Premium

JCDecaux: 'Eindhoven in lastig parket rond gunning buitenreclame'

Eindhoven maakt grote kans een procedure in hoger beroep over een buitenreclamecontract van 60 miljoen euro te gaan verliezen, verwacht JCDecaux.

JCDecaux stelt op basis van een recente uitspraak van het Hof Den Haag dat ‘ook Eindhoven een constructie gekozen heeft gekozen die in strijd is met de Europese aanbestedingsregels’.

De out-of-home exploitant vindt dat Eindhoven onrechtmatig gehandeld heeft door een publieke dienst -de exploitatie en het onderhoud van buitenreclame-objecten zoals abri’s en Mupi’s- onder te brengen bij citymarketing-organisatie Stichting EHV365. Die stichting heeft vervolgens de exploitatierechten onderhands gegund aan Exterion en Clear Channel.

JCDecaux denkt sterk te staan omdat Rotterdam de exploitatie en het onderhoud van buitenreclame-objecten heeft ondergebracht in een aparte rechtspersoon (RET Services), die vervolgens de exploitatieovereenkomst onderhands gunde aan één partij, in plaats van deze Europees aan te besteden.

Binnenkort doet het Hof Den Bosch in hoger beroep uitspraak in de zaak rond de Eindhovense gunning.

&;Duidelijk grensoverschrijdend belang&;
Volgens JCDecaux-directeur René Witzel is duidelijk dat Eindhoven dat ‘door de recente uitspraak van het Hof Den Haag in een lastig parket is gekomen’. ‘Het Hof Den Haag heeft feitelijk twee dingen vastgesteld. Eén: gemeenten kunnen niet onder de plicht tot Europees aanbesteden uitkomen door contracten onder te brengen in zogenaamd zelfstandige entiteiten. En twee: gemeenten moeten zich houden aan de Europese, en inmiddels ook Nederlandse wettelijke norm. En die luidt: altijd Europees aanbesteden als de geraamde contractwaarde meer is dan 5,2 miljoen euro, plus als er sprake is van een ‘duidelijk grensoverschrijdend belang’.’

Van dat laatste is volgens Witzel altijd sprake als andere gegadigden in de markt dochters zijn van internationale concerns, wat geldt voor alle buitenreclame-exploitanten die in Nederland actief zijn: Exterion Media, Clear Channel en JCDecaux.

Witzel zegt dat het erop lijkt dat de Stichting EHV365 de beschikking heeft over vele miljoenen aan inkomsten, en daarmee naar eigen inzicht kan handelen. ‘Ik verwacht dat het Hof Den Bosch deze constructie als onrechtmatig beoordeelt.’

Reactie Eric Kip, Exterion Media
Eric Kip, managing director van Exterion Media is verbaasd dat JCDecaux een persbericht stuurt en daarmee ‘een voorschot neemt op een zaak die nog onder de rechter is’. ‘Wij wachten rustig de beslissing van het hoger beroep af en hebben het volste vertrouwen dat Eindhoven altijd de juiste wegen heeft bewandeld.’

Directeur Jan Wichers van Clear Channel wil slechts kwijt: &;Clear Channel Nederland vindt het bijzonder dat Adformatie als gerenommeerd vaktijdschrift een bericht plaatst dat puur speculatief is.&;
 
Beeld: 123RF/Christian Mueller.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie