Premium

‘Het maakt de kijker niet uit waar de Champions League wordt uitgezonden’

SBS Broadcasting programmeert de Champions League vanaf augustus op Veronica in plaats van SBS 6. Een goede keuze? Vier meningen van experts van mediabureaus.

Arjan Veenhuis, Abovo Media:
‘Het besluit om vanaf komend seizoen de Champions League komt niet als een verrassing. Weliswaar laat het zenderaandeel van SBS6 sinds de start van de Champions League uitzendingen een groei zien, maar deze ontwikkeling zal toch als een beperking worden beschouwd.

De dominante positie van Champions League uitzendingen op dinsdag- en woensdagavond maken het voor SBS6 lastig om de zender een eigen gezicht te geven. Bestaande programma’s komen in gedrang en nieuwe producties kunnen niet op dinsdag en woensdag worden uitgezonden. Ook is er binnen de programmering van SBS6 weinig aansluiting naar andere sport gerelateerde programmering, waardoor er een diffuus kijkersprofiel ontstaat.

De Champions League kijker heeft klaarblijkelijk moeiteloos de overstap van NPO naar SBS(6) begaan en zal dit waarschijnlijk ook doen als het voetbal op Veronica zal worden uitgezonden. Het huidige zenderaandeel van Veronica kan in elk geval wel een ‘boost’ gebruiken.

Op zenderniveau verwacht ik dat dat het kijkersaandeel zal verschuiven, maar er zal niet direct groei zijn voor het concern SBS door de verschuiving van CL uitzendingen.




Verdere groei zal dus moeten ontstaan door een sterkere positie van SBS 6 zonder CL uitzendingen, maar dat is eigenlijk geen verandering in de positie die SBS 6 had voor de start van de Champions League.

Gezien de ontwikkelingen ten aanzien van sport op tv (Discovery & Olympische Spelen, ZiggoSport) is het te verwachten dat Veronica meer sportcontent zal gaan aanbieden. Welk effect dit zal hebben op het profiel van Veronica (of SBS 7 in de toekomst?) zal blijken, maar voetbal/sport heeft een bredere basis in vergelijking met ‘young at heart’.


Rogier Bruggeman, ZIGT:
‘De keuze om de Champions League afgelopen jaar op SBS6 te programmeren had in mijn optiek te maken met hoop en vrees. Hoop dat door het trekken van ‘nieuwe’ kijkers ook de rest van de SBS6 programmering mee zou profiteren en vrees dat mensen wellicht moeite zouden hebben om een paar zenders verder te zappen voor het voetbal.

Die vrees bleek onterecht, SBS6 trok minimaal net zoveel kijkers tijdens Champions League wedstrijden als daarvoor de NPO deed. Maar helaas was de hoop ook onterecht. Het kijkersprofiel wijkt echt af van het merendeel van de rest van de SBS6 programmering dat de zender er niet in de volle breedte baat bij heeft gehad.

Het is dan ook een logische keuze om de wedstrijden op Veronica te gaan programmeren. Het afhaakrisico is er niet echt en de rest van de programmering op Veronica kan er sneller baat bij hebben omdat dat hetzelfde type kijkers trekt. Het geeft SBS6 de ruimte om gewoon op haar eigen kerndoelgroep te programmeren, waardoor ik verwacht dat op avonden waarop de Champions League wordt uitgezonden SBS in totaal een hoger marktaandeel zal halen met de zenders gecombineerd dan dat dat afgelopen jaar het geval was.’


Jeroen Bakker, Magna Global:
‘De Champions League heeft veel gebracht voor SBS 6 het afgelopen seizoen. Dat was goed voor het imago en heeft de zender enigszins uit het slop gehaald. 

We zien ook uit eigen analyses dat het profiel van de Champions League-kijker bijna geen verschil kent per zender, publiek of commercieel. Het maakt de kijker dus niet uit waar de wedstrijden worden uitgezonden. Zij volgen wel. 

Om nieuwe noodzakelijke stappen met SBS6 te maken met een focus op een logischer profiel is deze keuze zeker te verdedigen. SBS6 kan dan verder bouwen met nieuwe Nederlandse programmering, waarin ook de horizontale programma&;s als Hart Van Nederland gewoon weer kunnen blijven staan. 

Voetbal past ook beter bij Veronica&;s mannelijke uitstraling al zal het profiel daarmee wel wat ouder worden.’ 

 

Ruud de Langen, Mindshare:
‘Het is de vraag of de Champions League op een kleiner podium hetzelfde publiek trekt. En of niet onderschat wordt hoe het voetbal SBS6 afgelopen jaar overeind heeft gehouden.

Als SBS6 op dinsdag en woensdag nu (Nederlandse) series gaat uitzenden en geen live product, kan het weleens in de problemen komen. Er zit enorme slijtage qua lineaire kijktijd op series en films.

Er zijn dus twee belangrijke factoren: wat komt er in de plaats van Champions League op SBS6 en hoe doen Nederlandse clubs het in de Champions League? Dat zal bepalen of de optelsom van Veronica en SBS6 groter of kleiner zal zijn dan nu.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie