Premium

Heineken Nederland lanceert nieuwe cidermerken in juni

Het in Nederland geflopte Strongbow Gold was niet geschikt voor het Nederlandse smaakpalet.

Komende juni komt Heineken Nederland met nieuwe merken cider. Dat zegt Bram Westenbrink, directeur marketing bij Heineken Nederland in een interview met Tijdschrift voor Marketing*.

Unisex-cider
De merknaam en andere specifieke informatie kan Westenbrink nog niet vrijgeven, maar het gaat om een ‘unisex-product’. In 2009 startte Heineken met ciders in Nederland (soft launch in 2008). Het kwam met ‘vrouwencider’ Jillz en ‘mannencider’ Strongbow Gold. Het laatste kwam in het portfolio van Heineken terecht na de gedeeltelijke overname van het Britse Scottish & Newcastle**, waaronder cidermaker Bulmers. Strongbow Gold is dan ook een heuse Angelsaksische cider.

Te wrang
Het merk hield dan ook niet al te lang stand in het Nederlandse supermarktschap. Westenbrink: ‘Wat we bij de introductie van Strongbow Gold in Nederland niet goed hebben ingeschat is hoe belangrijk smaak is. Strongbow Gold past niet in het Nederlandse smaakpalet, die vinden wij Nederlanders te zuur, te wrang.’ De ciders waar Heineken in juni mee komt, passen volgens Westenbrink dan ook beter bij de Nederlandse smaak.

De introductie past bij de ambitie van Heineken Nederland om de categorie cider te laten groeien.

* Tijdschrift voor Marketing verschijnt op 3 mei 2016.

** Behalve Strongbow Gold zijn er nog een aantal andere Ciders die gemaakt worden door het door Heineken overgenomen onderdeel van Scottish & Newcastle, Bulmers. Dat zijn onder meer Bulmers Original en een zestal varianten daarop zoals Pear, Crushed Red Berries & Lime en Indian Summer. Daarnaast is Bulmers bekend van de merken Scrumpy Jack, Woodpecker Cider, Jacques Cider with fruit en Pomagne.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie