Premium

‘Het lukte ons niet om een voet tussen de deur te krijgen.’

Colin Ellis (WappZapp) over het einde van WappZapp.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

WappZapp heeft vandaag aangekondigd er eind januari mee te stoppen. Het innovatieve videoplatform had deze zomer nog de ambitie om internationaal uit te gaan rollen. Door beperkte groei en zware concurrentie stopt de dienst vroegtijdig.

Adformatie interviewde Colin Ellis over de ondergang van een startup in een dynamische online video markt.

Waarom gaan jullie stoppen?
Ellis: ‘We hebben begin dit jaar de keuze gemaakt om naast gratis videocontent ook premium content via video on demand aan te bieden. Naast onze 130.000 gratis gebruikers hebben we enkele duizenden betalende WappZapp Plus gebruikers binnen gehaald, die vooral voor collectie Europese kwaliteitsfilms, -documentaires en –concerten kiezen. Het aantal betalende gebruikers groeide wel, maar niet hard genoeg om er voldoende mee te verdienen.’

In augustus zeiden jullie in een Adformatie-interview nog ‘het Europese alternatief voor Netflix&;  te willen worden. Nu stoppen jullie er geheel mee. Hoe kan het zo snel zijn gegaan?
Ellis: ‘Nederland was een proeftuin om vervolgens andere Europese landen te veroveren met een Netflix-alternatief voor kwaliteitsfilms. Het is super balen dat dit niet is gelukt. Er komt zoveel reclamegeweld van partijen zoals Netflix en Videoland en er wordt zoveel geld uitgegeven aan marketing, terwijl er weinig wordt verdiend. Het lukte ons gewoon niet om een voet tussen de deur te krijgen.&;

Het VOD-platform Ximon met Nederlandse films is al eerder gestopt. Op Netflix na zijn er nog weinig succesverhalen te noemen. Is het moeilijk om met VOD geld te verdienen?
Ellis: ‘Het is ons in ieder geval niet gelukt om een niche te pakken te krijgen. Voor ons bood dit onvoldoende houvast om naast Nederland en België ons concept internationaal uit te rollen. Hetwas vanaf het begin van belang om het WappZapp platform Europees schaalbaar te krijgen.’

Hadden jullie de keuze om premium films aan te bieden ook al in het begin?
Ellis: ‘Al heel vroeg hadden we de keuze om ‘On Demand’ aan te bieden. We zagen twee jaar geleden al dat door partijen als Netflix en Hulu het kijkgedrag aan veranderen was en dat die naar Europa zouden komen. Met WappZapp wilden we inspelen op de veranderende markt en een Europees cultureel tegenwicht beiden voor aanbieders uit de VS. Dat is helaas niet gelukt.’

Wat gaan jullie nu doen?
Ellis: ‘Enkele WappZapp-teamleden gaan voor Sanoma en SBS werken om daar hun learnings in te zetten. Co-founder Wienke Giezeman en ik weten nog niet wat we gaan doen. Eerst gaan we eens langer dan drie dagen op vakantie. Dat is de laatste jaren er niet van gekomen. Daarna willen we willen weer ondernemen.’

Hebben jullie nog gekeken of er partijen waren die WappZapp wilde overnemen?
Ellis: ‘Er zijn gesprekken geweest met diverse voor de hand liggende overnamekandidaten, maar tot een verkoop is het nooit gekomen.’

Heeft Sanoma jullie voldoende steun gegeven?
Ellis: ‘Zeker, alleen al met de technologie achter het platform hebben ze ons erg geholpen. Ook op gebied van media werden we goed ondersteund. We hebben met diverse Sanoma onderdelen waaronder Linda, Goedevraag.nl en TVgids.nl samenwerkingen opgezet.’

Zie je voor de toekomst mogelijkheden voor een soortgelijk initiatief als WappZapp?
Ellis: ‘Door mijn eigen ervaringen ben ik hierin bevooroordeeld. Ik kan daar niet direct een goed antwoord op geven. Ik ben wel heel benieuwd hoe deze markt zich gaat ontwikkelen. Video On Demand is een dynamische markt waar veel geld in omgaat, maar waar het lastig is om een voet tussen de deur te krijgen en nog weinig wordt verdiend.’ 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie