Merk & Strategie

Levensmiddelenindustrie bant zelf kinderhelden op verpakking

Redactie | 8 december 2016, 7:41

De levensmiddelenproducenten gaan overstag na maatschappelijke druk.

Levensmiddelenproducenten gaan zelf het gebruik van populaire figuurtjes op de verpakkingen van ongezonde kindersnacks inperken. De inperking komt niet voort uit een wettelijke verplichting. Op producten die gericht zijn op kinderen onder de zeven jaar komen geen kinderidolen meer staan.

Als het om producten gaat voor kinderen tussen de 7-13 jaar, dan mogen populaire figuurtjes alleen te zien zijn op voedselproducten zonder bijvoorbeeld te veel vet of suiker.

De Telegraaf: ‘Zoals het er nu naar uitziet, gaan de meeste Dora-koekjes, Frozen-toetjes en Sesamstraat-repen volgend jaar al in de ban’.

Staatssecretaris Van Rijn (Volksgezondheid) zegt in de krant: ‘Ik vind het belangrijk dat jongeren en hun ouders niet constant in de supermarkt geconfronteerd worden met verleidende reclame op ongezonde producten.’

Wel op gezonde producten
Koepelorganisatie FNLI geeft aan dat kinderhelden wel op gezonde producten blijven, Plus, Albert Heijn en Jumbo hebben hun huismerken reeds aangepast.

Eind oktober wilden A-merkfabrikanten nog niet ingaan op de gedachte om uit eigen beweging kinderidolenv van de verpakking te halen. Dat bleek uit een rondgang door Adfogroep (Adformatie en Marketing Online).

Over de auteur

Reacties op dit artikel (0)

Adfo Books Bestsellers

Gerelateerde items Fnli

Meer in channel Merk & Strategie

Blijf op de hoogte
Adfo Events
Van onze partners
Whitepapers
Populaire blogs