H&M en C&A hebben eerlijkste kleding in de rekken

Mango, M&S Mode, Charles Vögele en Wibra krijgen negatief koopadvies.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Rank a Brand, een organisatie dat duurzaamheidsscores van merken bijhoudt, heeft de grootste modeketens in Nederland  onder de loep genomen wat betreft ‘eerlijke kleding’.

In de .

Rank a Brand hanteert nu zwaardere criteria, waardoor H&M wel is gezakt van een B-label (goed op weg) naar een C-label (kan beter).

Onderaan de ranglijst staan Mango, M&S Mode, Charles Vögele en Wibra met een negatief koopadvies.

Bangladesh

Rank a Brand: ‘H&M staat bovenaan door als enige winkelketen de volledige leverancierslijst bekend te maken. Hierdoor is de situatie van kledingmakers in landen als Bangladesh goed controleerbaar.’

Maar de arbeidsomstandigheden in de fabrieken waar de kleding wordt gemaakt is volegsn de organisatie nog altijd ‘ver onder de maat zijn’: extreem lage lonen en lange werkdagen in onveilige fabrieken.

Met de zwaardere criteria voor de ranglijst wil Rank a Brand de kledingmerken uitdagen om grotere stappen te zetten.

Consumentenkeuze

De merkenvergelijkingen van Rank a Brand moeten de consument de mogelijkheid geven te kiezen voor bedrijven die oog hebben voor milieu, klimaat en arbeidsomstandigheden. Alle onderzochte merken zijn voor publicatie uitgenodigd te reageren op de uitkomsten, 16 van de 28 merken hebben inhoudelijk gereageerd.

Rank a Brand werkt samen met verschillende partners, zoals Milieudefensie, MVO Platform en Global Reporting Initiative.

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie