Hoofdredacteur Barbara van Beukering verlaat Het Parool

De taken van Van Beukering worden voorlopig waargenomen door Ronald Ockhuysen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Barbara van Beukering (48) vertrekt als hoofdredacteur bij Het Parool, dat heeft de krant zojuist . Zij verlaat haar positie om leiding te gaan geven aan &;een nieuw digitaal initiatief&; binnen De Persgroep Nederland, de uitgever van Het Parool. De taken van Van Beukering worden voorlopig waargenomen door Ronald Ockhuysen (48), die sinds 2010 adjunct-hoofdredacteur van de krant is. Of Ockhuysen Van Beukering daadwerkelijk opvolgt is niet duidelijk.

Het Parool meldt dat Van Beukering de redactieraad en de redactie van de krant vanmorgen heeft ingelicht over haar nieuwe functie.

Van Beukering zegt dat het na 7,5 jaar tijd is om haar blik op een nieuwe horizon te richten. &;Ik vervul het hoofdredacteurschap nog altijd met bijzonder veel genoegen, maar ik ben er geen voorstander van ergens langer te blijven dan noodzakelijk. Het is tijd voor iets nieuws. De Persgroep heeft mooie plannen in het digitale domein, en mij is gevraagd daarin een inhoudelijke rol te nemen. Alle krantenuitgevers in de wereld zijn zich, door de komst van digitale media, aan het herdefiniëren. In dat proces speel ik graag een rol.&;

Trackrecord
Van Beukering is sinds 2007 hoofdredacteur van Het Parool. Het Parool meldt over haar hoofdredacteurschap: &;Gedurende die periode is de krant nadrukkelijk de nieuwskrant van Amsterdam geworden en tevens een toonaangevende rol gaan spelen op het gebied van kunst, media en het culinaire leven. Ook introduceerde Van Beukering bij de krant diverse bijlagen, waaronder twee jaar geleden het dagelijkse katern PS over het leven in Amsterdam. Een andere vaste waarde is PS van de Week, het wekelijkse magazine op zaterdag. Dat wordt in een recent onderzoek door de lezers van de krant beoordeeld met een uitzonderlijk hoog waarderingscijfer: 8,4.&;

Oplageontwikkeling
Het Parool is door de jaren heen een scherp actiemarketingbeleid blijven voeren om abonnees aan zich te binden. Maar de tendens van dalende krantenoplages gaat niet voorbij aan de Amsterdamse krant. In de laatste meetperiode (tweede kwartaal 2014) rapporteert Het Oplage Instituut (Hoi) een oplage van 55 duizend stuks (inclusief digitale replica&;s). Dezelfde periode een jaar eerder was dat nog 59 duizend. Hieronder de (betaalde) oplageontwikkeling van Het Parool van de afgelopen jaren.

Periode:  Betaalde oplage (print + dig. replica)
2011: 62.118
2012: 58.305
2013: 57.734
2014 Q2: 54.601
(Bron: Hoi)

 

 

 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie