Koffiedik Kijken: Niet delen is het nieuwe delen

Het nieuwjaarsevent Koffiedik Kijken was meer dan de moeite waard. Een (beeld)verslag.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Koffiedik Kijken 2014, het was een editie die absoluut de moeite waard was, en ook nog eens een nieuwe era aankondigde. Meer organisaties dan voorheen sloegen namelijk de handen ineen om van Koffiedik dé nieuwjaarsinluider te maken die het eigenlijk altijd al had willen zijn. Bij IAA en Adfo Groep sloten zich dit jaar namelijk aan: IAB, MWG en VEA. Dat zag je terug in de opkomst, een mannetje of vijf- zeshonderd verzamelde zich in de Zuiveringshal op het Westergasterrein. En je voelde het terug in de sfeer; lekker. Puntje van nostalgie was wel dat het door de grotere aantallen niet meer in de Duif gehouden kon worden, dat lieve kerkje aan de prinsengracht. Elk voordeel heb ze nadeel.


Paulien Cornelisse

Invasie van Mars
Paulien Cornelisse praatte de namiddag aan elkaar, een cadeautje, het is onmogelijk om niet fan te zijn van dit supergeestige taaltalent. Zij gaf de bandbreedte aan voor de vijf voorspellers van dienst. ‘Belangrijk bij voorspellen is dat je het niet al te vaag houdt. Dus niet zeggen dat het dit jaar gaat over sharing, maar ook over storytelling en dat er tegelijkertijd een tendens is naar co-creatie, want dan zeg je eigenlijk niets. Maar het moet ook niet te precies. Als je zegt dat er 12 maart rond het middaguur een invasie van Mars komt, dan scoor je daar ook geen punten mee.’
Cornelisse vond koffiedik kijken overigens een treffende manier om de toekomst te voorspellen, omdat koffie drinken ook zo aan verandering onderhevig is. ‘Gewone capuccino is uit. Het is nu weer gewoon filterkoffie, maar dan wel geserveerd door een jongen met een baard die op de racefiets zijn broekspijp in zijn sok heeft.’ De kritische vragen liet Cornelisse over aan Astrid Prummel, hoofdredacteur van Adformatie.


Heleen van Oord

‘Adformatie betaald groot succes’
Succesdame Heleen van Oord – Zakenvrouw van het jaar 2013 en nog een karrevracht aan onderscheidingen – was de tweede die het woord ‘sharen’ in de mond nam. Van de economie van het delen gaan we nog veel horen dit jaar, het MWG wijdt er zelfs het jaarlijkse congres aan. ‘Het gaat veel verder dan u allemaal hoopt’, zei Van Oord. Verder voorziet Van Oord dat ‘dissapearing social media’ zoals Snapchat oprukken (‘alleen suffe types zoals u en ik blijven gewoon foto’s uploaden’), verwacht zij dat zelfs onze schoonmoeders dit jaar een ‘wearable device’ (zoals een smartwatch) zullen dragen en – onderschreven door auteur dezes – dat Adformatie compleet uitverkocht zou raken in 2014; ofwel, Adformatie betaald wordt een groot succes. Ze voegde daaraan toe dat deze voorspelling onder lichte dwang van Willem Sijthoff tot stand was gekomen.


Michiel Buitelaar

SKO is shit
Daar stond weer Michiel Buitelaar, ex Sanoma, op het podium. We hebben hem een tijdje moeten missen, omdat hij met een scheepslading boeken op retraite – of sabattical, wereldreis, kies maar – was in India. Het had zijn BMI goed gedaan, maar gelouterd was hij niet per se teruggekomen, zei hij later tegen Astrid Prummel.
We hebben niet coûte que coûte een winnaar nodig, maar misschien mogen wij wel zeggen dat Buitelaar een indrukwekkend(st) betoog hield. De inhoud was goed en het dan op zijn Buitelaars brengen – beetje verstrooide professor, beetje strooien met intelligente geestigheden en er zit iets satanisch onder – dat geeft plezier. Een reeks van voorspellingen had hij, maar belangrijkste lijn was toch wel dat daar waar het oude afbreekt normaalgesproken niet meteen iets nieuws floreert. Maar met media is het anders. De grootste kracht van het kapitalisme is creative destruction, haalde Buitelaar een groot denker aan. ‘Wat er in nieuwe media gebeurt is betekenisvol, waardevol.’ Het oude breekt af, het nieuwe floreert bijna meteen. 
De sneer die Buitelaar in petto had was dan ook in de richting van de oude veilige mediawereld en wel de huidige meetmethodes. ‘Die zijn shit.’ Hij zei zeer kritisch te zijn over Hoi, SKO, NLO en Stir. ‘Dat zijn toch platte bereiksdingen. En ik zet ook kanttekeningen bij de correctheid van de geleverde data.’


Michiel Drijber

Zachte factor
Inspirator Michiel Drijber liet een heel ander geluid horen, dat een beetje aan het gedachtengoed van Happinez deed denken. Zoiets is niet aan iedereen besteed, maar degenen met een bovengemiddelde interesse in betekenisgeving hadden een goed kwartier met hem. Hij bouwde zijn verhaal namelijk op rond de vier letters van het woord goed. De G van geld voor de toegevoegde waarde die we elkaar leveren. ‘Doe goed en het geld komt vanzelf.’ De O staat voor ontsluiten, ja hoor, daar was ie weer: delen. De E staat voor echt en de D voor doen: ‘Geen ellenlange theorieën, maar praten en luisteren en op je bek gaan en weer door gaan. Met welzijn en plezier voor iedereen als doel.’


Boris Nihom

Niet meer zeuren
Reclamestrateeg bij They, Boris Nihom was eerlijk in zijn nagesprek met Prummel: ‘Wij weten ook nog niet zo goed hoe we 2014 gaan uitlijnen, we zijn er nog niet uit.’ They verloor kortgeleden Vodafone en staat voor een uitdaging. Take away-advertising was wat Nihom betreft niet het ei van Columbus. Ook hij gelooft meer in de good old langlopende bureauklantrelatie.
In zijn voorspellingen was Nihom ferm. ‘Het maakt mij niets uit als ik het koffiekopje niet win.’ Zijn eerste – Droste Effect-achtige – voorspelling was dat we in 2014 zullen accepteren dat de toekomst onvoorspelbaar is. Verder stelde hij vast dat 2014 het jaar van de creativiteit wordt: ‘We houden op met práten en zeuren over ons vak. We gaan weer dingen maken. Als levenshouding. Gewoon omdat het leuk is. Op een enkel bureau na – en dat reken ik ook mezelf aan – zijn we het afgelopen jaar verdomde conservatief geweest.’


Jan Bennink

Excuusneger is racisme
Bloedzenuwachtig stamelde de laatste spreker – grote bek Jan Bennink – zich naar het katheder. De reclameman die er niet voor wegloopt om als een dolle tekeer te gaan in het debat bleek podiumvrees te hebben en benoemde dat ook. Met die kwetsbare opstelling nam hij het publiek misschien nog wel meer voor zich in dan met zijn hoogst vermakelijke verhaal, dat natuurlijk geen enkele echte voorspelling in zich droeg. Daar gelooft hij namelijk niet in. Of toch? Bennink verklaarde – natuurlijk als enige – die trend van sharen dood. ‘Delen? Dat klopt niet. Eigendom wordt het belangrijkst. De kloof tussen puissant rijk en straatarm wordt steeds groter.’ Bennink had het over een troostende pijpbeurt op de wallen, voorspelde de eerste onthoofding in Nederland, zei dat een excuusneger óók racisme is en zocht zakenpartners om een Tinder voor groepseks op te zetten. Klaterend applaus viel hem ten deel en gelukkig vonden wij Bennink bereid om met ons te delen. En dat terwijl hij eigenlijk helemaal niet in delen gelooft.


Kyra Roest en Joris Heukelom

Goud
Kyra Roest, voorzitter van het IAA, reikte tot slot het Gouden Koffiekopje uit aan Joris van Heukelom, die in de vorige editie volgens de jury het vaakst roos trof met zijn voorspellingen.

Meer
Uit een kort maar degelijk kwalitatief onderzoek achteraf, bleek dat Koffiedik nieuwe stijl naar meer smaakte. En mag Paulien Cornelissen dan weer terugkomen? En mag zijn dan vaker en langer spreken? Please? 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie