Jacqueline Smit: ‘Radio 538 maakt de radiobranche gezond voor de toekomst’

Het digitale verdienmodel is er nog niet, maar 538Groep is er klaar voor, zegt de ceo.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In een interview met Adformatie spreekt Jacqueline Smit onder meer over de digitale transitie die ook de radiobranche moet maken. ‘Het digitale gedrag is er wel, maar het verdienmodel nog niet. Dus je moet een overlevingsmechanisme creëren: als gezond bent aan de “spotkant” – en dat zijn we - dan kunnen we blijven investeren in digitaal. Zo zorgen we dat we klaar zijn als het “tipping point” er is. Wanneer dat is? Moeilijk te zeggen. Bij Microsoft heb ik geleerd dat de korte termijn wordt overschat en de lange termijn onderschat.’

Smit zegt dat 538Groep er wél klaar voor is, ook al is er nog geen verdienmodel. ‘Het gaat om doen, leren en optimaliseren. Niet oeverloos blijven praten aan de hand van strategische documenten. Wij hebben daar stappen ingezet en veel geleerd.’

Q-music
Verder vindt ze het knap dat Q-music de afgelopen jaren snel gegroeid is. ‘Ze zijn een geduchte concurrent in de doelgroep 20-34, waarbij zij meer een vrouwelijk profiel hebben en wij mannelijk. Overigens vind ik concurrentie het beste wat er is. Toen we bij Microsoft échte concurrentie kregen, vond ik dat juist prettig. Daar word je beter en scherper van, het helpt de hele industrie vooruit. We zijn, net als Q-music, bezig de radiobranche gezond te maken voor de toekomst. Maar het exploitatiemodel is ingewikkelder geworden, want je zit met hoge investeringen.’

Uit de laatste NLO-cijfers dat Radio 538 marktleider is in de doelgroep 20-49.

Het hele interview met Jacqueline Smit is te lezen in Adformatie die vrijdag uitkomt.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie