Merk & Strategie

Hoyhoy.nl staat in de etalage

Roderick Mirande, redactie | 13 januari 2016, 17:56

De Britse BGL Group trekt zich terug uit Nederland. Hoyhoy.nl levert niet het rendement op dat het moederbedrijf ervan verwacht.

Hoyhoy.nl, onderdeel van het Britse moederbedrijf BGL Group heeft aangekondigd zich uit Nederland terug te trekken. Dat bevestigt Christiaan Puper, director marketing bij Hoyhoy.nl. De verzekeraar staat sinds begin december in de etalage. De verkoop wordt geleid vanuit het Verenigd Koninkrijk.

Volgens Puper wordt zowel vanuit de UK als vanuit Nederland ingezet op verkoop. Als dat niet zou lukken, worden de activiteiten van Hoyhoy.nl stopgezet.

Rendement
Gevraagd naar het waarom, geeft Puper de volgende toelichting: ‘BGL Group heeft een review gedaan van alle (voor hen) binnenlandse en buitenlandse activiteiten. Men is tot de conclusie gekomen dat Hoyhoy.nl niet het rendement oplevert dat ervan verwacht werd.’ Puper zegt dat Hoyhoy.nl geen zwarte cijfers schreef.

Buikriem
Vanaf het moment dat het besluit tot terugtrekken uit Nederland is genomen, is Hoyhoy.nl scherp op de kosten gaan letten. Puper: ‘De business wordt draaiende gehouden, maar de buikriem is aangetrokken. We zijn gestopt met brand advertising. We richten ons alleen nog op de digitale advertentievormen, display en adwords.’

Voor de 65 mensen die bij Hoyhoy.nl (gevestigd in Haarlem) werken, is het een onzekere periode volgens Puper. Maar er zijn tot op heden geen mensen ontslagen, zegt hij.

Gesprekken
Puper kan niet zeggen of BGL Group op zoek is naar een Nederlandse of een (voor Hoyhoy.nl) buitenlandse partij. ‘We voeren op dit moment gesprekken met mogelijke partijen, dus ik kan er nu geen mededelingen over doen.’

Irritante Aart
Hoyhoy.nl werd in 2012 – toen nog Vergelijkingssite.nl geheten - overgenomen door BGL Group van de oprichter Erik Hordijk. Vergelijkingssite.nl werd in 2014 omgedoopt in Hoyhoy.nl. De nieuwe eigenaar heeft vanaf toen fors geïnvesteerd in televisiereclame om de merkbekendheid te vergroten. Het Nederlands publiek vond de reclames van Hoyhoy – met in de hoofdrol de luiaard Aart - zeer irritant. De commercials werden vorig jaar zelfs 'bekroond' met een Loden Leeuw.

Oprichter
Hordijk stapte begin vorig jaar op bij Hoyhoy.nl. Hij geniet op het ogenblik van een sabbatical, ‘met nieuwe persoonlijke doelen’, zoals op zijn Linkedin-pagina is te lezen.


Lees hier het interview dat Hordijk in september 2014 jaar gaf aan Marketing Online.
 

Over de auteur

Reacties op dit artikel (6)

Avatar

Anonymous

(13 januari 2016, 19:04)

Terecht dat ze er mee stoppen bij dat BGL. Zou ik ook doen als ik hen was. Geen toegevoegde waarde op een toch al verzadigde vergelijkersmarkt. Bovendien geen duidelijke propositie met irritante en dure marketing campagnes. Dan weet je dat dit kan gebeuren. Eerlijk toegegeven dat hun website best ok is eigenlijk, maar ik als consument snap niet waarom ik naar hoyhoy toe zou moeten gaan ten opzichte van een verzekeraar of een Independer.

Avatar

Wadei Laroussi

(14 januari 2016, 9:34)

Gezien de strategie, propositie en campagne niet gek dat zij stoppen. HoyHoy had de kans om terrein te winnen van Independer, maar helaas hebben ze geen verschil kunnen maken. En natuurlijk was de campagne alles behalve spraakmakend.

Avatar

Ati

(14 januari 2016, 10:00)

Altijd al die azijnzeikers weer, dat een campagne irritant zou zijn (ik vond hem persoonlijk niet irritant en de eerste keer dat ik het zag werd ik getriggerd op de website te kijken), betekent nog niet dat het zijn doel niet bereikt, een nieuwe naam moet blijven kleven. Alsof de Always Ultra reclame tijdens etenstijd niet irritant was en dat heeft Always geen wind eieren gelegd.

Avatar

Anonymous

(18 januari 2016, 11:40)

Mensen ooit bedacht dat het misschien een hele mooi concurrent was geworden voor Independer? Ipv blij zijn dat ze weg zijn en dat Independer zijn monopoly behoudt.

Avatar

Anonymous

(19 januari 2016, 16:12)

Ik vind het gezever dat je nu als reactie zegt dat Independer zijn monopolie houdt. Er zijn nog steeds andere concurrenten als bijvoorbeeld Pricewise of Overstappen.nl. Dit is gewoon een voorbeeld van een nietszeggende en slechte marketingstrategie en dito uitvoering. Dan is het onafwendbaar dat het een keer fout moet gaan. Verder vind ik Hoyhoy met afstand de prijsvergelijker die het minst professioneel overkomt. Leuk design op de website, maar als je met luiaards en mammoeten gaat beginnen, neem je de financiële perikelen van Nederlanders totaal niet serieus. Waarschijnlijk zijn de marges te klein en trekt een investeerder er de stekker uit. Simpel verhaal lijkt me. Sterkte voor de medewerkers, foei aan (marketing)management!

Adfo Books Bestsellers

Gerelateerde items Hoyhoy.nl Christiaan Puper

Meer in channel Merk & Strategie
Blijf op de hoogte
Van onze partners
Whitepapers
Populaire blogs