geldt voor producten die aan specifieke voedingskundige criteria voldoen. ‘Het gaat dan om maxima aan de calorische waarde, het verzadigd vetgehalte en de hoeveelheid zout en suikers in deze producten. Hierbij kan gedacht worden aan lightproducten, of groente en fruit. Deze uitzondering geldt niet voor reclame gericht op kinderen tot 7 jaar, voor die doelgroep blijven de huidige regels bestaan.’

Philip den Ouden, directeur van de FNLI: &;De levensmiddelenindustrie is zich ervan bewust dat op een verantwoorde wijze moet worden omgegaan met reclame gericht op kinderen.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie