Gebruik Twitter stort in

Het gebruik van Twitter daalt flink. Het gemiddeld aantal twitterberichten per week is in een jaar tijd gehalveerd.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dit blijkt uit de resultaten van het onderzoek ‘GfK Trends in Digitale Media’. Uit de cijfers blijkt dat het aantal mensen met een Twitter-account weliswaar stabiel blijft met 27% , maar dat er veel minder getweet wordt.

Facebook blijft met ruim 9 miljoen Nederlanders die een account hebben het grootste social media kanaal en groeit nog steeds (van 66% dec. 2012 naar 72% in dec. 2013). Een kleine 10% heeft inmiddels een Instagram account. De jongeren (13-17 jaar) zijn hier het meest actief; een derde van hen gebruikt inmiddels Instagram. 

Meer smartphones dan pc ‘s

Het aantal smartphones en tablets in Nederland blijft stijgen. Voor het eerst zijn er met 8,5 miljoen smartphonebezitters meer mensen die een smartphone bezitten (67%) dan een pc/desktop (65%). Het aantal tabletbezitters stijgt tot bijna 7 miljoen waarmee meer dan de helft (53%) van de Nederlanders in het bezit is van de tablet. Het mediagebruik op de tablet stijgt. Een derde (31%) leest wel eens de krant op een tablet (dec. 2012 was dit 21%), een kwart (24%) kijkt tv op de tablet (dec. 2012 16%) en 1 op de 9 pakt de tablet om naar de radio te luisteren.

Niet om te bellen

Vorig jaar waren er nog ruim 1 miljoen pc’s meer (67%) dan smartphones (58%). Opvallend is dat 20% van de smartphonebezitters aangeeft helemaal niet met het toestel te bellen maar het voornamelijk te gebruiken voor chatten als WhatsApp (67%), mailen (72%) en surfen (78%). 

Video en muziek on demand 

Bijna een derde van de Nederlanders gebruikt één of meerdere betaalde video on demand-diensten zoals Netflix, Videoland of UPC on demand. 1 op de 10 Nederlanders geeft aan de afgelopen maand gebruik te hebben gemaakt van een streamingsabonnement voor muziek zoals Spotify en Deezer. Niet verrassend is dat jongeren relatief meer gebruik van deze diensten maken. Een vijfde van hen (13-17 jaar) geeft aan de afgelopen maand muziek on demand te hebben geluisterd. 

Over het onderzoek

Het onderzoek ‘GfK Trends in Digitale Media’ is uitgevoerd door GfK in samenwerking met Cebuco, PMA, Spot, RAB en KVB. De steekproef uit het consumentenpanel bestaat uit 1008 Nederlanders van 13 jaar of ouder die gebruik maken van internet en is representatief voor 12.800.000 internetters. Het onderzoek wordt twee keer per jaar uitgevoerd.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie