Premium

Jack Dorsey (Twitter): 'We maken het nog te lastig voor adverteerders'

Twitter-ceo gelooft heilig in een reclame gebaseerd verdienmodel.

Het gesprek waarmee Sir Martin Sorrell (WPP) en Twitter ceo Jack Dorsey vanmorgen Dmexco in Keulen aftrapten, had eigenlijk vorig jaar al moeten plaatshebben. Dat Dorsey toen op het laatste moment afzegde, was omdat hij het te druk had met besprekingen over een overname van ‘zijn’ Twitter. Een overname die, weten we inmiddels, niet doorging; zoals Dorsey wilde doen geloven vanmorgen, omdat hij gelooft in een zelfstandig voortbestaan van Twitter.
 
Conversaties
Een van de thema’s die Sorrell aankaartte, was het achterblijvende aantal gebruikers van Twitter, in verhouding met andere grote sociale mediaplatforms. Volgens Dorsey is dit geen probleem, omdat het dagelijkse gebruik door mensen die op Twitter anderen beïnvloeden wel is gegroeid. ‘Het aantal gebruikers is misschien laag, met ze zijn we invloedrijk,' aldus de 40-jarige internetmiljonair, hintend op de twitteractivitiet van president Trump. Twitter draait volgens hem om ‘de power of conversation’. 'Het is een open platform, aan de conversaties kun je zien wat mensen vinden over wat er gebeurt.’
 
Feit blijft echter dat het tot op heden niet is gelukt om Twitter winst te laten maken. WPP spendeert dit jaar 300 miljoen dollar aan reclame bij Twitter, een zelfde bedrag als vorig jaar. Dat is aanzienlijk minder dan bij Google (5,5 miljard dollar) en Facebook (2,3 miljard). De adverteerder heeft behoefte aan een derde macht, naast deze twee olifanten, aldus Sorrell.
 
Of Twitter een abonnementsmodel gaat invoeren, wilde hij weten. Dorsey ging hier niet direct op in, maar zei sterk te geloven in het advertentiemodel. Wel stak hij de hand in eigen boezem door toe te geven dat dit niet soepel werkt en dat het eenvoudiger moet.
 
Trump op Twitter
Wat vindt Dorsey eigenlijk van het feit dat Trump de meest bekende twitteraar is? ‘Elke stem die te horen is op Twitter is van waarde,’ liet Dorsey zich van zijn diplomatieke kant zien. ‘Trump is sinds 2012 op Twitter en is zeer consistent in hoe hij het platform gebruikt.’

De Twitter-ceo vindt het belangrijk dat we kunnen horen wat onze leiders te zeggen hebben, niet alleen de politiek leiders maar ook de ceo’s van organisaties. Zodat we kunnen reageren en ze ter verantwoording kunnen roepen als dat nodig is.’ Ook als dat betekent dat je de macht vergroot van iemand met wie je het niet eens bent? ‘We moeten trouw blijven aan onze principes en vasthouden aan wat wij geloven wat goed is voor deze wereld.’
 
In de miljardenslag om de streamingrechten voor grote sportwedstrijden lijkt Twitter inmiddels af te haken. De rechten voor de NFL-competitie zijn inmiddels overgegaan naar Amazon. Dorsey zei hier niet rouwig om te zijn. Het live streamen van beelden die miljoenen kijkers trekken, is aantrekkelijk om conversatie aan te jagen, maar het is niet strikt noodzakelijk. Ook als de beelden op een ander platform te zien zijn, zal de conversatie op Twitter zijn.
premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie