door Roderick Mirande, redactie | 12 februari 2014, 17:08 in Creatie, Digital
Gunn Report 2013 Dumb Ways to Die

Gunn Report 2013: Dumb Ways to Die historische winnaar

Dumb Ways to Die van Metro Trains (Australië) heeft in 2013 zo waanzinnig veel prijzen in de wacht gesleept dat het het Gunn Report fier aanvoert.

Zo werkt het Gunn Report: na een jaar worden alle reclameprijzen die zijn uitgereikt op een hoop gegooid en geteld. Daar volgen dan weer rankingen in allerlei categorieën uit.

Logisch dus dat het Gunn Report een feest van herkenning (of van verveling misschien) is. De grote winnaar van 2013 is Dumb Ways to Die. Zo groot dat het eerder zelfs nog nooit is voorgekomen: het is de meest bekroonde campagne in de geschiedenis van het Gunn Report. Campagnes worden geteld en gerankt in vier categorieën: Commercials, Print Ads & Campaign, Digital en All Guns Blazing (geïntegreerd). Dumb Ways to Die wist in zowel Commercials als in Digital de eerste plaats te halen. Een tweede plaats in All Guns Blazing en een gedeeld derde plaats in Print. Van die vier lijstjes stelt Gunn Report weer één lijstje samen en daar staat Dumb Ways to Die fier bovenaan, zegt Gunn Report.

Toch nog een keer zien? (3 minutenversie):


Dit filmpje is inmiddels 71,5 miljoen keer bekeken op Youtube.

Hieronder de genoemde rankings:

The Most Awarded Commercials in The World in 2013
1. Metro Trains • Dumb Ways to Die (McCann Melbourne) (de meest bekroonde campagne ooit in deze categorie)
2. Southern Comfort • Whatever’s Comfortable – Beach (Wieden+Kennedy, New York)
3.  Carlton Draught • Beer Chase (Clemenger BBDO (Melbourne)
4= Axe • Susan Glenn (BBH, New York)
4= Leica M Monochrom Camera • Soul (F/Nazca Saatchi & Saatchi, São Paulo)

The Most Awarded Print Ads & Campaigns in The World in 2013
1.   Expedia Travel • Luggage Labels campaign (Ogilvy & Mather, London)
2.   Harvey Nichols Sale • Pelicans (Y&R Dubai)
3=  Coca-Cola • #Cokehands (Ogilvy & Mather, Shanghai)
3=  Metro Trains • Dumb Ways to Die (McCann Melbourne)
3=  The Sunday Times Rich List • Rich List 2013 pool (CHI & Partners, London) 

The Most Awarded Digital in The World in 2013
1.  Metro Trains • Dumb Ways to Die (McCann Melbourne)
2.  Nike+ Fuelband  • Nike+ Fuelband (R/GA, New York)
3.  Adidas Neo • Window Shopping (TBWA\Helsinki)
4= Google / Lego • Build With Chrome (M&C Saatchi/Mark, Sydney)
4= The JFK Presidential Library & Museum • Clouds Over Cuba (The Martin Agency, Richmond VA)

The Most Awarded All Gunns Blazing in The World in 2013
1. Hemoba/Vitoria FC • My Blood Is Red & Black (Leo Burnett Tailor Made, São Paulo) (de meest bekroonde campagne ooit in deze categorie)
2.  Metro Trains • Dumb Ways to Die (McCann Melbourne)
3.  Nike+ Fuelband • Nike+ Fuelband (R/GA, New York)
4.  Sports Clube de Recife • Immortal Fans (Ogilvy Brasil, São Paulo)
5.  Samsung Life Insurance • The Bridge of Life (Cheil Worldwide, Seoul)

The Most Awarded Campaigns Across Tables 1 – 4 in 2013
1. Metro Trains • Dumb Ways To Die
2. Hemoba/Vitoria FC • My Blood Is Red & Black
3. Nike+ Fuelband • Nike+ Fuelband
4. Dove • Real Beauty Sketches
5. Australian Defence Force • Mobile Medic

De bloeddonatiecampagne My Blood Is Red & Black blijft indrukwekkend om terug te zien, en is een mustsee for first timers:

Nike+ Fuelband:

Dove • Real Beauty Sketches:

Australian Defence Force • Mobile Medic

 

Naast de meest bekroonde campagnes stelt het Gunn Report ook lijstjes op met beste adverteerders, bureaus, regisseurs, landen etc. Voor de fijnproevers. Zie hieronder.

The Most Awarded Advertisers in The World in 2013
1. Nike (Het is elk jaar stuivertje wisselen tussen Nike en Volkswagen. Dit jaar trok Nike aan het langste eind.)
2. Volkswagen
3. Axe / Lynx
4. Coca-Cola
5. Google

The Most Awarded Countries in The World in 2013
1.  USA
2.  Australia (Australië weet voor het eerst sinds 14 jaar de vaste volgorde van USA op 1 en de UK op 2 te doorbreken, mede dankzij Dumb Ways to Die.)
3.  UK
4.  Brazil
5.  France

The Most Awarded Production Companies in The World in 2013
1. Table for Biscuit Filmworks (London, New York, LA)
2.  Paranoid (Los Angeles, São Paulo)
3.  MJZ (London, LA, New York)
4.  Rattling Stick (London, Los Angeles)
5.  Henry de Czar (Paris)

The Most Awarded Director in The World in 2013
1. Tim Godsall (onder andere van Southern Comfort “Beach”
2.  Ringan Ledwidge (UK, USA)
3= Julian Frost (Australia)
3= Tom Kuntz (USA)
5= Steve Ayson (Australia, NZ, Thailand)
5= Marcos Kothar (Brazil)

The Most Awarded Agency in The World in 2013
1=Wieden+Kennedy (Portland, New York) (het is nog niet eerder voorgekomen dat twee bureaus de eerste plaats moesten delen)
1=McCann (Melbourne)
3.  AlmapBBDO (São Paulo)
4.  Ogilvy Brasil (São Paulo) (highest ever ranking)
5= BBH (London)
5= Clemenger BBDO (Melbourne & Sydney) (highest ever ranking)

The Most Awarded Agency in Digital in The World in 2013
1. R/GA (New York) (tweede keer op de eerste plaats)
2. Forsman & Bodenfors (Gothenburg)
3. McCann (Melbourne)
4= AlmapBBDO (São Paulo)
4= Wieden+Kennedy (Portland, New York)

The Most Awarded Agency Network in The World in 2013
1. BBDO (voor het achtste jaar op rij op nummer 1)
2.  Ogilvy
3.  DDB
4.  Leo Burnett
5.  McCann (hoogste ranking ooit)

Meer hier.

Reacties op dit artikel (0)

Log in of registreer om reacties te posten

Gerelateerde items Gunn Report 2013 Dumb Ways to Die