Gunstige Hoi-cijfers derde kwartaal 2013 voor de Persgroep

Vooral Trouw laat een sterke groei zien ten opzichte van vorig jaar.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Met een gemiddelde groei van 2,8 procent, blijft de Persgroep oplagekampioen, afgaande op de Hoi-cijfers die vandaag zijn gepubliceerd over het derde kwartaal van 2013. De vier titels van de Persgroep, AD, De Volkskrant, Trouw en (regionale titel) Het Parool hebben in het derde kwartaal een opgetelde oplage van ruim 816 duizend stuks. Een jaar eerder was dat een kleine 794 duizend. (De cijfers kennen een maar, lees ‘disclaimer’ onderaan.)

Als er een winnaar is aan te wijzen in deze rapportage van Hoi, dan is dat Trouw. Dat weet de papieren oplage min of meer stabiel te houden op ruim 90 duizend stuks (was een krappe 91 duizend) en stijgt met bijna 9 duizend in oplage van digitale replica’s. Van 91 naar 99 duizend stuks derhalve: +9,1 procent.

Ook De Volkskrant blijft sterk. Dat houdt papier gelijk op 227 duizend en groeit met 24 procent in digitale replica’s, namelijk van 37 duizend naar 46 duizend stuks. AD maakt het verlies op papier (16 duizend stuks) goed met de stijging op digitaal (+ 23 duizend stuks) en stijgt per saldo naar 388 duizend exemplaren, plus 1,7 procent. Het Parool is de enige Persgroeptitel die iets verlies lijdt: minus 2 procent.

NRC in de min
NRC Handelsblad en NRC Next stijgen ook sterk in oplage van digitale replica’s. De eerste gaat van 18 naar 24 duizend en ‘Next’ van 5 naar 13 duizend. Toch daalt de oplage van de NRC-titels per saldo wel. Dat komt doordat de papieren oplage harder daalt dan digitaal kan goedmaken. 10 duizend eraf voor NRC Handelsblad (nu 171 duizend) en zelfs 14 duizend minder voor NRC Next (nu 54 duizend). NRC Media gaat hiermee in totaal 10 duizend exemplaren in de min: -3,8 procent.  

Telegraaf
De Telegraaf daalt wederom het hardst. De papieren oplage gaat 51 duizend exemplaren in de min. De compensatie door digitale replica’s is nog minimaal: 5700 stuks. De opgetelde oplage is nu 495 duizend stuks: min 8,4 procent ten opzichte van vorig jaar.

FD
Goed oplagenieuws tot slot van Het Financieele Dagblad. Dat mag een oplagegroei noteren voor de papieren krant van 1,4 procent. De krant gaat van een krappe – naar een ruime 48 duizend. Een sterkere stijging laat het FD zien bij de oplage van de digitale replica’s: van 12 naar 14 duizend. Onder de streep stijgt het FD van 60 naar 62 duizend stuks en dat is een percentage van plus 4,4.

Kanttekening
Het gemelde cijfer is een optelling van wat Hoi noemt Print Totaal (I+II) en Digital only replica (III). Hierin worden betaalde papieren oplage opgeteld bij de digitale replica (bijvoorbeeld gelezen op de tablet). Sommige critici spreken de zorg uit dat de groei geflatteerd is omdat er dubbeltellingen inzitten; een abonnement op de papieren krant geeft in bepaalde gevallen ook toegang tot de digitale replica. De vraag is of dat dubbel geteld zou moeten worden.

Bron: Hoi

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie