Creatie & Campagnes

Havas Lemz maakt spraakmakende campagne voor Aidsfonds

Redactie | 2 december 2016, 12:16

Bureau brengt het virus tot leven

Op Wereld Aids Dag (1 december) lanceerden Havas Lemz en het Aidsfonds een campagne rondom hiv. Volgens het fonds daalt het aantal nieuwe hiv-infecties niet en in sommige landen stijgt het zelfs fors. Vooral jonge vrouwen worden onevenredig hard getroffen door de epidemie.

Het doel van deze campagne is om de urgentie van de hiv/aids-probleem terug te brengen. Volgens het Aidsfonds denken veel Nederlanders dat het virus onder controle is, maar dat is niet waar. Pierre Bokma geeft het virus in de radio- en tv-spot een stem. Hij legt uit dat hiv steeds meer z’n gang kan gaan.

Spraakmakend

De video werd vaak gedeeld op social media. Journalisten van  vroegen zich af of de feiten uit de reclames (&;het hiv-virus doodt drie keer zoveel mensen als in 1990&;) kloppen. Conclusie: . Maar wat er niet bij wordt vermeld is dat de piek in sterfte alweer 12 jaar geleden was, in 2004.

Credits:

Klant: Wijnand van der Werf (Aidsfonds)

Creatie: Havas Lemz

Video: Addikt

Stem: Pierre Bokma, Angela Groothuizen

Muziek: De Geluiderij

Sound: M-OST, SonicPicnic

Over de auteur

Reacties op dit artikel (2)

Comment author avatar
Avatar

Huib Koeleman

(2 december 2016, 12:30)
Mensen met HIV zijn verdeeld over de aanpak. Men is toch bang dat het weer angst in de hand werkt. ("Nu schiet mijn familie weer in de stress") Jammer want steeds meer HIV patiënten hebben dankzij medicatie een verwaarloosbare virol load.
Avatar

Huib Koeleman

(6 december 2016, 13:06)
Bericht Aidsfonds 6 dec: "In nauw overleg met de Hiv Vereniging heeft Aidsfonds besloten om de huidige campagne “het virus dreigt te winnen” terug te trekken. Hoewel de campagne uitgebreid van tevoren is getest, is gebleken dat veel hiv-positieven zich door de campagne gekwetst en gestigmatiseerd voelen. Dat is niet de bedoeling geweest van de campagne"

Gerelateerde items Aidsfonds Hiv Havas Lemz

Meer in channel Creatie & Campagnes

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Adfo Events

Populaire blogs