Lichte plus netto tv-bestedingen in 2015

De tv-reclamemarkt is in 2015 uitgekomen op 965 miljoen euro.

Dit is een lichte stijging ten opzichte van de netto bestedingen in 2014, toen het 964 miljoen was. Dit blijkt uit het TV Jaarrapport van SPOT.

De tv-reclamemarkt herstelde zichzelf goed in de tweede helft van 2015. In de eerste helft van het jaar waren de netto bestedingen voor tv-reclame nog 456 miljoen. De spotmarkt kwam uit op 854 miljoen (+0,5%) terwijl de non-spotmarkt een omzet van 111 miljoen (-2,7%) realiseerde. In 2014 groeide de tv-markt nog met 3,3 procent onder impuls van de Olympische Winterspelen en het WK voetbal.

Meer adverteerders en merken op tv
De belangrijkste kerncijfers laten zien dat het aantal adverteerders op tv is wederom gestegen.Ook het aantal merken waarvoor tv-reclame wordt gemaakt, nam toe. Beiden stegen met respectievelijk 7 procent (adverteerders) en 3 procent (merken).

Verwachte groei tussen de 1 en 3 procent
Volgens het CPB zal de Nederlandse economie in 2016 nog iets sneller groeien dan in 2015. Consumenten krijgen door hogere lonen en de lage inflatie meer te besteden en voeren hun bestedingen naar verwachting met 2 procent op. Verder nemen de investeringen van bedrijven toe, dankzij het (voorzichtige) herstel van de economie en een stijgende winstgevendheid. De economische groei en het toenemende consumentenvertrouwen zullen ook zichtbaar worden in de tc-bestedingen. De verwachte groei is tussen de 1 en 3 procent.

Kijktijd daalt met 4,8 procent
De Nederlander keek in 2015 gemiddeld 190 minuten per dag tv (3 uur en 10 minuten). Dat is 4,8 procent lager dan in 2014 waarin de kijktijd een recordhoogte haalde met gemiddeld 3 uur en 20 minuten. In de doelgroep 50-64 jarigen is de kijktijd gelijk gebleven aan 2014. In de andere doelgroepen is de kijktijd ten opzichte van 2014 gedaald. De daling van de kijktijd heeft te maken met het ontbreken van grote sportevenementen in 2015. Ook het vaker bekijken van tv-programma’s en andere videocontent op andere schermen zorgt voor een daling van de kijktijd. 

De nieuwe online videoplatforms zorgen voor een nieuwe realiteit, waarin tv-content  een factor van belang houdt. De nieuwe mogelijkheden leidt ook tot een ander gebruik van het tv-scherm en dragen eraan bij dat de totale schermtijd (via tv-toestel, smartphone, tablet of PC) zal groeien. Om deze reden is SKO op 1 januari begonnen met het meten van online video.

Het TV Jaarrapport 2015 is . Hierboven is een videoanimatie van het jaarrapport.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie